Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 24 września 2014, 12:51

autor: T_bone

Poszukiwacz gier z potencjałem na Steamie. Generał Patton gamingu, który nawet kawę pije w turach.

Wracamy do DayZ - w jakiej formie jest Steamowy bestseller?

Sprawdzamy co zmieniło się w DayZ przez ostatnie miesiące, na ile gra zbliżyła się do tego co oferował słynny mod i czego możemy się jeszcze spodziewać w przyszłości.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Za niecałe 3 miesiące będziemy obchodzić rocznicę wydania wersji alfa DayZ, produkcji, której w dużej mierze zawdzięczamy obecny szał na "sandboksy o przetrwaniu". Kiedy w styczniu opisywałem stan tej gry obraz był co najmniej ponury - śladowe ilości zombie, brak respawnu przedmiotów, skakanie po serwerach, aby znaleźć lepszy sprzęt lub obejść przeciwnika... Lista niedoróbek niszczących radość płynącą z rozgrywki była ogromna. Mimo to wierzyłem, że Bohemia Interactive upora się z największymi problemami i gra nabierze konkretnych kształtów. Czy już możemy mówić, że tak się stało? Nie do końca, ale Twórcy bynajmniej nie siedzieli przez ten czas z założonymi rękami.

Krytyczne poprawki i bolesne powroty

Nie będę owijać w bawełnę – w tym roku powracałem do DayZ kilkukrotnie i pomimo widocznych zmian, "przygody" kończyły się albo obojętnym wyłączeniem gry albo szybą ucieczką po wciśnięciu klawiszy Alt+F4, wynikającą ze zwykłej irytacji. Za to ostatnie zachowanie odpowiedzialne są zasadniczo trzy rzeczy, które w połączeniu mogą przyprawić o ból głowy, mowa o zombie, wydajności w dużych miastach i okazyjnych desynchronizacjach.

Wracamy do DayZ - w jakiej formie jest Steamowy bestseller? - ilustracja #1
Niektóre elementy wyposażenia jak np. kaski, można malować.

Zacznijmy może od obecnej kondycji zombie. Nadal jest ich niewiele, jednak wreszcie działa już ich respawn. Znacznej poprawie uległ cały system odpowiedzialny za przemieszczanie się zdechlaków, przez co o wiele lepiej radzą sobie w budynkach i nie są już zbyt skłonni do przechodzenia przez ściany (nie licząc drzwi). Pomimo upływu wielu miesięcy, żywe trupy nadal irytują w czasie walki wręcz. Uderzenie zeda przy pomocy niektórych broni to nie lada sztuka, a on sam może nas doprowadzić do krwawienia wykonując animację ataku kilka metrów za nami. Tu właśnie w grę zaczynają wchodzić też różne desynchronizacje, przypadki gdy zabiłem wroga a mój kolega dalej widział moją ofiarę biegnącą i przenikającą otoczenie zdarzały się aż nazbyt często. O trupach przeciwników odlatujących do stratosfery szkoda się nawet rozwodzić, to taka mała cena za wprowadzenie ragdollu.

Wracamy do DayZ - w jakiej formie jest Steamowy bestseller? - ilustracja #2

Oczywiście skala tych problemów zmienia się z łatki na łatkę, takie to już uroki wersji alfa, jednak te kilka przykładów powinno wam dać obraz na co się piszecie, inwestując we wczesny dostęp DayZ.

Te dobre zmiany

Bohemia wprowadziła przez te miesiące wiele zmian, które można zapisać głownie na plus. Sterowanie myszką zostało poprawione, i teraz nasze reakcje przy rozglądaniu się są szybkie i pozbawione zbędnych opóźnień. Ten prosty zabieg sprawił, że gra nie wydaje się aż tak toporna przy pierwszym kontakcie.

Wracamy do DayZ - w jakiej formie jest Steamowy bestseller? - ilustracja #3

Zapomnijcie o gościach uciekających z walki przez wciśnięcie Alt + F4 czy zmieniających pozycje poprzez skakanie po serwerach. Nasza postać jest obecna w grze przez około 30 sekund po rozłączeniu, a wchodzenie na kolejne serwery tylko wydłuża domyślny czas oczekiwania o kolejne minuty. Interfejs dalej nie jest zbyt atrakcyjny, ale należy pochwalić takie nowości jako opcja "zjedz/wypij wszystko", która pozwala nam zaoszczędzić sporo czasu na spożywaniu posiłków - jeśli akcja ta działa akurat poprawnie w danej wersji gry.

5 rzeczy, za które lubię i 5 które mnie drażnią w Watch Dogs Legion
5 rzeczy, za które lubię i 5 które mnie drażnią w Watch Dogs Legion

Przed premierą

Najnowsza odsłona serii Watch Dogs pomimo pewnych rewolucyjnych rozwiązań, wciąż trzyma się swoich korzeni. Oto co konkretnie podoba mi się, a czego zdecydowanie nie lubię w Legionie.

Graliśmy w Scorn – horror, przy którym Obcy wymięka
Graliśmy w Scorn – horror, przy którym Obcy wymięka

Przed premierą

Scorn studia Ebb Software to gra, którą mógłby wymyślić Hans R. Giger, twórca ksenomorfa z filmu Obcy: Ósmy Pasażer Nostromo. Zapowiada się horror straszny i... mięsisty (dosłownie!).

Call of Duty Black Ops - Cold War - gorąca zimna wojna dla wielu graczy
Call of Duty Black Ops - Cold War - gorąca zimna wojna dla wielu graczy

Przed premierą

Po niedawnej prezentacji trybu fabularnego przyszedł czas na sprawdzenie, jak będzie wyglądał multiplayer w kolejnej już (siedemnastej!) odsłonie Call of Duty: Black Ops – Cold War. Tym razem znana seria zabierze nas w nie-tak-znowu-odległą przeszłość.