Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 24 września 2014, 12:51

autor: T_bone

Poszukiwacz gier z potencjałem na Steamie. Generał Patton gamingu, który nawet kawę pije w turach.

Wracamy do DayZ - w jakiej formie jest Steamowy bestseller?

Sprawdzamy co zmieniło się w DayZ przez ostatnie miesiące, na ile gra zbliżyła się do tego co oferował słynny mod i czego możemy się jeszcze spodziewać w przyszłości.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Za niecałe 3 miesiące będziemy obchodzić rocznicę wydania wersji alfa DayZ, produkcji, której w dużej mierze zawdzięczamy obecny szał na "sandboksy o przetrwaniu". Kiedy w styczniu opisywałem stan tej gry obraz był co najmniej ponury - śladowe ilości zombie, brak respawnu przedmiotów, skakanie po serwerach, aby znaleźć lepszy sprzęt lub obejść przeciwnika... Lista niedoróbek niszczących radość płynącą z rozgrywki była ogromna. Mimo to wierzyłem, że Bohemia Interactive upora się z największymi problemami i gra nabierze konkretnych kształtów. Czy już możemy mówić, że tak się stało? Nie do końca, ale Twórcy bynajmniej nie siedzieli przez ten czas z założonymi rękami.

Krytyczne poprawki i bolesne powroty

Nie będę owijać w bawełnę – w tym roku powracałem do DayZ kilkukrotnie i pomimo widocznych zmian, "przygody" kończyły się albo obojętnym wyłączeniem gry albo szybą ucieczką po wciśnięciu klawiszy Alt+F4, wynikającą ze zwykłej irytacji. Za to ostatnie zachowanie odpowiedzialne są zasadniczo trzy rzeczy, które w połączeniu mogą przyprawić o ból głowy, mowa o zombie, wydajności w dużych miastach i okazyjnych desynchronizacjach.

Wracamy do DayZ - w jakiej formie jest Steamowy bestseller? - ilustracja #1
Niektóre elementy wyposażenia jak np. kaski, można malować.

Zacznijmy może od obecnej kondycji zombie. Nadal jest ich niewiele, jednak wreszcie działa już ich respawn. Znacznej poprawie uległ cały system odpowiedzialny za przemieszczanie się zdechlaków, przez co o wiele lepiej radzą sobie w budynkach i nie są już zbyt skłonni do przechodzenia przez ściany (nie licząc drzwi). Pomimo upływu wielu miesięcy, żywe trupy nadal irytują w czasie walki wręcz. Uderzenie zeda przy pomocy niektórych broni to nie lada sztuka, a on sam może nas doprowadzić do krwawienia wykonując animację ataku kilka metrów za nami. Tu właśnie w grę zaczynają wchodzić też różne desynchronizacje, przypadki gdy zabiłem wroga a mój kolega dalej widział moją ofiarę biegnącą i przenikającą otoczenie zdarzały się aż nazbyt często. O trupach przeciwników odlatujących do stratosfery szkoda się nawet rozwodzić, to taka mała cena za wprowadzenie ragdollu.

Wracamy do DayZ - w jakiej formie jest Steamowy bestseller? - ilustracja #2

Oczywiście skala tych problemów zmienia się z łatki na łatkę, takie to już uroki wersji alfa, jednak te kilka przykładów powinno wam dać obraz na co się piszecie, inwestując we wczesny dostęp DayZ.

Te dobre zmiany

Bohemia wprowadziła przez te miesiące wiele zmian, które można zapisać głownie na plus. Sterowanie myszką zostało poprawione, i teraz nasze reakcje przy rozglądaniu się są szybkie i pozbawione zbędnych opóźnień. Ten prosty zabieg sprawił, że gra nie wydaje się aż tak toporna przy pierwszym kontakcie.

Wracamy do DayZ - w jakiej formie jest Steamowy bestseller? - ilustracja #3

Zapomnijcie o gościach uciekających z walki przez wciśnięcie Alt + F4 czy zmieniających pozycje poprzez skakanie po serwerach. Nasza postać jest obecna w grze przez około 30 sekund po rozłączeniu, a wchodzenie na kolejne serwery tylko wydłuża domyślny czas oczekiwania o kolejne minuty. Interfejs dalej nie jest zbyt atrakcyjny, ale należy pochwalić takie nowości jako opcja "zjedz/wypij wszystko", która pozwala nam zaoszczędzić sporo czasu na spożywaniu posiłków - jeśli akcja ta działa akurat poprawnie w danej wersji gry.

Graliśmy w Metro Exodus i wiemy, czym tak naprawdę jest nowe Metro
Graliśmy w Metro Exodus i wiemy, czym tak naprawdę jest nowe Metro

Przed premierą

W nowym Metrze metra nie ma, ale też jest... wiecie, tak samo jak z bunkrami. Artiom po całym życiu spędzonym w tunelach moskiewskiej kolei podziemnej wyrusza w podróż po Rosji pociągiem i to rodzi pytanie, czy to jeszcze jest Metro?

Graliśmy w Resident Evil 2 – klasyk odnowiony niemal nie do poznania
Graliśmy w Resident Evil 2 – klasyk odnowiony niemal nie do poznania

Przed premierą

Lepsze zazwyczaj jest wrogiem dobrego – a przy nowej wersji Resident Evil 2 Capcom zamierza dość sporo namieszać w formule pierwowzoru. Po zagraniu w nowego Residenta jestem jednak przekonany, że Japończycy wiedzą, co robią.

Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!
Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!

Przed premierą

Doom Eternal nie zapowiada się na bezpieczny sequel. To będzie coś jak druga część Terminatora czy Obcego przy swoich pierwowzorach, a ponadto prawdziwy hołd oddany klasycznej wersji Dooma. Tak powinno się traktować legendarne marki z lat 90.!

Komentarze Czytelników (25)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
03.01.2016 18:39
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Khaginis
1
Junior

Przez ostatnie 1,5 roku gra zrobiła ogromny krok do przodu, a twórcy reguralnie zalewają nas falami nowości.

Oczywiście slilnik gry wciąż ma problemy z wydajnością, do tego według wszelkich statystyk znacznie mocniej obciąża CPU, niż GPU, ale szczerze, nie załuję zainwestowanych we wczesny dostęp funduszy.

Spędziłem w grze do tej pory około 1000 godzin i nadal chętnie do niej zasiadam.
Wraz z nadejściem łatki 0.59 zmienił się system obrażeń, prowadzenie aut wreszcie ma sens, a ograniczenie nałożone na serwery (24 tysiące przedmiotów na serwer wprowadzone w łatce 0.58), sprawia, że znacznie bardziej przejmujesz się swoim ekwipunkiem, a warto przypomnieć, że głupia manierka, jaką nosisz przy sobie, to też przedmiot :)

Z niecierpliwością czekam na łatkę 0.60, w której jak można się domyślać po informacjach jakie umieszczają twórcy na twitterze, zobaczymy możliwość oświetlania swoich baz, budowania ogrodzeń z belek i siatek maskujących, druty kolczaste, czy pozwoli zapolować na niedźwiedzie

24.09.2014 20:18
odpowiedz
zanonimizowany810890
46
Generał
10

Nie oszukujmy się, każdy spodziewał się do tego czasu znacznie więcej, opóźnienie względem roadmapy jest widoczne przynajmniej o kwartał. Dla tych którzy niemogą się zdecydować radzę kupić grę teraz taniej i zacząć grać dopiero na święta. Polecam też streamy, które robione są teraz co tydzień w piątek na twitchu, ciekawe rzeczy planują, szkoda, że to wszystko tak mozolnie idzie. Zobaczymy jak to będzie, nadal planują bete na koniec roku, mam nadzieję, że słowa dotrzymają.

24.09.2014 13:51
taranssj4
88
Wyznawca Słońca

Mam bardzo mieszane uczucia co do tej gry, a w zasadzie ociągania się (?) w jej produkcji. Po świetnym modzie który przecież tak oczarował kupę ludzi, schrzanili wersją standalone, bo już chyba coraz mniej ludzi wierzy że wyjdzie ona w strawnej postaci. Mi już całkowicie opadł hype na DayZ i bardziej patrzę na konkurencyjne survivale.

24.09.2014 14:16
odpowiedz
UglyDon
34
Centurion

@taranssj4 opadł Ci hype ale pierwszy dodajesz komentarz pod nowym artykułem :D mnie też opadł a nie do poziomu zerowego. Ostatnio zalogowałem się po ok. 3-4 miesiącach przerwy i znów zachciało mi się grać, ze względu na nowe bronie. Ja dalej wierze w ten tytuł :)

24.09.2014 14:36
odpowiedz
.:Jj:.
111
Paciorki jednego różańca

opadł Ci hype ale pierwszy dodajesz komentarz pod nowym artykułem :D
Co ma do rzeczy to że akurat przegląd serwis jak pojawił się ten artykuł?

Co do tematu- wszelkie fazy rozwojowe gier tego typu staram się omijać szerokim łukiem. Szkoda że to tak wyglądał, mieli okazję naprawdę zawojować rynek.
Nad gatunkiem nadal ciąży pewna klątwa.

24.09.2014 14:50
odpowiedz
Arxel
159
Kostka Rubika

obsługę modów przez Steam Workshop
no tak - "dokończmy jeszcze kilka rzeczy i niech resztę poprawią modderzy, za darmo"

Nie pamiętam kiedy ostatni raz grałem, ale poczekam chyba jeszcze trochę zanim powrócę do gry..

24.09.2014 15:01
odpowiedz
bookfaceToGownooo
0
Pretorianin

gatunek genialny ale nie umie nikt tego zrobic jak nalezy a czekaja nasze miliony hahahaha $$$$$$

24.09.2014 15:14
odpowiedz
Piratos
141
Niewidzialny Templariusz

Ehh tak jak pisałem tak i dalej żałuje wydanej każdej złotówki na ten tytuł. Mod był i jest lepszy a i tak najwięcej frajdy miałem przy warz a ludzie tak hejtowali, a sam infestation miał o wiele więcej dodanego contentu niż ta wielbiona produkcja bohemii w wersji sa...

24.09.2014 15:52
odpowiedz
Tukan29
18
Chorąży

jak dobrze bym się nie bawił z tą grą parę miesięcy temu, tak teraz żałuje że ją kupiłem. Z każdym kolejnym updatem gra tnie się coraz bardziej wszędzie poza lasami, ale hej, dodajmy jeszcze parę miast do których i tak 3/4 graczy nie chodzi przez spadek fpsów. Wiem że ma wejść nowy silnik, ale obiecują już go od dłuższego czasu, nie ma co ukrywać że się po prostu opieprzają, niedawno jakiś gość od nich napisał, że jeden unikalny budynek robią około 3 miesięcy. 3 miesięcy, przecież to już nawet nie jest śmieszne, to jest żałosne. W 3d maxie blok z pokojami mogę zrobić w 2 tygodnie, zakładając że poświęcę na to 2h dziennie max. Dean na reddicie strzela fochy jak ostatnia baba, jak ktoś ma czelność wytknąć im błędy. Ciągle zasłaniają się tym, że gra jest w wersji alpha, ale pierwotnie na kiedy ta gra była zapowiadana? Początek tego roku? Wcześniej?

24.09.2014 17:45
odpowiedz
MMAniac
11
Legionista
8.0

Nie grałem w DayZ, ale śledzę info na temat dalszego rozwoju ponieważ gra wydaje się być bardzo fajna. Problem w tym, że chciałbym zagrać w to jako w grę kompletną i dopracowaną, jednak jak widać jeszcze sobie poczekam.

24.09.2014 18:49
odpowiedz
Revq
2
Junior

Co ciekawe dosłownie godzinę temu wyszedł hotfix. Stałe przedmioty zostały naprawione i na stałe włączone.

24.09.2014 20:18
odpowiedz
zanonimizowany810890
46
Generał
10

Nie oszukujmy się, każdy spodziewał się do tego czasu znacznie więcej, opóźnienie względem roadmapy jest widoczne przynajmniej o kwartał. Dla tych którzy niemogą się zdecydować radzę kupić grę teraz taniej i zacząć grać dopiero na święta. Polecam też streamy, które robione są teraz co tydzień w piątek na twitchu, ciekawe rzeczy planują, szkoda, że to wszystko tak mozolnie idzie. Zobaczymy jak to będzie, nadal planują bete na koniec roku, mam nadzieję, że słowa dotrzymają.

25.09.2014 08:09
odpowiedz
zanonimizowany807234
65
Generał
10

Ja tez sie podpinam, gre mam od wydania early access i to co jest teraz a było na początku to dwa inne światy. Ja osobiście przycinek nie mam. Optymalizacja w odróżnieniu od moda jest bardzo dobra, w mieście większym niż Electro nie powiem bo nie byłem. Zombie wreszcie nie przełażą przez ściany, i fakt są trudni do pokonania ale dla mnie to jest na plus. Grafika naprawde cieszy oko gdy stoisz na wzgórzu z lornętą i wypatrujesz okazji do zdobycia łupu. Polecam i zapraszam do wspólnej gry

25.09.2014 16:14
odpowiedz
Black Ajgor
67
Pretorianin

Kupując grę we wczesnym dostępie miałem świadomość że jest to produkt "alfa". Świadomie podjąłem chęć obserwacji rozwoju DayZ Standalone. Jeśli miałbym dzisiaj kupić ją jeszcze raz to zrobię to, bo gra bardzo mi się podoba i po 150 godzinach zabawy samemu oraz w większej grupie jestem usatysfakcjonowany. Jak szybko się okazało w moim otoczeniu, gra jest bardzo grywalna w fazie "alfa", co jak dla mnie dobrze rokuje. Faktycznie realizacja tego projektu ciągnie się mozolnie, sam chciałbym zagrać już w finalną wersję gry. Nie ma co zniechęcać graczy, to bardzo subiektywne odczucia decydują o końcowym odbiorze danego produktu. Zainteresowanych tego typu rozrywką, odsyłam do całej masy ciekawych oraz masy irytujących filmów z gry.:)
Sam doświadczyłem wielu irytujących sytuacji w grze, jednak bardzo ją polecam! Bardzo przyjemnie jest rozwijać się w produkcie razem z nim.:) Polecam.

25.09.2014 23:14
odpowiedz
dj_sasek
90
Freelancer
9.0

Gra jest jak najbardziej grywalna w obecnym stadium. Zdarzają się bugi i błędy nie tylko z zombie, ale nie są one tak straszne jak to miało miejsce jeszcze 2-3 miesiące temu. Jak sobie spojrzę na to co prezentowały pierwsze wersje i co w grze jest teraz to postępy prac są zauważalne. Moja rada jako osoby, która w grze przesiedziała już ponad 200 godzin jest taka, żebyście poczekali na usprawniony renderer i dopiero wtedy zdecydowali się zakupić grę. Po jego wydaniu zastąpiony zostanie również sposób zapisu plików i łatwiejsze będzie modowanie dzięki formatowi fbx. Każdy kto zna to rozszerzenie wie o czym mówię. Później tylko poczekać aż Steam Workshop się rozwinie i gra jeszcze bardziej rozkwitnie. Wczesny dostęp nie jest dla każdego a niezdecydowanym radzę poczekać do końca pierwszego kwartału 2015 i dopiero wtedy kupić grę.

26.09.2014 01:06
odpowiedz
NooGL3R
7
Legionista

Na tą grę mogę czekać i do końca świata!

26.09.2014 08:25
👎
odpowiedz
Ralven.
12
Legionista

Gra dziadowska i tyle. Obiecanki cacanki, a głupiemu radość. Nic się nie zmieniło, a ci co tak gadają, że gra posuwa się do przodu jest trochę nad wyrost. Gra zrobiła mały kroczek i tyle. Zombie, nie ma. Desynchronizacja jest wszechobecna. Tą grą jarają się jeszcze dzieci i wielcy zapaleńcy. Ta gra wyjdzie dopiero w 2016 roku i to będzie miała jakieś duże niedociągnięcia. Pewnie teraz pracują jak tutaj dodać pojazdy żeby im serwera nie crashowało, a jak już to zrobią to będą mieli w 4 literach. Ta gra obecnie nie oferuje dobrej zabawy oprócz chodzenia po lesie i zwiedzania domostw, w których żyli ludzie.

26.09.2014 08:29
😍
odpowiedz
Ralven.
12
Legionista
0.5

Mieli mapę i to nic prawie nie pozmieniali na niej od czasów moda. Obecnie nie mam ochoty nawet tego odpalać, bo nic nie oferuje ponad to, co oferował mod. Można nawet rzec, że oferuje poniżej tego. Gra jest po prostu koszmarnie zrobiona i nie dają sobie rady z tym. Tę grę trzyma tylko kroplówka od graczy, bo pewnie już dawno projekt by upadł. Jak ten od Blizzarda Titan. ;] A, że ludzie kasę dali to to trochę przypudrują i wydadzą w wieczną alfę.

26.09.2014 08:32
odpowiedz
Ralven.
12
Legionista

Tę grę robią tak naprawdę od Grudnia 2012 roku i nic się przez ten czas nie zmieniło. Miała wyjść w tedy, co wyszedł WarZ, ale się powstrzymali, bo WarZ tęgie baty zebrało. To był to rok 2013. Przychodzi rok 2014 i gra jest dziadowska. To, co oni robili przez ten rok? Nie mówiąc już od 2012 roku. Skok na kasę i tyle.

26.09.2014 08:35
odpowiedz
Ralven.
12
Legionista

Może dodadzą zimę w grze, żeby grając w grudniu mieć klimat, bo zapomniałbym gra utraciła swój klimat ;]

26.09.2014 09:32
odpowiedz
zanonimizowany807234
65
Generał

Ralven -
nie wiem czy jestes niewidomy czy tylko udajesz gł.. ale w samym temacie masz co się zmieniło od wypuszczenia wczesnej alphy DayZ. Gdzie tobie nic sie nie zmieniło. DayZ jest w tym momencie bardziej grywalne niż mod. Gdzie w modzie optymalizajcja nie pozwalała mi podkręcić grafiki bo wszystko cięło się jakbym miał komputer sprzed 10 lat. Zombie nie są już powolne i nie głupieją w budynkach. Na mapie jest sporo nowych lokacji i jakbyś nie zauważył można wejść do praktycznie każdego budynku.. A nie do 1 z 20 w lokacji

01.10.2014 20:23
odpowiedz
UniQus
11
Legionista

Jebut .. like dla T_bone-a za materiał :)

12.01.2015 23:18
odpowiedz
Naymos
2
Junior

czemu nie ma nic o H1Z1? które już jest lepsze od DayZ

21.01.2015 11:11
odpowiedz
Maniak19981998
36
Chorąży
10

h1z1 nie będzie lepszy bo to gówno ;3

21.01.2015 11:50
odpowiedz
s1`
46
Konsul

czemu gówno

03.01.2016 18:39
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Khaginis
1
Junior

Przez ostatnie 1,5 roku gra zrobiła ogromny krok do przodu, a twórcy reguralnie zalewają nas falami nowości.

Oczywiście slilnik gry wciąż ma problemy z wydajnością, do tego według wszelkich statystyk znacznie mocniej obciąża CPU, niż GPU, ale szczerze, nie załuję zainwestowanych we wczesny dostęp funduszy.

Spędziłem w grze do tej pory około 1000 godzin i nadal chętnie do niej zasiadam.
Wraz z nadejściem łatki 0.59 zmienił się system obrażeń, prowadzenie aut wreszcie ma sens, a ograniczenie nałożone na serwery (24 tysiące przedmiotów na serwer wprowadzone w łatce 0.58), sprawia, że znacznie bardziej przejmujesz się swoim ekwipunkiem, a warto przypomnieć, że głupia manierka, jaką nosisz przy sobie, to też przedmiot :)

Z niecierpliwością czekam na łatkę 0.60, w której jak można się domyślać po informacjach jakie umieszczają twórcy na twitterze, zobaczymy możliwość oświetlania swoich baz, budowania ogrodzeń z belek i siatek maskujących, druty kolczaste, czy pozwoli zapolować na niedźwiedzie

29.02.2016 14:36
👍
Maniak1998
3
Junior

Potwierdzam

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze