Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 17 lipca 2013, 12:01

autor: Maciej Kozłowski

Testujemy wersję alfa Prison Architect - Zielona mila w wirtualnym Shawshank - Strona 2

Prison Architect, czyli symulator więzienia ma potencjał nie mniejszy niż większość współczesnych, rozbudowanych tycoonów. Jeśli twórcy ze studia Introversion Software dopracują swój tytuł, to otrzymamy jedną z ciekawszych symulacji ostatnich lat.

Stołówka – idealne miejsce do wszczęcia bójki i wymiany kontrabandy. - 2013-07-17
Stołówka – idealne miejsce do wszczęcia bójki i wymiany kontrabandy.

Na czym polega ekonomiczny aspekt rozgrywki? Przede wszystkim na tym, że za każdego przetrzymywanego bandziora otrzymujemy stosowną wypłatę od miejscowych władz. Oznacza to, że im więcej penitencjariuszy, tym większe przychody ośrodka. Miecz jest jednak obosieczny – każdemu z więźniów trzeba przyszykować miejsce w celi i zaspokoić jego podstawowe potrzeby (podzielone na jedenaście kategorii), co pociąga za sobą dodatkowe koszty. Jeśli będziemy zbytnio zwlekać z wypełnianiem obowiązków, w więzieniu dojdzie do buntu. Kluczem do sukcesu jest więc takie zbalansowanie budżetu, aby zapewnić naszym podopiecznym odpowiednie standardy, a równocześnie osiągać wymierne zyski. Można powiedzieć, że całość rośnie arytmetycznie – każdego dnia przyjeżdża kilku nowych więźniów, którymi musimy się zaopiekować i którzy powiększają nasze możliwości finansowe (na szczęście da się wstrzymać ten proces i spowolnić rozgrywkę). Nie tylko złoczyńcy generują pieniądze: dodatkowymi źródłami dochodu mogą być też nagrody z ministerstwa, różnego rodzaju granty rządowe oraz sprzedaż artykułów wytworzonych przez co bardziej pracowitych przestępców.

Zaspokajanie potrzeb to jeden z podstawowych warunków sukcesu. - 2013-07-17
Zaspokajanie potrzeb to jeden z podstawowych warunków sukcesu.

Zielona mila

Układ architektoniczny budynku można rozplanować według własnego widzimisię – jedynym ograniczeniem są ustalone z góry minimalne rozmiary pomieszczeń (wszak trudno wyobrazić sobie stołówkę o metrażu jednego metra kwadratowego). Prosta, dwuwymiarowa grafika jest przy tym bardzo czytelna i pozwala na tworzenie efektywnych systemów. Niezależnie, czy planujemy rozstaw rur, czy budujemy nowe skrzydło z prysznicami albo spacerniak – wszystko odbywa się ręcznie. Umożliwia to wymyślanie dowolnych układów pomieszczeń, chociaż warto zauważyć, że istnieją pewne optymalne zestawy i proporcje.

Testujemy grę Prison Architect - nawet Michael Scofield się nie wymknie! - ilustracja #3

Prison Architect to nie jedyny symulator poświęcony więziennictwu. Od wielu lat wydawana jest seria Prison Tycoon, która jak dotąd doczekała się pięciu odsłon. Chociaż budżet tego cyklu jest nadzwyczaj symboliczny, to jednak mechanizmy kierujące rozgrywką okazują się zaskakująco złożone. Mimo że trójwymiarowa grafika mocno się już zestarzała i zasadniczo nie wytrzymuje konkurencji ze stylizacją Prison Architect, to i tak warto zainteresować się grami z tej serii (o ile nie oczekujemy od nich zbyt wiele).

Pełna dowolność panuje również w kwestii funkcjonowania więzienia. Określamy godziny snu dla przestępców i pory obiadowe oraz zakres swobody osobistej przetrzymywanych. Podręczny grafik pozwala na wprowadzenie dyscypliny i dodatkowo porządkuje działanie ośrodka, który w przeciwnym wypadku popadłby w stan anarchii. Jest to dość wygodne narzędzie, chociaż po ustaleniu najprzydatniejszego zestawu opcji w zasadzie się o nim zapomina.

Więzienie można podzielić na strefy kontroli oraz wyznaczyć w nich patrole. - 2013-07-17
Więzienie można podzielić na strefy kontroli oraz wyznaczyć w nich patrole.

Załoga więzienia nie składa się wyłącznie ze strażników i pilnowanych przez nich pensjonariuszy – potrzebne są również pielęgniarki, prawnicy, kucharze, robotnicy oraz pracownicy odpowiedzialni za porządkowanie ośrodka. Każda z tych osób ma konkretne zadanie – na przykład psychiatra pozwala na dokładne poznanie potrzeb naszych podopiecznych, podczas gdy dyrektor dba głównie o zatwierdzanie kolejnych ulepszeń. Poprawne funkcjonowanie systemu wymaga zatrudnienia wszystkich tych służb i właściwego ich wykorzystania.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.