autor: Jakub Wroński
NASCAR Racing 2002 Season - przed premierą - Strona 3
NASCAR Racing 2002 Season to kolejna edycja znanej samochodowej serii tworzonej przez firmy Sierra Entertainment, Inc. oraz Papyrus Racing Games. Wszyscy gracze, miłośnicy wyścigów samochodowych NASCAR mogą zmagać się z innymi kierowcami w sezonie 2002.
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
Druga grupa lekcji dotyczy wszystkich torów, na jakich przyjdzie nam się ścigać w N2002. Oglądając te lekcje można się dowiedzieć wielu ciekawych informacji o danym torze, jak również poznać właściwą technikę pokonywania danego toru. Dotyczy to zarówno optymalnego toru jazdy, jak również szczegółowych instrukcji w którym momencie oraz w jaki sposób operować gazem i hamulcem. Naszym osobistym nauczycielem podczas tych lekcji będzie nie kto inny, jak Darell Waltrip – prawdziwa legenda NASCAR Series, trzykrotny zdobywca Pucharu Winstona (’81, ’82, ’85), mający na koncie 84 zwycięstwa w wyścigach NASCAR.
Druga nowość w menu głównym zapewne będzie nie lada gratką dla kierowców z zacięciem reżyserskim. Prosty mechanizm odtwarzania nagranych na dysk replay-ów zmieniono w prawdziwy stół montażowy. Dzięki niemu będzie można zwykły replay zamienić w prawdziwy teledysk z podkładem muzycznym (importowanym z pliku WAV), dowolnie operując zarówno prędkością odtwarzania, jak również wyborem kamery pokazującej akcję.
Kolejną spora zmiana dotyczy również dźwięku. Silnik w N2002 brzmi dużo lepiej niż w N4, zwłaszcza praca ponad 700-konnej jednostki na niskich obrotach potrafi przyprawić o gęsią skórkę każdego fana motoryzacji. Poprawiono również efekty dźwiękowe w czasie jazdy. W N2002 wyraźnie słychać różnicę między squeallingiem kół podczas lekkiego, bocznego uślizgu (tzw. four wheel drift) a piskiem opon podczas kompletnej utraty przyczepności.
Poprawę należy również zauważyć w zachowaniu na torze komputerowych przeciwników (AI). W N4 AI dość często jechali nieostrożnie, dosłownie z klapkami na oczach. W N2002 (przynajmniej w wersji demo) takich dziwnych zachowań AI ciężko się dopatrzyć, choć jednak czasami potrafią się zdarzyć „kwiatki”. No cóż... jednak komputer to nie człowiek.
Kolejnym, godnym zauważenia, poprawionym elementem jest force feedback. Pod tym względem w N2002 zachowanie wozu jest dużo bardziej czytelne niż w N4, efekty FF dostarczają precyzyjniejszych odczuć, zwłaszcza pod względem balansu wozu przy hamowaniu i przyspieszaniu.
Jeśli chodzi o możliwości regulacji poszczególnych parametrów wozu, to zmian w porównaniu do N4 nie należy się spodziewać. I trudno się dziwić, bo N4 pod tym względem jest po prostu kompletne.
Podsumowując
NASCAR Racing 2002 Season z pewnością będzie obowiązkową pozycją w kolekcji każdego fana wyścigowych symulacji. Dedykowana jest zarówno prawdziwym, hardcore’owym simracerom, jak również tym początkującym, którym z pomocą w jej opanowaniu przychodzą różne dostępne ułatwienia (traction control, ABS itp.). Jednak stanowczo odradzam korzystanie z tych ułatwień, ponieważ „maskują” one różne zachowania się wozu na torze. Również, z racji wyjątkowych właściwości symulacyjnych N2002, mocno zalecane jest korzystanie z analogowego sterowania. Joystick to niezbędne minimum. Sterowanie przy pomocy klawiatury kompletnie mija się z celem.
W chwili obecnej seria NASCAR Papyrusa nie ma sobie równych, i nie wydaje mi się, aby coś mogło ten stan rzeczy zmienić. Być może długo oczekiwane World Sports Cars dokona rewolucji na rynku symulacji i ustanowi nowy standard, ale... to już inne wyścigi i zupełnie inna historia.
Jakub „kavoo” Wroński