Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 4 września 2012, 10:09

autor: Adrian Werner

Testujemy wersję beta gry Firefall, perełkę wśród darmowych strzelanin

Firefall to jedna z największych superprodukcji wśród gier darmowych z mikropłatnościami. Dzięki ciekawym pomysłom i wysokiej jakości wykonania może stać się również jedną z najlepszych.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Do nowego miasta przybywamy na pokładzie statku.

1
2
3
4
5
6
7
8

Gry darmowe z mikropłatnościami to obecnie najgorętszy segment branży elektronicznej rozrywki. Co chwilę kolejne studia próbują swoich sił w tym modelu biznesowym, a wydawcy bez wahania inwestują w rynek ciężkie miliony dolarów. Jednym z najbardziej ambitnych projektów tego typu jest Firefall studia Red 5, którego cykl produkcyjny wszedł już na ostatnią prostą. Najwyższa więc pora przyjrzeć się tej grze z bliska, gdyż może ona sporo namieszać na pecetowym poletku.

Postapokalipsa bez udziału atomu

Autorzy Firefalla postawili na niezmiennie modne klimaty postapokaliptyczne. Tym razem jednak przyczyną upadku naszej cywilizacji była nie nuklearna zagłada, ale olbrzymia asteroida. Naukowcy początkowo przewidywali, że minie ona Ziemię. W rzeczywistości jednak siły grawitacyjne wokół Księżyca roztrzaskały obiekt na tysiące mniejszych kawałków, które następnie spadły na powierzchnię naszego globu, niszcząc wszystko, co napotkały na swej drodze. Największy fragment uderzył w ocean, wywołując gigantyczne tsunami, które kompletnie zdemolowało terytoria sięgające nawet kilkaset kilometrów od brzegów. Kataklizm doprowadził do upadku większości struktur rządowych i wybuchu wielu małych wojen. Nadzieją na odbudowę dawnej potęgi ludzkości stało się odkrycie w odłamkach asteroidy minerału crystite, posiadającego niezwykły potencjał energetyczny. Jego zasoby na naszej planecie były ograniczone, ale dzięki niemu możliwe stały się dalekie podróże kosmiczne do sektora Alpha Prime, gdzie znajdowały się znacznie bardziej bogate złoża.

W tworzeniu warstwy fabularnej gry pomaga popularny pisarz science fiction Orson Scott Card, który najbardziej znany jest z cyklu powieści zapoczątkowanego przez Grę Endera. W produkcję zaangażowana jest również jego córka, Emily Janice Card, odpowiedzialna za scenariusz osadzonej w uniwersum Firefalla serii komiksowej, której kolejne odcinki udostępniane będą za darmo.

Problem tkwił w tym, że nawet z mocą crystite przebycie tego dystansu w obie strony zajmowało dekadę. Dlatego opracowano technologię umożliwiającą podróże szybsze niż z prędkością światła. Okazało się to największym błędem w historii ludzkości. Wyposażony w taki napęd gigantyczny krążownik CMS Arclight nieskutecznie próbował wykonać swój pierwszy skok podprzestrzenny i ostatecznie rozbił się, niszcząc brazylijskie miasto Fortaleza. Wydarzenie to zapoczątkowało reakcję łańcuchową, której skutkiem była śmiercionośna burza energetyczna, znana jako Melding. Objęła ona swoim zasięgiem większość powierzchni planety i - co gorsza - sprowadziła agresywne insekty, tzw. Aranhas, oraz wrogą ludziom humanoidalną rasę Wybrańców. W chwili rozpoczęcia akcji gry resztki naszego gatunku żyją na małych terytoriach, które od Melding oddzielają pola energetyczne.

Strzelamy i wydobywamy

Firefall to gra łącząca elementy MMORPG i strzelanki. Przygodę rozpoczynamy od stworzenia postaci, a następnie zostajemy rzuceni do dużego otwartego świata. Zabawa polega głównie na eksploracji, mordowaniu potworów, wypełnianiu misji i gromadzeniu surowców. Gra oferuje ciekawe podejście do zagadnienia klas. O profesji decyduje bowiem nie postać, a jej kombinezon bojowy. Dostępnych jest pięć wariantów zbroi – Szturmowa, Zwiadowcy, Inżyniera, Pancernika i pełniącego rolę medyka Biotecha. Każdy z tych typów posiada własne uzbrojenie, ekwipunek oraz umiejętności. Jednocześnie podczas przygód doświadczenie nabywa nie postać, a właśnie kombinezon. Powoduje to, że nie ma potrzeby tworzenia kilku różnych bohaterów. Zamiast tego jeden może posiadać kilka odmiennych zbroi i w razie potrzeby przełączać się między nimi.

Zabawę zaczynamy w okolicach miasta Copacabana w Ameryce Południowej. Wirtualny świat i aktywność samych graczy napędzane są nie tylko przez skrypty, ale również przez dynamiczne wydarzenia, takie jak np. inwazje oddziałów Wybrańców. Pokonanie ich wymaga współpracy z innymi ludźmi. Jeśli jej zabraknie, to po pewnym czasie może dojść nawet do zajęcia przez obcych całego miasta. Innym razem ze środka burzy energetycznej nadchodzi meldingowe tornado, rozrzucające po mapie cenne surowce. Jeśli uda się nam dostać do jego środka, zostaniemy teleportowani do pełnej skarbów komnaty i otrzymamy kilkadziesiąt sekund na jej splądrowanie. Połapanie się w tym, co dzieje się na serwerze, ułatwia system informacyjny, umożliwiający użytkownikom wymianę informacji, w tym proszenie o pomoc oraz wskazywanie lokalizacji wrogów lub cennych surowców.

Ratchet & Clank Rift Apart będzie najładniejszą grą na PS5!
Ratchet & Clank Rift Apart będzie najładniejszą grą na PS5!

Przed premierą

Po generacyjnej przerwie Ratchet & Clank ruszają z nową opowieścią na PlayStation 5. Z nową technologią przyszły nowe pomysły, ale co najmniej równie ważne są postacie. I te stare, i te nowe, jak Rivet.

Graliśmy w Sniper Ghost Warrior Contracts 2 - sequel lepszy dokładnie o kilometr
Graliśmy w Sniper Ghost Warrior Contracts 2 - sequel lepszy dokładnie o kilometr

Przed premierą

Sniper: Ghost Warrior Contracts było w końcu popchnięciem serii w dobrą stronę. „Dwójka” nie stawia więc na rewolucję, tylko kontynuuje sprawdzoną wcześniej formułę. Z małym, a raczej dłuuugim dodatkiem.

Enlisted - darmowy Battlefield, w którym i tak będziesz płacił
Enlisted - darmowy Battlefield, w którym i tak będziesz płacił

Przed premierą

Enlisted nie jest złą grą, ale ma złe korzenie. Albo raczej specyficzne, bo politykę free-to-play twórców War Thundera albo się akceptuje, albo nie. Ja nie jestem ich fanem, ale strzelało mi się tutaj lepiej niż w Battlefieldzie 5.