Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Appeal Studios

Firma producent

Belgijskie studio deweloperskie, które funkcjonowało w latach 1995-2002, a w 2015 roku zostało reaktywowane przez swoich założycieli. Dzieła tego zespołu można znaleźć na komputerach osobistych i konsolach.

Historia

Narodziny i debiut

Studio Appeal zostało założone w 1995 roku, przez Yanna Roberta, Francka Sauera oraz Yvesa Groleta. Podczas gdy Robert i Sauer rozpoczynali karierę w branży gier wideo, pracując w Ubi Sofcie (obecnie znanym jako Ubisoft), Yves Grolet zaczynał jako domorosły deweloper, którego dzieła sprzedawały się na tyle dobrze, że z czasem mógł sobie pozwolić na założenie dwóch studiów deweloperskich jednocześnie.

Po czterech latach od rozpoczęcia działalności, podczas których zespół pracował nie tylko nad swoim debiutanckim dziełem, lecz również nad napędzającą je technologią, Appeal oddało w ręce graczy swoją debiutancką grę. Mowa o przygodówce akcji zatytułowanej Outcast, która w 1999 roku trafiła na komputery osobiste.

Przedwczesna śmierć

Choć Outcast odniósł sukces artystyczny, jego sprzedaż nie spełniła oczekiwań twórców i wydawcy. Mimo wszystko w 2001 roku studio Appeal ogłosiło, że pracuje nad jego kontynuacją zatytułowaną Outcast II: The Lost Paradise. W sierpniu 2002 roku studio zostało zamknięte, a ów projekt – anulowany.

Reaktywacja

W 2013 roku Yann Robert, Franck Sauer oraz Yves Grolet nabyli od firmy Atari prawa do stworzonej przez siebie marki. Rok później zapowiedziano pełnoprawny remake Outcasta (na który deweloperom nie udało się uzbierać pieniędzy za pośrednictwem serwisu Kickstarter), z kolei w 2015 roku studio Appeal oficjalnie powróciło do świata żywych.

W międzyczasie Outcast doczekał się reedycji wydanej na pecetach w dystrybucji cyfrowej (2010), a także remastera ochrzczonego mianem Outcast 1.1. Outcast: Second Contact, czyli wyżej wspomniany remake, zadebiutował natomiast na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One w 2017 roku. Gra spotkała się z dosyć chłodnym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów – twórcy skoncentrowali się bowiem na odświeżeniu grafiki, pozostawiając wiele archaicznych rozwiązań.