Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikLogiczneiOSANDPC
Okładka Card Crawl (AND)
OkładkaCard Crawl (AND)

Card Crawl

Osadzona w realiach fantasy mobilna gra karciana przygotowana przez Arnolda Rauersa z niemieckiego studia Tinytouchables.

Logiczne | fantasy | karciane | indie

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Card Crawl Premiera

12mar2015

iOS

12sie2015

AND

7lut2018

PC

Card Crawl jest grą karcianą, która trafiła między innymi na platformę AND, PC i iOS. Autorem tej produkcji jest niezależny deweloper Arnold Rauers.

Fabuła

Card Crawl przenosi nas do bliżej nieokreślonej krainy fantasy. Jej historia i geografia nie mają jednak żadnego znaczenia, gdyż całą zabawę spędzamy w ponurym lochu, siedząc przy drewnianym stole naprzeciwko potężnego minotaura. Na szczęście patrzące nam w oczy monstrum nie zamierza nas zjeść i zajęte jest pełnieniem roli krupiera, który tasuje talie i wydaje nam karty.

Mechanika

W trakcie rozgrywki w Card Crawl na ekranie są wyświetlane dwa rzędy, po cztery karty każdy. W dolnym szeregu jedna karta reprezentuje postać gracza, dwie przedmioty, które ma w rękach, a ostatnia plecak. Natomiast górny rząd w całości składa się z kart wydanych przez potwora; część z nich stanowią adwersarze, z którymi musimy walczyć poprzez stosowanie odpowiednich przedmiotów.

Jednocześnie monstrum uzupełnia karty tylko wtedy, gdy w górnym rzędzie są trzy puste pola. Pozwala to wpływać na przebieg rozgrywki i odwlekać kolejne rozdanie, jeśli tego potrzebujemy. Potwór posiada 52 talie i naszym zadaniem jest pokonanie ich bez utraty życia. Zwycięstwa w każdej partii nagradzane są złotem, które wydajemy na zakup coraz potężniejszych kart.

Tryby gry

Wydane na platformę AND, PC i iOS Card Crawl nie oferuje co prawda tradycyjnych rozgrywek multiplayer, ale generuje sieciowe rankingi, pozwalające na porównanie własnych osiągnięć z dokonaniami reszty społeczności.

Kwestie techniczne

Dwuwymiarowa grafika Card Crawl została utrzymana w kreskówkowej stylistyce; na uwagę zasługują czytelne projekty kart oraz intuicyjny interfejs.

Minirecenzja Card Crawl – wciągająca karcianka dla samotników

PLUSY:
  1. Przystępna karcianka dająca spore pole do popisu;
  2. Różne rodzaje kart z mocami specjalnymi, odblokowywane podczas wykonywania specjalnych zadań.
MINUSY:
  1. Brak multiplayera sprawia, że tytuł nie starczy na długie miesiące;
  2. Podstawowe karty w talii są niezmienne, więc po kilku godzinach zabawa nie jest tak zaskakująca i emocjonują jak na początku.

W ostatnich latach fani gier karcianych nie byli szczególnie rozpieszczani. Owszem, oprócz kolejnych edycji Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers, co jakiś czas pojawiały się inne projekty, ale nie zdobywały one zbytniego rozgłosu. Dopiero za sprawą Hearthstone: Heroes of Warcraft z 2014 roku karciankowa maszyna nabrała rozpędu, trafiając do wielu osób, które wcześniej ignorowały tego typu produkcje. Obecnie na urządzeniach mobilnych znajdują się takie tytuły jak: Deck Heroes, Magic 2015, Star Realms, SolForge, a do tego grona dołączyło także Card Crawl od niewielkiego niemieckiego studia Tinytouchtales.

Zasady rozgrywki są bardzo proste do nauczenia. Przede wszystkim jest to produkcja przeznaczona tylko dla jednego gracza, w związku z czym kolejne partie rozgrywamy ze sztuczną inteligencją, reprezentowaną przez stwora przypominającego ugrzecznionego ogra. W każdej kolejce rozdaje on kilka kart podzielonych na cztery rodzaje – wrogowie, przedmioty, złoto oraz umiejętności. Dwie z nich przesuwamy na pola znajdujące się koło naszej postaci, symbolizujące jej dłonie, a jedną chowamy do plecaka. W każdej kolejce musimy się pozbyć trzech z czterech wyłożonych przez stwora kart, a ostatecznym celem jest przeżycie aż do momentu wykorzystania wszystkich kart znajdujących się w talii.

Zabawa wygląda w ten sposób, że potwór wystawia cztery karty, z których jedna to np. miecz, druga tarcza, a trzecia i czwarta to przeciwnicy. Przesuwamy więc broń do prawej dłoni, tarczę do lewej i atakujemy jednego wroga. Karty opisywane są jedną statystyką, symbolizującą zarówno siłę ataku (w przypadku mieczy), obronę (w przypadku tarcz) jak i „zdrowie”. Jeżeli więc przeciwnik ma 4 punkty zdrowia (a co za tym idzie tyle samo siły), a nasz miecz 3, to atakując go sprawiamy, że stracimy miecz, ale wróg zostanie z jednym punktem, więc możemy go wykończyć tarczą.

To praktycznie wszystkie zasady rządzące Card Crawl, jednak nie dajcie się zwieść, to prosta, ale nie prostacka produkcja i podczas rozgrywki trzeba wykazać się strategicznym myśleniem, planowaniem przyszłych ruchów i nie tylko. Dodatkowo twórcy zatroszczyli się o moce specjalne (np. zamiana przedmiotu w napój leczniczy), odblokowywane podczas wykonywania rozmaitych zadań. Problem w tym, że w talii znajdować się może tylko kilka z nich, więc trzeba wybierać.

Pozostałe karty są stałe. W związku z tym po rozegraniu wielu partii pojawia się pewien problem – gracz zapamiętuje wszystkie karty znajdujące się w talii i nie jest zaskakiwany niemal niczym, nie licząc kolejności ich wykładania przez stwora, co w połączeniu z brakiem multiplayera może po prostu znudzić. Niemniej za kilkanaście złotych otrzymuje się przynajmniej kilka godzin bardzo dobrej zabawy, więc jest to całkiem uczciwa propozycja.

Tryb gry: single player  

Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)

Wymagania wiekowe Card Crawl: Odpowiednia dla każdego wieku.

Card Crawl Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Pentium III 1.0 GHz
  • 1 GB RAM
  • karta grafiki 64 MB GeForce 3 Ti 200 lub lepsza
  • 300 MB HDD
  • Windows XP
iOS
AND
PC