Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 15 maja 2012, 12:14

autor: Amadeusz Cyganek

FIFA 13 - co nowego w piłkarskiej serii od Electronic Arts? - Strona 3

Sezon piłkarskich rozgrywek klubowych powoli zmierza ku końcowi – w ramach zadośćuczynienia ekipa EA Sports odsłania kluczowe karty związane z nadchodzącą wielkimi krokami najnowszą odsłoną serii FIFA.

Sporemu przeobrażeniu ulegnie też system wykonywania rzutów wolnych. Po raz pierwszy w historii przy rozegraniu tego stałego fragmentu gry ma nam towarzyszyć trzeci zawodnik, co otwiera ogromne możliwości taktyczne i pozwala tworzyć różnorodne kombinacje specjalnych zagrywek. Zaplanowanie ciekawego rzutu wolnego będzie wymagało przewidzenia możliwych ruchów przeciwnika i wybrania odpowiednich egzekutorów – czeka nas korzystanie z opcji markowania strzałów i zwodów nad piłką oraz wykonywanie podań zarówno w obręb pola karnego, jak i przed linię szesnastego metra. Nowości obejmą również kwestię obrony rzutów wolnych wykonywanych przez przeciwnika – FIFA 13 pozwoli na zmianę liczby zawodników znajdujących się w murze, a także umożliwi przesuwanie „żywej zapory” nie tylko na boki, ale również do przodu, małymi kroczkami skracając dystans pomiędzy własnymi piłkarzami a futbolówką. Wirtualni sędziowie będą jednak wyczuleni na tego typu boiskowe oszustwa, które zostaną skarcone żółtymi kartonikami. Zawsze możemy również wybiec z muru jednym z piłkarzy znajdujących się dziewięć metrów od piłki, jednakże przedwczesne skorzystanie z tego zagrania także może poskutkować zapisaniem odpowiedniego nazwiska w notesiku wirtualnego rozjemcy.

„Uwajaj, sędzio, uwajaj!”

W związku z kolejnymi poprawkami w silniku fizycznym gry polepszy się również jakość pracy arbitrów – ich błędy w większości wiązały się z przekłamaniami w wyświetlaniu i obliczaniu kolizji, co w znacznej mierze zostanie wyeliminowane. Sędziowie chętniej skorzystają z instytucji przywileju korzyści, co ma sprzyjać prowadzeniu płynnej i efektownej gry. Ekipa EA Sports zwróci również uwagę na tak pozornie mało istotne niuanse, jak np. kontrola piłki opuszczającej boisko w sytuacji, w której zostaje ona przyznana naszej drużynie. Odpowiednie zastawianie futbolówki przez defensora spowoduje jej swobodne wyprowadzenie poza linię końcową i jednocześnie pozwoli spokojnie wznowić grę od bramki. Ponadto nasi obrońcy będą brali aktywny udział w wybijaniu groźnych strzałów – do tej pory musieliśmy liczyć na łut szczęścia w momencie, gdy „łaciata” przypadkowo odbiła się od stojącego na linii zawodnika. W „trzynastce” piłkarze ustawieni na linii bramkowej czy też pilnujący słupków podczas wykonywania rzutów rożnych postarają się wyekspediować futbolówkę, wyskakując do główki bądź wystawiając nogę w odpowiednim kierunku. Oczywiście nie zabraknie również nowych zestawów cieszynek oraz animacji podań i strzałów, zwłaszcza finezyjnych.

„Będę go zjadł!”

Tak ogromna ilość zmian przedstawiona na pierwszym pokazie nowej FIF-y doskonale świadczy o tym, że panowie ze studia EA Sports konsekwentnie zmierzają w stronę obranego przed kilkoma laty celu – stworzenia jak najwierniejszej i pełnej symulacji futbolu. Rozwiązania z poprzedniej odsłony serii doczekają się wielu usprawnień i poprawek, a nowe elementy, zwłaszcza taktyczne rzuty wolne i przemodelowany system przyjęcia piłki, zapowiadają się naprawdę rewelacyjnie. Jak twierdzą twórcy to dopiero początek całej lawiny zmian sukcesywnie ujawnianych na przestrzeni kolejnych kilku miesięcy. Ja osobiście nie mogę się już doczekać chwili, w której położę swoje łapska na wersji testowej FIF-y 13 – będzie to kolejny dobry rok dla fanów wirtualnej piłki nożnej spod znaku Elektroników.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.