Mars: War Logs - cyberpunkowy RPG akcji od współtwórców Of Orcs and Men - Strona 2
Sukces Deus Ex: Human Revolution sprawił, że cyberpunk znowu stał się popularny wśród autorów gier. Mars: War Logs studia Spiders to kolejna próba zmierzenia się z tematem dystopijnej przyszłości, tym razem osadzona na Czerwonej Planecie.
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
W trakcie zabawy dołączą też do nas różnorodne postacie o indywidualnych umiejętnościach i charakterach. Każda z nich wspomoże bohatera zarówno w walkach, jak i poza nimi, a to, jak wysoka okaże się ich skuteczność, zależeć ma między innymi od tego, w jaki sposób będziemy się z nimi obchodzić i jak bardzo nas polubią. A jak polubią nas bardzo, to przyjaźń z niektórymi zamieni się i w głębsze uczucie. Na razie zaprezentowano jednego potencjalnego kompana - Tenacity Williamsa, cynicznego łowcę nagród i starego znajomego głównego bohatera. Namówienie go do pomocy okaże się o tyle intratne, że Williamsowi towarzyszy jego zmutowany pies, równie niebezpieczny jak sam najemnik.
Nazywam się Cole McGrath... znaczy... Roy Temperance
Twórcy Marsa postawili na dynamiczny system walki, w którym umiejętności sterowanej postaci mają być równie ważne co refleks i zdolności taktyczne gracza. Żeby wygrywać, nie wystarczy używać w kółko zestawu najpotężniejszych ataków – trzeba będzie blokować wrogie ciosy, robić uniki, pilnować, czy czasem któryś z oponentów nie próbuje zajść nas od tyłu. Ważne okaże się też dopasowanie zachowania naszych towarzyszy do sposobu, w jaki gramy – od nas zależeć ma, czy skupią się oni na walce wręcz, z daleka, czy też może na pomaganiu nam.

Roya będziemy mogli rozwijać w trzech kierunkach. Zwolennicy walki wręcz punkty doświadczenia zainwestują w drzewko doskonalenia wojownika, oprócz oferowania nowych ciosów zwiększające siłę, szybkość i wytrzymałość postaci, a także jej percepcję czasu i refleks – pod tym ładnym zwrotem najpewniej kryje się odpowiednik klasycznego bullet time’u. Ścieżka renegata postawi raczej na spryt niż brutalną siłę, oferując między innymi skradanie się do przeciwników, atakowanie ich z zaskoczenia, tworzenie pułapek, podkładanie ładunków wybuchowych oraz używanie stymulantów tymczasowo poprawiających zdolności bojowe. Najciekawiej zapowiada się trzecia grupa umiejętności. Artefakty z ery sprzed kataklizmu dadzą w świecie gry szereg paranormalnych zdolności tym, którzy posiadają wiedzę, jak z nich korzystać. Nasz bohater należy do wtajemniczonych, stąd może stosować zdolności technomantów, czyli na przykład tworzenie pól siłowych, rażenie wrogów piorunami, wzmacnianie posiadanej broni ładunkami energetycznymi czy emitowanie fal energetycznych. InFamous w konwencji RPG? Czemu nie.
Chociaż w świecie War Logs mówi się o kilku frakcjach walczących o panowanie nad wodą, fabuła skupi się na konflikcie między dwiema z nich. Aurora to jedna z najmłodszych korporacji, początkowo, zamiast mieszać się w walkę o istniejące źródła wody, skupiona na próbach odnalezienia nowych. Po serii porażek jej przywódcy zmuszeni zostali jednak do włączenia się w ten konflikt. Od innych frakcji różni ją głównie duży nacisk na religijność oraz zainteresowanie artefaktami dającymi ich posiadaczom zdolności technomantyczne. Na przeciwnym biegunie znajduje się Abundance, najstarsza z organizacji, przed katastrofą złożona z inżynierów zajmujących się dostarczaniem wody do placówek na planecie. Kiedy Mars został wytrącony z orbity, inżynierowie kontynuowali swoją pracę, szybko jednak zdali sobie sprawę, jak wielkie pozyskali wpływy i zaczęli wykorzystywać je, stopniowo przejmując coraz większą władzę. Oficjalnie nadal zajmują się pomocą w dystrybucji wody, ale nie robią tego już tak bezinteresownie jak dawniej.