Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Rust: Wybór serwera - różnice, tryby poradnik Rust - przewodnik przetrwania

Rust oferuje masę serwerów, oficjalnych oraz tworzonych przez innych graczy, na komputerach prywatnych bądź wynajętych serwerach. Dostępne są również skrypty i modyfikacje oraz różne formy rozgrywki. Przeczytajcie, jakie dostępne są rodzaje serwerów i różnice między nimi w 2022 roku.

Ostatnia aktualizacja: 3 października 2022

Na tej stronie poradnika dowiecie się, czym kierować się przy wyborze serwera do gry w Rust. Przeczytacie, jakie są dostępne opcje filtrowania, czym różnią się serwery oficjalne od serwerów społeczności oraz czym jest "wipe".

Informacje wstępne

Podstawowe informacje na temat różnic w serwerach:

  1. Mapy w Rust posiadają różne rozmiary - szukajcie serwera, który odpowiada Waszemu stylowi rozgrywki.
  2. Wiele serwerów jest modowanych - to nic złego. Niektóre mody to np. zabezpieczenie nowych graczy przed atakami, głosowanie celem pominięcia nocy czy dodatkowe informacje wyświetlane w HUD.
  3. Wasze postępy zachowują się na jednym serwerze - nie ma możliwości przeniesienia badań czy przedmiotów między serwerami.
  4. Szukajcie serwerów z opcją "anti-cheat" - na tych serwerach występują mechanizmy bezpieczeństwa, które chronią przed oszustami.
  5. PvE vs PvP - dostępne są różne formy rozgrywki; najczęściej napotkacie na skróty PvE - oznaczające zakaz lub ograniczenie walk między graczami (walka z NPC / budowanie baz), lub PvP - wskazujące bezpośrednio, że głównym celem rozgrywki na serwerze jest walka między graczami i wszystkie chwyty są dozwolone.

Mechanika Wipe

W zasadzie każdy serwer posiada tzw - Rust: Wybór serwera - różnice, tryby - Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

W zasadzie każdy serwer posiada tzw. Wipe, czyli czyszczenie serwera. Występuje on najczęściej raz w tygodniu lub raz w miesiącu - pozwala to na zbalansowanie gry i uniemożliwia nękanie nowych graczy. Pomaga też zwolnić zasoby serwera, przez co nie ulegnie awarii / spowolnionemu działaniu. Wipe może być jednak różny:

  1. Map Wipe - znikają wszystkie przedmioty i struktury ustawione przez graczy w świecie gry. Pozwala to graczom z większym stażem zacząć grę od nowa, lecz dynamiczniej, gdyż posiadają odblokowane badania.
  2. Blueprint Wipe - wymazane z serwera zostają jedynie badania, jakie gracze odblokowali.
  3. Serwer Wipe - łączy cechy powyższych; usunięcie wszystkich danych z serwera, badań i obiektów. Nierzadko generowana jest nowa mapa.

Informacje na temat rodzaju "czyszczenia" możecie znaleźć z reguły w opisie serwera.

Typy rozgrywki

Poniżej opis typów serwerów, według dostępnych tagów - Rust: Wybór serwera - różnice, tryby - Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

Poniżej opis typów serwerów, według dostępnych tagów:

  1. Tygodniowy / Dwutygodniowy / Miesięczny - określają, jak często następuje "wipe",
  2. Standardowy - czyli domyślny typ rozgrywki. Rywalizacja między graczami jest opcjonalna.
  3. PvE - gracze skupiają się na eksploracji świata. Starcia między graczami często są zabronione lub podlegają określonym zasadom.
  4. Roleplay - odgrywanie ról. Mogą być to serwery posiadające określony "scenariusz" lub po prostu serwery umożliwiające grę tak, jak się chce (np. z zakazem raidów lub brakiem możliwości niszczenia budynków).
  5. Kreatywny - może mieć różną formę, ale wyłączone są funkcje przetrwania (nie musicie np. dbać o pożywienie).
  6. Softcore - uproszczona gra. Często zdobywanie surowców jest szybsze. Możecie odradzać się w bezpiecznych strefach i odzyskać część straconych przedmiotów.
  7. Mini gra - często jest to znacząco zmodyfikowana gra, by zapewnić inną formę rozgrywki i zabaw.
  8. Szkolenie bojowe - serwer treningowy skupiony na treningu. Często silnie zmodyfikowane serwery z arenami, dostępem do broni itp.
  9. Pole bitwy - serwery PvP: walka między graczami odgrywa tu główną rolę.
  10. Battle Royale - walka między graczami do ostatniego żywego gracza.
  11. Serwer do budowy - tryb kreatywny, skupiający się na tworzeniu konstrukcji.
  12. Hardcore - nowy oficjalny tryb, stanowiący większe wyzwanie niż rozgrywka standardowa. Główne różnice: brak czatu globalnego, czatu, bezpiecznych stref w Monumentach. Ponadto: wyłączony system Rust+, misje, mniejsza pojemność skrzyń i wiele podobnych drobnych zmian.

Prywatne, a publiczne serwery

Z menu głównego dostępna jest lista prywatnych serwerów tworzonych przez graczy lub organizacje. Możecie znaleźć również liczne serwery niewyświetlane na liście lub z dogłębniejszym opisem, korzystając z wyszukiwarek w sieci. Prywatne serwery w stosunku do oficjalnych mogą posiadać własne zasady i rejestrację gracza. Warto korzystać z tych serwerów, które posiadają własną grupę (np. Discord), gdyż ułatwia to budowanie społeczności, zgłaszanie zażaleń (lub np. oszustów) oraz, nierzadko, serwer posiada własny regulamin, który jest egzekwowany. Niektórzy gracze skarżą się na częstsze występowanie oszustów i mniejszą aktywność administracji na publicznych serwerach. Oficjalne serwery z reguły nie są polecane dla nowych graczy. Niezależnie od typu serwera, możecie liczyć na zdobywanie przedmiotów (np. "Steam drops").

Do serwerów, które nie są widoczne na liście, możecie dołączyć korzystając z konsoli: wciśnijcie F2 i wpiszcie "client.connect [adres serwera i port]".