Crusader Kings 3 - poradnik do gry

Crusader Kings 3 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Crusader Kings 3: Uruchomienie pierwszej rozgrywki Crusader Kings 3 poradnik, najlepsze porady

Na tej stronie poradnika do Crusader Kings 3 znajdziesz opis i objaśnienia przydatne przy pierwszej rozgrywce.

Na tej stronie dowiesz się jak uruchomić swoją pierwszą rozgrywkę w Crusader Kings 3, jak poruszać się po ekranie wyboru władcy oraz jakie udostępnia on opcje. Najważniejsze ustawienia gry oraz kwestia samego wyboru władcy opisane zostały na kolejnych stronach tego rozdziału.

Menu główne

W menu głównym gry masz do wyboru kilka standardowych opcji. Przyciski New Game i Load pozwalają odpowiednio rozpocząć nową rozgrywkę lub wczytać zapisany stan gry. Jeśli nie jest to Twoje pierwsze uruchomienie gry, widoczny będzie również przycisk Continue. Pozwala on na szybkie wczytanie ostatniego zapisanego stanu gry. Po najechaniu kursorem na ten przycisk wyświetlona zostanie informacja o który dokładnie zapis chodzi.

Przycisk Host Game pozwala na rozpoczęcie nowej gry w trybie sieciowym, natomiast Join Game umożliwia dołączenie do trwającej rozgrywki tego typu - Crusader Kings 3: Uruchomienie pierwszej rozgrywki - Crusader Kings 3 - poradnik do gry

Przycisk Host Game pozwala na rozpoczęcie nowej gry w trybie sieciowym, natomiast Join Game umożliwia dołączenie do trwającej rozgrywki tego typu. Ponadto menu główne pozwala na sprawdzenie dostępnych w grze achievementów oraz przejrzenie wbudowanej encyklopedii. Ustawienia rozgrywki, grafiki i dźwięku dostępne są za pomocą małego przycisku settings, znajdującego się u dołu ekranu.

Ekran nowej gry

Aby rozpocząć nową rozgrywkę, kliknij w przycisk New Game. Zostaniesz przekierowany do ekranu wyboru postaci, gdzie będziesz musiał podjąć kilka pierwszych, ważnych decyzji. Jeśli jest to Twoje pierwsze podejście do gry i nie masz doświadczenie z poprzednimi częściami serii, gorąco zalecam przejście samouczka. Aby go uruchomić kliknij w przycisk Play Tutorial (1) znajdujący się w prawym górnym rogu.

Na górze ekranu znajdziesz również sześć głównych scenariuszy rozgrywki (2) - Crusader Kings 3: Uruchomienie pierwszej rozgrywki - Crusader Kings 3 - poradnik do gry

Na górze ekranu znajdziesz również sześć głównych scenariuszy rozgrywki (2). Po wybraniu któregoś z nich po lewej stronie ekranu zobaczysz krótki opis, natomiast na mapie pojawi się kilka postaci do wyboru. Zasady gry w poszczególnych scenariuszach pozostają takie same, więc należy je raczej traktować jako sugestię Twórców, co do wyboru początkowej lokacji i postaci władcy. Trzy pierwsze scenariusze (od lewej) rozpoczynają się w roku 867, natomiast trzy kolejne w roku 1066. Każdy z nich osadzony jest również w konkretnych realiach historycznych i oferuje wybór jednej z kilku najważniejszych postaci związanych z danym tematem.

Na dole ekranu możesz ustawić poziom trudności (3) oraz specjalne zasady rozgrywki (4). Gra oferuje trzy poziomy trudności: very easy, easy i normal. Wybór któregoś z nich wpływa na szereg statystyk związanych przede wszystkim z wydarzeniami losowymi i polityką wewnętrzną (patrz strona poziomy trudności). Tym samym poziom trudności nie modyfikuje dostępności zasobów, siły Twojej armii czy zachowania AI. Wszystkie te aspekty pozostają bez zmian niezależnie od tego czy zdecydowałeś się grać na easy czy na normalu. Z tego też względu proponuję od razu rozpocząć zabawę w trybie normalnym, gdyż gra została przygotowana właśnie pod takie ustawienia i to w tym trybie oferuje najbardziej pełne doświadczenie. Pamiętaj przy tym, że porażki są integralną częścią zabawy w Crusader Kings 3 i to właśnie dzięki nim będziesz się stopniowo uczył kolejnych niuansów średniowiecznej polityki.

Ustawienia zasad gry (game rules), jak wskazują sami twórcy, pozwalają zmodyfikować rozgrywkę tak, aby zmniejszyć nieco realizm historyczny. Będziesz mógł tu zdecydować między innymi o losowym rozmieszczeniu władców czy religii, zmodyfikować niektóre wydarzenia historyczne lub kwestie związane z prawem dziedziczenia (więcej na stronie zasady gry). Pamiętaj, że zmiana zasad gry może wpłynąć na możliwość zdobycia niektórych osiągnięć. Po prawej stronie, u dołu ekranu możesz również aktywować tryb Ironman (5). Wyłącza on możliwość dowolnej zmiany postaci w trakcie rozgrywki oraz wykonywania manualnych zapisów stanu gry. Automatyczne zapisy będą wykonywane co sześć miesięcy czasu gry oraz po jej opuszczeniu. Osiągnięcia możesz zdobywać tylko w trybie Ironman. Na ostatnich stronach tego rozdziału znajdziesz pełną listę zasad gry, które możesz modyfikować oraz dokładny opis wszystkich poziomów trudności.

Swobodny wybór władcy

Ostatnim istotnym elementem okna wyboru władcy jest ikona wyszarzonej postaci z podpisem play as any Rouler. Jak nazwa wskazuje, za pomocą tej opcji będziesz mógł zagrać dosłownie każdą postacią na mapie. Gracze początkowi zdecydowanie powinni rozważyć wybór któregoś z sugerowanych w scenariuszach władców, jednak po rozegraniu kilku kampanii, to właśnie ten tryb otworzy przed Tobą prawdziwe możliwości gry. Po jego wyborze wczytana zostanie faktyczna mapa rozgrywki. W prawym dolnym rogu ekranu możesz wrócić do poprzedniego okna za pomocą przycisku Back, lub otworzyć grę w trybie sieciowym. Dalej możesz wybrać losową postać (przycisk Radom Character) lub rozpocząć zabawę w trybie obserwatora. Aby wybrać władcę konkretnego królestwa, po prostu kliknij na nie na mapie głównej.

Ekran swobodnego wyboru postaci w roku 1066. - Crusader Kings 3: Uruchomienie pierwszej rozgrywki - Crusader Kings 3 - poradnik do gry
Ekran swobodnego wyboru postaci w roku 1066.

Pamiętaj o tym, że w tym trybie mapa jest w pełni interaktywna i możesz korzystać ze wszystkich dostępnych widoków. Zostaną one szczegółowo omówione w dalszej części poradnika, jednak warto z nich korzystać aby zorientować się w sytuacji religijnej lub kulturowej w regionie który Cię interesuje.

Po wybraniu królestwa lub księstwa jego terytorium zostanie podświetlone i będziesz mógł zobaczyć rozmieszczone na nim herby - Crusader Kings 3: Uruchomienie pierwszej rozgrywki - Crusader Kings 3 - poradnik do gry

Po wybraniu królestwa lub księstwa jego terytorium zostanie podświetlone i będziesz mógł zobaczyć rozmieszczone na nim herby. Każdy z nich odpowiada jednej grywalnej dynastii, przy czym rozmiar herbu odpowiada pozycji tej dynastii w drabinie feudalnej. Najmniejsze herby odpowiadają hrabstwom, większe księstwom, natomiast największe odnoszą się do królestw i imperiów.

Po kliknięciu na któryś z mniejszych herbów (1) zobaczysz podział kraju na jednostki administracyjne - Crusader Kings 3: Uruchomienie pierwszej rozgrywki - Crusader Kings 3 - poradnik do gry

Po kliknięciu na któryś z mniejszych herbów (1) zobaczysz podział kraju na jednostki administracyjne. Ponownie, herby na wybranym obszarze oznaczają wasali wybranego władcy, a żółta linia (2) wskazuje jego seniora. Jeśli nie widzisz wspomnianej żółtej linii, to znaczy że wybrany władca jest niezależny.

Po wybraniu władcy, po prawej stronie ekranu zobaczysz informacje na jego temat. Wymienione są tam jego cechy (3), posiadane tytuły (4), prawowity następca (5), a także jego religia i kultura (6). W prawym dolny rogu możesz również ustawić poziom trudności gry (7) oraz zmienić ustawienia rozgrywki (8).