
Data wydania: 19 września 2024
Przygodowa gra TPP z kocicą Dawn w roli głównej. Copycat to emocjonalna opowieść o budowaniu więzi i rozłące – główna bohaterka zostaje zastąpiona przez tytułowego naśladowcę i musi znaleźć sposób na powrót do właścicielki.
OpenCritic
Copycat to nastawiona na narrację trzecioosobowa gra przygodowa, w której poznajemy losy kota ze schroniska. Nasze zwierzęce alter ego spróbuje odzyskać pozycję w domu utraconą na rzecz tajemniczego naśladowcy, mierząc się przy tym z moralnymi dylematami. Produkcja jest debiutanckim dziełem niezależnego, australijskiego studia Spoonful Of Wonder.
Wcielamy się w postać Dawn – kotki ze schroniska dla zwierząt, która w sceptyczny sposób podchodzi do kolejnej adopcji. Bohaterka preferuje życie na wolności, dlatego planuje ucieczkę przy pierwszej możliwej okazji. Kiedy jednak trafia pod opiekę samotnej staruszki o imieniu Olive, rodzi się między nimi prawdziwa przyjaźń.
Więź zostaje zerwana wraz z chorobą nowej właścicielki. Przebiegły naśladowca wykorzystuje ten moment, by zająć miejsce Dawn, ją samą skazując na życie na ulicy. Od tej chwili kotka stara się zrobić wszystko, by wrócić do domu.
W Copycat mamy okazję zakosztować wielu aspektów kociego życia. Dawn w naszym wydaniu może być wspierającym zwierzęciem, które będzie towarzyszyć Olive w najtrudniejszych chwilach związanych z postępującą chorobą. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by zamieniła się w skorego do psot domownika, próbującego ukraść jedzenie z talerza czy rozwinąć papier toaletowy.
Poza emocjonalnym charakterem opowieści, dużą rolę w produkcji odgrywa również eksploracja. Początkowo ogranicza się ona do domu Olive oraz jego najbliższego sąsiedztwa, ale wraz z pojawieniem się kota-naśladowcy, Dawn wyląduje na ulicy. W tym czasie zmierzymy się z trudną pogodą, ruchem samochodowym, groźnymi psami czy głodem, który zmusi nas np. do polowania na ptaki. Wiele z aktywności opiera się na mechanice Quick Time Events, bazującej na naszym refleksie i wyczuciu czasu.
Twórcy Copycat zadbali o profesjonalny dubbing, zapewniając wiele godzin nagranych wypowiedzi. Rozgrywce towarzyszy oryginalna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Daniela Buntinga.
Autor opisu gry: Krzysztof Kałuziński
Platformy:
PlayStation 5 29 maja 2025Polskie napisy
Xbox Series X/S 29 maja 2025Polskie napisy
PC Windows 19 września 2024Polskie napisy
Nintendo Switch 2026Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 4 AnulowanaPolskie napisy
Producent: Spoonful Of Wonder
Wydawca: Spoonful Of Wonder
Gry podobne:
Wymagania sprzętowe gry Copycat:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4690K 3.5 GHz / AMD FX-8300 3.3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 1650 / Radeon RX 5500 XT, 18 GB HDD, Windows 10/11 64 bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4690K 3.5 GHz / AMD FX-8300 3.3 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce RTX 2080 / Radeon RX 5700 XT, 20 GB HDD, Windows 10/11 64 bit.
Średnie Oceny:
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Araneus357
Ekspert
2025.04.21
Po sukcesie Stray porównania do tej gry nasuwają się same, ale nie są zbytnio uczciwe - i to nawet pomijając budżet czy wielkość studia. Copycat pomimo, iż też ma kociego protagonistę i z pozoru jest zwykłą opowieścią, to bardziej się stara być komentarzem poruszającym poważniejsze tematy - podejścia do adopcji, bezdomności zwierząt czy ludzkich problemów oraz niekiedy ich bezmyślności. Historia opowiada o adoptowanej kotce, która zostaje skazana na bezdomność i radzenie sobie z przeciwnościami losu, gdyż została przechytrzona przez podobnie wyglądającą “konkurentkę”. Zmarnowano potencjał narratora, który w zasadzie próbuje się kontaktować ze zwierzęciem, a nie opisywać co zamierza zrobić. Dodatkowo temat samotności, odrzucenia, zastąpienia wypada dość blado i został przedstawiony w dość łopatologiczny sposób. Kocia protagonistka została ukazana w sposób stereotypowy, czuć ogromne hiperbolizowanie zachowań - zrzuca rzeczy z mebli, drapie wszystko, próbuje podkraść jedzenie czy nawet demoluje mieszkanie. Dodatkowo kotka narzeka na tanią karmę czy potrafi czytać i odpowiadać sobie w myślach na przeczytany tekst, co odbiera jakąkolwiek wiarygodność. Mam wrażenie, że twórcy chyba wiedzę o kotach czerpali z memów, bo pomimo iż zwierzęta potrafią być psotne, to nie w taki istnie karykaturalny sposób.Gameplay nie jest wybitny, przez większość gry po prostu biegamy lub ze względnie dużą dowolnością wskakujemy na przeszkody, a od czasu do czasu mamy urozmaicenie w postaci niezbyt wymagających minigerek - walki, polowania, biegianie jak w endless runnerach czy nawet przyjmującą postać bardzo prostej platformówki 2,5D oraz 3D. Gra starcza na 2,5-4h, chociaż już pod koniec czuć, że wkrada się pewna monotonność Optymalizacyjnie gra leży, potrafi mieć ogromne spadki klatek kompletnie z czapy. Nawet nie da się tego usprawiedliwić, bo graficznie wygląda brzydko, a do tego brak tu bardziej zasobożernych efektów czy większej dynamiki na ekranie. Oprawa audio nie wyróżnia się niczym szczególnym poza jednym utworem muzycznym, który zapada w pamięć – cała reszta jest absolutnie przeciętna.Copycat to niestety ogromny zawód, bo gra upada pod ciężarem własnych ambicji, niewykorzystanego potencjału. Raczej ją odradzam, do sprawdzenia co najwyżej na bardzo dużej promocji.
Ocena OpenCritic
30% rekomendacji (36)
Explosion Network
Dylan Blight
Thumb Culture
GameSpew
Richard Seagrave
Checkpoint Gaming
Douglas Rintoul
The Gamerheads Podcast
Katrina Smith