Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 25 maja 2012, 09:10

autor: Kamil Ostrowski

Sid Meier's Civilization V: Bogowie i Królowie - graliśmy w duży dodatek do Cywilizacji - Strona 2

Civilization V: Bogowie i Królowie zapowiada się na dodatek z najwyższej półki. Liczne rozszerzenia mechaniki, w tym powrót religii, są strzałem w dziesiątkę.

Mam na imię Szpieg. James Szpieg.

Drugą istotną nowinką w Gods & Kings jest działalność szpiegowska. Możliwość rozwoju wywiadu pojawia się, kiedy tylko którakolwiek cywilizacja wkroczy w erę renesansu. Dalszych agentów dostajemy do dyspozycji wraz z następowaniem kolejnych epok rozwoju.

Tego pana w encyklopedii nie znajdziecie.

Wśród nowych cywilizacji, które zobaczymy w dodatku Gods & Kings, znajdą się: Austria, Bizancjum, Kartagina, Celtowie, Etiopia, Hunowie, Majowie, Holendrzy i Szwedzi. Polska, niestety, wciąż nie jest oficjalnie obecna w Civilization V.

Warto rozsądnie przydzielać zadania naszym szpiegom. Są oni zdolni zajmować się wykradaniem technologii innym cywilizacjom, zwiększaniem naszego wpływu w miastach-państwach, poprzez „ustawianie” wyborów, ale także prowadzą kontrwywiad na naszym terytorium. Odpowiednie ich działanie może mieć niemały wpływ na rozwój oraz sytuację strategiczną naszej cywilizacji. Wraz z wykonywaniem kolejnych misji agenci zdobywają doświadczenie i stają się skuteczniejsi w swoim fachu.

Oczywiście Gods & Kings to także szereg pomniejszych zmian i dodatków. Do dyspozycji otrzymamy 27 nowych jednostek, 13 budowli, 9 cudów i tyleż cywilizacji. Rozwinięto również dyplomację, dodając m.in. możliwość zakładania ambasad w stolicach, oraz usprawniono walkę. Dodatkową atrakcją są trzy scenariusze. Dwa z nich odtwarzają wydarzenia znane z historii: upadek Rzymu i reformację religijną z XVI wieku. Ostatni jest szczególnie ciekawy, ponieważ pozwala sterować cywilizacją w fikcyjnym steampunkowym świecie. Jak widać, deweloper pozwolił sobie na popuszczenie wodzy fantazji. Mechanika Civilization V odnajduje się jednak w nowej rzeczywistości bardzo sprawnie.

Wiktoriański steampunk w świecie archipelagów. Można? Można.

Cywilizacja idealna?

Gods & Kings to pierwszy duży dodatek do piątej części serii gier stworzonych przez słynnego Sida Meiera. Wcześniej Civilization V doczekało się szeregu DLC, wprowadzających drobne nowości – cywilizacje, mapy, scenariusze. Gods & Kings ma jednak ambicję bycia czymś więcej – dodatkiem z prawdziwego zdarzenia. Wszystko wskazuje na to, że okaże się zakupem opłacalnym dla fanów serii, spragnionych „pełniejszego” doświadczenia ze swoją ukochaną grą. Niewątpliwym „gwoździem programu” w Gods & Kings będą elementy, których najbardziej brakowało w podstawce, a których wprowadzenie przyszło bardzo naturalne. Już teraz można zaryzykować stwierdzenie, że dzięki nadchodzącemu dodatkowi Civilization V stanie się grą, jaką powinno być od początku.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.