Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 14 grudnia 2012, 11:05

autor: Grzegorz Ferenc

Test bety Heroes & Generals – F2P łączący Battlefielda i Panzer General - Strona 3

Heroes & Generals to ambitny projekt, mający połączyć wielkie bitwy rodem z Battlefielda z elementami strategii i MMO. Czy dzięki tej grze II wojna światowa wróci do łask deweloperów?

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Kilka słów wypada poświęcić także oprawie audiowizualnej. Grafika w Heroes & Generals stoi na dobrym, a chwilami nawet bardzo dobrym poziomie. Udźwiękowienie nie zwala z nóg (czytaj – nie przypomina tego z Battlefielda 3), ale dobrze oddaje klimat walk, a świst przelatujących tuż obok pocisków jest świetnym argumentem przemawiającym za schowaniem się za drzewem. Pewną namiastkę muzyki mamy w menu – dynamiczny utwór Jespera Kyda znakomicie łączy ciężkie, elektroniczne dźwięki z wojskową nutą, odpowiednio nastrajając gracza do wzięcia udziału w toczącym się konflikcie.

Pinta potu oszczędzi galon krwi – podsumowanie

Obecnie prace nad grą znajdują się w fazie zamkniętej bety. Co jakiś czas wysyłane są nowe zaproszenia i przeprowadzane testy wytrzymałościowe serwerów. Liczba uczestników przekłada się często na jakość starć i bitew – gdy jest ich mało, można przez całą grę szukać się na mapie, natomiast jeżeli jest ich wielu, beta potrafi wystawić na ciężką próbę konfigurację komputera lub po prostu spowodować pojawienie się bluescreena. Z kolei zmiana opcji graficznych na niższe jest równoznaczna z drastycznym spadkiem jakości tekstur i oświetlenia, co zupełnie uniemożliwia skuteczną rozgrywkę.

Wspomniałem wcześniej o srebrnych i złotych monetach. Gra pozwala na dokonywanie mikropłatności w celu zakupienia złota. Za niecałe siedem euro (ok. 28 zł) otrzymujemy 1500 jednostek złota, które możemy wydać chociażby na miesięczne konto premium (1200 złota) lub zainwestować długoterminowo w obligacje wojenne z sześciomiesięcznym okresem spłaty. Co miesiąc gwarantują one stały przypływ ograniczonej liczby złota, a po ich wygaśnięciu otrzymamy pewien dodatkowy procent. Złoto da się też oczywiście wymieniać na srebro.

Podsumowując, przed Heroes & Generals jeszcze długa droga do doskonałości. To, czy ambitnej produkcji Duńczyków z Reto-Moto uda się zdobyć solidną pozycję na bardzo konkurencyjnym rynku free-to-play, zależeć będzie od umiejętnego zbalansowania rozgrywki, tak aby realizm współgrał z uproszczonymi elementami, jakie wymusza gatunek gier MMO, a zakrojona na szeroką skalę zabawa na mapie strategicznej była bardziej złożona i oferowała coś więcej niż tylko przesuwanie kolejnych oddziałów z natowskim oznakowaniem. Być może ten ostatni element rozbudują zapowiadane przez twórców aplikacje mobilne, które mają być zintegrowane z zabawą w „generałów”. Nawiasem mówiąc, twórcy przebąkiwali coś o wprowadzeniu misji dla pojedynczego gracza, ale nie wiadomo, jak miałyby one wyglądać – być może jako zadania sabotażowe na tyłach wroga.

Czy takie połączenie wielu rodzajów rozgrywki okaże się trafne? Zobaczymy – deweloperzy na pewno nie powinni spieszyć się z wydaniem tej pozycji. Nie bez znaczenia będzie tu także kwestia mikropłatności i ryzyko stworzenia tytułu w stylu „pay-to-win” – choć na tym etapie bety za wcześnie, by o tym mówić. Mnie czas spędzony z Heroes & Generals pod pewnymi względami przypominał przygodę z serią Hidden & Dangerous, z wszystkimi jej zaletami i wadami. Produkcja studia Reto-Moto ma duży potencjał, ale wymaga jeszcze sporo trudu i potu ze strony twórców – inaczej graczy może zalać krew lub łzy zawodu.

Śródtytuły są cytatami z wypowiedzi generała George’a Pattona.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.