autor: Kamil Ostrowski
Sid Meier's Civilization V: Bogowie i Królowie - graliśmy w duży dodatek do Cywilizacji - Strona 2
Civilization V: Bogowie i Królowie zapowiada się na dodatek z najwyższej półki. Liczne rozszerzenia mechaniki, w tym powrót religii, są strzałem w dziesiątkę.
Mam na imię Szpieg. James Szpieg.
Drugą istotną nowinką w Gods & Kings jest działalność szpiegowska. Możliwość rozwoju wywiadu pojawia się, kiedy tylko którakolwiek cywilizacja wkroczy w erę renesansu. Dalszych agentów dostajemy do dyspozycji wraz z następowaniem kolejnych epok rozwoju.


Wśród nowych cywilizacji, które zobaczymy w dodatku Gods & Kings, znajdą się: Austria, Bizancjum, Kartagina, Celtowie, Etiopia, Hunowie, Majowie, Holendrzy i Szwedzi. Polska, niestety, wciąż nie jest oficjalnie obecna w Civilization V.
Warto rozsądnie przydzielać zadania naszym szpiegom. Są oni zdolni zajmować się wykradaniem technologii innym cywilizacjom, zwiększaniem naszego wpływu w miastach-państwach, poprzez „ustawianie” wyborów, ale także prowadzą kontrwywiad na naszym terytorium. Odpowiednie ich działanie może mieć niemały wpływ na rozwój oraz sytuację strategiczną naszej cywilizacji. Wraz z wykonywaniem kolejnych misji agenci zdobywają doświadczenie i stają się skuteczniejsi w swoim fachu.
Oczywiście Gods & Kings to także szereg pomniejszych zmian i dodatków. Do dyspozycji otrzymamy 27 nowych jednostek, 13 budowli, 9 cudów i tyleż cywilizacji. Rozwinięto również dyplomację, dodając m.in. możliwość zakładania ambasad w stolicach, oraz usprawniono walkę. Dodatkową atrakcją są trzy scenariusze. Dwa z nich odtwarzają wydarzenia znane z historii: upadek Rzymu i reformację religijną z XVI wieku. Ostatni jest szczególnie ciekawy, ponieważ pozwala sterować cywilizacją w fikcyjnym steampunkowym świecie. Jak widać, deweloper pozwolił sobie na popuszczenie wodzy fantazji. Mechanika Civilization V odnajduje się jednak w nowej rzeczywistości bardzo sprawnie.

Cywilizacja idealna?
Gods & Kings to pierwszy duży dodatek do piątej części serii gier stworzonych przez słynnego Sida Meiera. Wcześniej Civilization V doczekało się szeregu DLC, wprowadzających drobne nowości – cywilizacje, mapy, scenariusze. Gods & Kings ma jednak ambicję bycia czymś więcej – dodatkiem z prawdziwego zdarzenia. Wszystko wskazuje na to, że okaże się zakupem opłacalnym dla fanów serii, spragnionych „pełniejszego” doświadczenia ze swoją ukochaną grą. Niewątpliwym „gwoździem programu” w Gods & Kings będą elementy, których najbardziej brakowało w podstawce, a których wprowadzenie przyszło bardzo naturalne. Już teraz można zaryzykować stwierdzenie, że dzięki nadchodzącemu dodatkowi Civilization V stanie się grą, jaką powinno być od początku.