Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Rust: Statusy i radzenie sobie z nimi poradnik Rust - przewodnik przetrwania

Statusy określają aktualny stan, w jakim znajduje się bohater, inny niż neutralny. W tym miejscu dowiecie się jak statusy wpływają na zmianę parametrów życiowych bohatera w Rust. Strona posiada zaktualizowane statusy do wersji gry z roku 2022.

Ostatnia aktualizacja: 4 października 2022

Statusy to niemal zawsze negatywne wskaźniki, które pojawiają się (w kolorze zielonym lub czerwonym) nad paskiem zdrowia w dolnym prawym rogu ekranu. Na tej stronie poradnika do gry Rust przeczytacie, jakie czynniki wpływają na pojawienie się statusów, jakie mogą mieć skutki i jak się ich pozbyć.

Ubiór i ochrona

Każda część ubioru posiada właściwe dla siebie cechy - Rust: Statusy i radzenie sobie z nimi - Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

Każda część ubioru posiada właściwe dla siebie cechy. W większości przypadków zależeć Wam będzie na ochronie przed pociskami. Do innych parametrów dochodzą: ochrona przed zimnem, ranami szarpanymi, obrażeniami od broni białych, wybuchami oraz promieniowaniem. Każdy założony element ubioru dostarcza statystyk dla całego ciała - np. założenie nakrycia głowy ochroni Was także przed zranieniem w kostkę. Owe statystyki widoczne są obok awatara, gdy otworzycie panel ekwipunku.

Krwawienie następuje, gdy zostaniecie zaatakowani, w szczególności przez broń ciętą (np - Rust: Statusy i radzenie sobie z nimi - Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

Krwawienie

Krwawienie następuje, gdy zostaniecie zaatakowani, w szczególności przez broń ciętą (np. noże), ale także przy oberwaniu kulą lub przy obrażeniach od zwierząt. Szczególnie łatwo zebrać obrażenia od krwawienia poprzez wpadnięcie na proste pułapki. Krwawienie najłatwiej zatamować używając bandaży (20 tkaniny).

Ranny

Status odnoszący się do stanu, gdy gracz zostanie śmiertelnie raniony, ale nie zginie. Będzie wtedy leżeć na ziemi bez możliwości poruszania się ani obserwacji otoczenia. Jeśli nie zostanie dobity (lub nie zadziałają inne efekty, jak krwawienie), powstanie, gdy zregeneruje pasywnie 5 pkt. Zdrowia (o ile pozwalają na to paski głodu / nawodnienia). Gracz może również zostać postawiony na nogi przez innego gracza.

Napromieniowanie

Promieniowanie występuje przy niektórych Monumentach, szczególnie opuszczonych bazach wojskowych lub laboratoryjnych, licznie na pustyniach. Możecie się chronić przed nim zakładając właściwą odzież, szczególnie Skafander ochronny (Hazmat Suit), a leczyć przy pomocy strzykawek oraz pigułek antyradiacyjnych i specjalnych herbatek przygotowanych na Stole do mieszania z jagód. Ponadto najprostszą metodą jest po prostu picie wody z butelki. Przyjęcie dużej dawki promieniowania obniża zdrowie w szybkim tempie, duże dawki uniemożliwiają bieganie.

Wygłodzony, spragniony

Głód jest zwykle większym problemem niż pragnienie. Powoduje spadek zdrowia, gdy jego poziom jest niższy niż 40. Wodę dużo łatwiej odzyskać: z pożywienia, z rzeki lub butelek oraz poziom krytyczny zaczyna się od <25.

Zbyt zimno, zbyt ciepło

Status ten zależny jest od temperatury i gdy przekroczy wartość komfortową, zaczniecie odnosić obrażenia. Na temperaturę mają wpływ szczególnie biomy: pustynny i zimowy, ubiór dostosowany do warunków, pływanie w wodzie (i status Mokry), nadejście nocy lub przebywanie przy źródłach ciepła.

Mokry

Gdy pływacie, mokniecie. Powoduje to obniżenie temperatury ciała, a więc może przynieść pozytywny lub negatywny efekt, w zależności od okoliczności. Aby wyschnąć, musicie znajdować się w ciepłym miejscu (lepiej więc nie pływać w zimowym biomie). Ponadto nurkując bez butli macie około 3 sekund na wstrzymanie powietrza - później tracicie zdrowie i toniecie. Unikniecie problemów z moknięciem, znajdując skafander nurka.

Zatrucie

Zatrucie możecie wyleczyć wszelkimi medykamentami, lecz nie jest to status często występujący i kłopotliwy. Najczęstszą jego przyczyną jest konsumpcja surowej żywności w krytycznych sytuacjach.

Komfort

Gdy bohater czuje się komfortowo, szybciej redukuje negatywne statusy i odzyskuje zdrowie, a także wolniej głodnieje. Na status ten wpływa przebywanie przy obiektach, które generują ten czynnik, jak np. ognisko, meble lub elementy ozdobne. W początkowych fazach gry możecie np. zabić niedźwiedzia, by pozyskać jego skórę w formie dywanu.

Bezpieczna strefa (Safe Zone)

Status bezpiecznej strefy znajduje się w niektórych lokacjach. Nie można do nich wchodzić, gdy posiadacie status "niebezpieczny" (czerwony celownik w górnej prawej części ekranu), który pojawia się np. gdy używacie broni w pobliżu monumentu. Otwierając ekwipunek zobaczycie, jak długo status będzie się utrzymywał. Pojawi się on również, gdy wykonacie niedozwolone akcje w obrębie bezpiecznej strefy i utrzyma przez kilka minut. W bezpiecznych strefach:

  1. Nie wolno walczyć,
  2. Nie wolno dzierżyć broni (w tym również niektórych narzędzi - potencjalnej broni, np. siekiery),
  3. Nie wolno używać i podnosić cudzych przedmiotów, w tym grabić ciał innych graczy,

Niezastosowanie się do tych zasad spowoduje, że NPC i działka natychmiast wezmą Was na cel, tak długo, jak znajdujecie się w bezpiecznej strefie.

W bezpiecznych strefach gracze często pozostawiają swoją postać na czas poza rozgrywką. Jest to dobre, lecz nie idealne podejście: jeśli ktoś będzie chciał się zemścić, może poświęcić swoje życie, by Was zabić - leżący na ziemi ekwipunek zniknie po niedługim czasie.

Budowanie dozwolone / budowanie zablokowane

Jest to status związany z Szafą z narzędziami, który stanowi o własności bazy gracza. Jeśli gracz jest właścicielem, może stawiać dowolne konstrukcje na swoim terenie. Ponadto, wszelkie systemy bezpieczeństwa i inteligentne pułapki wykrywają osoby ze statusem "Budowanie dozwolone" i tych osób nie atakują (stąd należy uważać, by nadać ten status sojusznikom).

Gracz, który posiada status "Blocked" znajduje się w zasięgu wrogiej bazy i nie może stawiać żadnych konstrukcji. Wyjątkiem są drabiny, które możecie postawić np. na wrogim murze oraz budowle z patyków.