Data wydania: 22 października 2019
Osadzona w realiach science fiction strategia RTS studia Arcen Games, będąca pełnoprawną kontynuacją jego debiutanckiej produkcji z 2009 roku. Akcja AI War II toczy się 335 lat po wydarzeniach z pierwszej części gry, a podczas zabawy ponownie obejmujemy dowództwo nad siłami ludzkości, która ostatnie stulecia spędziła na przygotowaniach do kolejnej wojny ze sztuczną inteligencją.
Gracze
Steam
AI War II to kosmiczny RTS. Jest to kontynuacja gry AI War: Fleet Command z 2009 roku; oba tytuły wyprodukowało studio Arcen Games.
Akcja gry toczy się 335 lat po wydarzeniach z pierwszej części. Ponownie obejmujemy dowództwo nad siłami ludzkości, która ostatnie stulecia spędziła na przygotowaniach do kolejnej wojny z armadami sztucznej inteligencji. Gdy SI wreszcie powraca, okazuje się znacznie potężniejsza niż przewidywano i rozpoczyna totalną wojnę ze wszystkimi cywilizacjami w galaktyce. Spośród nich to ludzie są najmniej groźni, co powoduje, że wróg najpierw postanawia rozprawić się z innymi armiami. Prędzej czy później przyjdzie jednak również po nas. Do tego czasu musimy znaleźć słabe strony sztucznej inteligencji, które pozwolą nam pokonać ją raz na zawsze.
AI War II zbudowane zostało na fundamentach pierwszej części, ale jednocześnie wprowadza wiele nowości i ulepszeń. Ponownie dostajemy więc wojennego RTS-a, w którym dowodzimy flotami statków kosmicznych walczącymi przeciwko potężnym sztucznym inteligencjom. Rozgrywka pozostała asymetryczna, co oznacza, że wrogowie są znacznie potężniejsi i dysponują zupełnie odmiennymi siłami oraz niemalże niewyczerpanymi posiłkami. Naszym zadaniem w każdym starciu jest więc osiąganie konkretnych strategicznych celów, a nie kompletna anihilacja drugiej strony. Jednak im lepiej sobie radzimy, tym większą uwagę poświęca nam nieprzyjacielskie SI.
Gra kładzie nacisk na strategię kosztem taktyki i zamiast ręcznie kierować każdym statkiem, zajmujemy się dowodzeniem gwiezdnymi flotami i prowadzeniem wielkiej kampanii wojennej obejmującej całą galaktykę. Podczas zabawy wykorzystujemy ponad sto typów jednostek, poczynając od myśliwców, poprzez krążowniki, aż po gigantyczne ruchome superbronie przypominające Gwiazdę Śmierci z Gwiezdnych wojen.
Pierwsze AI War zasłynęło za sprawą świetnie opracowanych sztucznych inteligencji. W grze umieszczono kilka ich rodzajów i każda z nich dysponowała odmienną osobowością, taktykami i stylem rozgrywki. Gracz przed rozgrywką wybierał jedną z tych SI i dzięki temu decydował o tym, z jakim przeciwnikiem przyjdzie mu się zmierzyć. To zapewniające dużą różnorodność wyzwań rozwiązanie powróciło w kontynuacji. Dodatkowo, sztuczna inteligencja została rozbudowana o dodatkowe cele i umiejętności. Przykładowo, potrafi teraz ocenić skutki naszych strat i wykorzystuje tę wiedzę do wybrania idealnego momentu na zmasowany atak. Rozumie także znaczenie kontroli nad terytoriami i bardziej agresywnie próbuje odzyskać utracone regiony.
W przeciwieństwie do pierwszej części, gdzie mogliśmy zagrać tylko ludzkością, tym razem do wyboru są także dwie inne frakcje – potężna rasa Spire oraz zaginiona do niedawna zaawansowana cywilizacja Zenith. Inną wielką zmianą jest porzucenie 2D na rzecz trójwymiarowej grafiki. Znacznie większy nacisk położony został także na warstwę fabularną, zarówno pod względem wydarzeń podczas kampanii, jak i historii całego uniwersum.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows
Ograniczenia wiekowe: 12+
19 stycznia 2020
Lubicie gry strategiczne, ale graliście już we wszystkie głośne tytuły? Dziś podpowiemy, na które mniejsze produkcje 2019 roku warto zwrócić uwagę.
Studio Arcen Games zapowiedziało AI War II, czyli kontynuację nietypowej kosmicznej strategii sprzed siedmiu lat. Druga część zaoferuje kilka frakcji do wyboru, trójwymiarową grafikę, łatwiejszy w obsłudze interfejs oraz ulepszone sztuczne inteligencje. Obecnie trwa zbiórka pieniędzy na grę na Kickstarterze.
gry
Adrian Werner
11 października 2016
Wymagania sprzętowe gry AI War II:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Dual Core 2.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce 510 / Radeon HD 5970 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Quad Core 3.0 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 17 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 1087 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
tluczek Legionista
Brakuje konkretnej kompani, która wprowadzałaby kolejne elementy gry powoli tak, aby gracz się mógł z nimi zapoznać. Szkoda też, że brakuje wersji polskiej. Ogólnie gra bardzo fajna :)
Dreth Legionista
Choć grałem póki co dopiero kilka godzin, chce się trochę podzielić moimi wrażeniami. Na baaardzo duży plus zasługuje AI gry, które reaguje praktycznie na każdy nasz ruch. Na początku może tego nie widać, ale potem jest to dosyć wyraźne. Niby są w grze wskaźniki tego jak te AI się na nas "uwzięło", aczkolwiek widać, że jego postępowania są ponad jakieś tam punkty threata. Druga rzecz, budynki, jednostki są baardzo zróżnicowane, jest dużo statystyk itp, ale ciężko później się w tym połapać. Na minus zasługuje mało intuicyjny HUD który jest z żywca wzięty z gier z przed 15 lat, to mnie autentycznie zdziwiło. Nadal nie rozumiem systemu w jakim pozyskujemy jednostki, buduje bazy, tam czasem się stworzy ten statek, który ma w sobie flote i sam ją buduje, ale nie rozumiem jak to działa. Tak samo rozkazów mamy z 5 i używa się ze 3 max, jak już sytuacja przyciśnie, aczkolwiek aspekt taktyczny możnaby chociaż troche dopracować. Samouczki wbudowane w gre objaśniają na prawde tylko podstawowe podstawy, tak jak kamera, poruszanie, budowanie wież i inne pierdoły, na prawde ważnych rzeczy nie objaśniają, niby są i sama gra naprowadza na samouczki z neta, ale przy kilku godzinach gry dziennie komu się chce z nich korzystać (ja mam straszne opory w oglądaniu jakichkolwiek tutoriali na youtube, wole przeczytać i nie słuchać 90% gadania o niczym jakiegoś gościa). Grafika nie zasługuje na żadną note, ze względu na to, że nie ma kompletnie żadnej roli w tej grze, mogłaby być brzydka jak noc, (o dziwo jest ładna) a nikt by jej nie zauważył. Do muzyki mam ambiwalentne uczucia, ze względu na to, że raz jest świetna, jak na przykład w Stellaris (które pod względem "kosmicznej" muzyki jest dla mnie autorytetem), a chwilami wyciągnięta nie wiem skąd i nie pasująca kompletnie do miejsca. Jeszcze tego dobrze nie ograłem, to są moje pierwsze odczucia wobec tej gry, mogą komuś pomóc lub nie w podjęciu decyzji, aczkolwiek mam nadzieje, że dobrze objaśniłem choć troche ten temat :)