W trakcie Majora IEM Rio widownia pomogła brazylijskiemu zawodnikowi ustalić pozycję przeciwnika. ESL próbuje walczyć z problemem.
Major IEM Rio dopiero się rozpoczął, a jego organizatorzy już napotykają pierwsze przeszkody. Trzeciego dnia rozgrywek Challengers Stage padły podejrzenia, że widownia pomogła jednemu z graczy ustalić pozycję przeciwnika.
Kontrowersyjna sytuacja miała miejsce w trakcie meczu 00nation przeciwko IHC, kiedy Santino „try” Rigal i Tuvshintugs „Annihilation” Nyamdorj rozgrywali sytuację 1vs1.
Klip pokazuje, że widownia dawała podpowiedzi dotyczące pozycji przeciwnika krzycząc „yeah”, kiedy try trzymał swój celownik w miejscu, w którym znajdował się Annihilation i „no”, kiedy sprawdzał inne pozycje.
Taka sytuacja powtarzała się w trakcie meczu kilkakrotnie. Brazylijska widownia faworyzowała drużynę pochodzącą z ich kraju, jednak mimo tego rozgrywka zakończyła się zwycięstwem IHC z wynikiem 2-1.
ESL obawiało się podobnej „pomocy” w czasie meczu kolejnej brazylijskiej drużyny – Imperial. Doszło nawet do tego, że pod koniec pierwszej gry wyłączono mapę oraz x-ray na ekranach dla publiczności.
Niestety nie są to odosobnione przypadki i nie dotyczą jedynie widowni w Brazylii. Wiele razy na turniejach LAN profesjonalni gracze wykorzystywali takie podpowiedzi. Jednym z najbardziej oczywistych przypadków było zagranie Nicolaia „device” Reedtza w trakcie finałów Blast Pro Series w Madrycie.
Niestety na obecną chwilę nie ma idealnego rozwiązania, które uniemożliwiłoby takie zachowanie widowni. Często wykorzystuje się dźwiękoszczelne budki, które nie tłumią jednak wszystkich odgłosów z otoczenia. Proponowanym środkiem jest również niepokazywanie w sytuacjach 1vs1 perspektywy gracza z faworyzowanej drużyny.
W związku z tym, że żadna z propozycji nie rozwiązuje problemu, jak na razie pozostaje nam liczyć na to, że apele komentatorów oraz społeczności spowodują zaprzestanie takiego zachowania ze strony tłumu.
0

Autor: Aleksandra Nowak
Studentka dziennikarstwa. Jej przygoda z grami zaczęła się jeszcze w podstawówce, kiedy na YouTube pierwszy raz zobaczyła Minecrafta. Od tego momentu poświęcała mu nieprzyzwoicie dużo czasu. W 2015 roku zastąpiło go jednak CSGO, które otworzyło przed nią świat e-sportu. Odtąd profesjonalne rozgrywki stały się jej największą pasją. Wolny czas spędza głównie z grami RPG oraz gitarą, która pozwala jej manifestować swoją miłość do muzyki.