Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Cube World Przed premierą

Przed premierą 16 lutego 2013, 10:06

autor: Szymon Liebert

Cube World, czyli Minecraft, Diablo i Zelda w jednym

Sukces Minecrafta pomógł zaistnieć kilku grom pozornie podobnym. Cube World także oferuje otwarty świat złożony z kostek i kładzie nacisk na swobodę. Nie jest to jednak gra o przetrwaniu czy budowaniu, ale interesujący mix zupełnie innych tytułów.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Po premierze Minecrafta wszyscy oszaleli na punkcie voxeli. Nagle ta prosta stylistyka stała się niezwykle atrakcyjna zarówno dla graczy, jak i deweloperów. Budowanie uniwersów tego typu jest przecież łatwiejsze i tańsze niż tworzenie złożonych struktur z teksturami w wysokiej rozdzielczości, w których każdy niedopracowany detal widać jak na dłoni. Skorzystał z tego między innymi Wollay, początkujący producent, któremu zamarzył się własny świat skonstruowany z sześcianów. Tak powstało Cube World.

Witajcie w Cube World – uwaga na ostre krawędzie! - 2013-02-16
Witajcie w Cube World – uwaga na ostre krawędzie!

Ten sympatyczny tytuł inspiruje się kultowym dziełem studia Mojang tylko w kontekście budowy świata i otwartości, bowiem u jego podstaw leży zręcznościowa gra akcji RPG nastawiona na beztroską eksplorację oraz zabawę. Autor Cube World fascynuje się tak znanymi markami jak The Legend of Zelda, Monster Hunter czy Diablo. Z połączenia elementów charakterystycznych dla tych dzieł ma powstać niezwykła przygoda, w której znajdziemy podróże, walkę z potworami, eksplorację podziemi i rozwijanie postaci.

Zelda z sześcianów

Cube World, czyli Minecraft, Diablo i Zelda w jednym - ilustracja #2

Miasta, wioski, a także wszelkie inne lokacje zawierające budynki, będą charakteryzować się różnymi stylami architektonicznymi. Dobrym przykładem są konstrukcje kamienne, nasuwające skojarzenia ze średniowieczem oraz drewniane (północnoamerykańskie). W grze zetkniemy się również ze stylem europejskim i paroma innymi, bliżej niesprecyzowanymi.

W Cube World chodzi o oddanie klimatu kultowych gier akcji RPG przy jednoczesnym zachowaniu ogromnej swobody. Wcielimy się tu w śmiałka przemierzającego rozległe krainy i pomagającego mieszkańcom w ich problemach. Zwykle pomoc ta będzie sprowadzać się do tłuczenia bestii różnych kształtów i rozmiarów oraz wypraw do pobliskich podziemi. Co ciekawe, postacie niezależne otrzymają namiastkę sztucznej inteligencji i będą spacerować po okolicy oraz wracać do domów na spoczynek po zapadnięciu zmroku. Proceduralny charakter zabawy sprawi, że nie stanie się ona wyraźnie ukierunkowana jak w The Legend of Zelda. Cube World mieści się raczej w popularnej dzisiaj kategorii gier otwartych na udział odbiorcy w procesie tworzenia całego doświadczenia. W tym świecie przeszkody blokujące drogę da się ominąć na wiele sposobów – ot, chociażby wysadzając je bombą.

Cube World będzie tworzyć lokacje w sposób proceduralny, co oznacza świat o nielimitowanych rozmiarach (nowe połacie terenu pojawią się na bieżąco podczas zabawy). Silnik generuje bardzo różnorodne voxelowe struktury, co widać doskonale na licznych materiałach wideo. Krainy zbudowane z sześcianów nieraz zaskoczą rozmachem, kształtem i złożonością. Nie zabraknie wspinaczki na wysokie szczyty górskie, przepraw przez gęste lasy i pustynie. Woolay zadbał też o system dobowy, zmienną pogodę i przyjemną dla oka stylistykę. Podczas podróży natkniemy się na wioski, podziemia, twierdze różnych frakcji, wałęsające się postacie, a nawet sporych rozmiarów miasta z tawernami i sklepami. Tak obszerny świat wymagał pewnych uproszczeń. W niektórych lokacjach (na przykład na końcu obszerniejszych lochów) pojawią się więc kamienie teleportujące, aby ograniczyć konieczność biegania tam i z powrotem. Pomocna w przemieszczaniu będzie także lotnia, która pozwoli sfrunąć ze wzniesienia i szybować na duże odległości.

W nieskończonym świecie lotnia jest najlepszym przyjacielem bohatera. - 2013-02-16
W nieskończonym świecie lotnia jest najlepszym przyjacielem bohatera.

Tworząc świat, gra złoży go z przygotowanych wcześniej elementów według ustalonych odgórniezasad, co pozwoli uniknąć dziwacznych efektów. Jest to więc losowość trzymana w ryzach, aby nie postawić gracza w sytuacji bez wyjścia. W ten sposób Wollay może jednocześnie oferować rozległe, pełne potworów krajobrazy i bawić się w budowanie bardziej złożonych obiektów. Na przykład podziemi rodem z The Legend of Zelda, w których oprócz pokonania potworów trzeba też omijać pułapki i rozwiązywać proste łamigłówki. W tym wszystkim znajdzie się trochę miejsca na własną twórczość. Zamiast pełnej swobody z Minecrafta będziemy tylko stawiać nowe domy z poszczególnych segmentów. Producent Cube World chce bowiem skoncentrować się na właściwej rozgrywce, czyli podróżowaniu i walce z potworami.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?