autor: Jakub Wroński
NASCAR Racing 2002 Season - przed premierą - Strona 2
NASCAR Racing 2002 Season to kolejna edycja znanej samochodowej serii tworzonej przez firmy Sierra Entertainment, Inc. oraz Papyrus Racing Games. Wszyscy gracze, miłośnicy wyścigów samochodowych NASCAR mogą zmagać się z innymi kierowcami w sezonie 2002.
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
Na podstawie wartości tych parametrów engine fizyczny oblicza, jak w danym momencie powinien się zachowywać wóz. Przy częstotliwości próbkowania na poziomie 50Hz daje to bardzo realistyczne efekty.
To właśnie odróżnia zaawansowane symulacje od popularnych gier wyścigowych jak np. Colin McRae Rally, w których zachowanie wozu jest z góry zaprogramowane i w pełni przewidywalne.
Wracając do tematu
Celowo wspomniałem w poprzednim akapicie o Grand Prix Legends, gdyż zarówno NASCAR Racing 4, jak też NASCAR Racing 2002 Season, oparte są właśnie na enginie fizycznym rodem z GPL. To zaś sprawia, że symulacje te stanowią ścisła elitę w swojej kategorii.
NASCAR Racing 2002 Season (będę ją w dalszej części tego tekstu nazywał N2002) jest bezpośrednią kontynuacją NASCAR Racing 4, więc zrozumiałe jest, że opisując N2002 należy ją porównywać do jej starszej „siostry”. Wiele elementów N2002 zostało „żywcem” przeniesionych z N4, więc skoncentruję się jedynie na istotnych różnicach.
A więc zaczynamy
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że N2002 nie jest czymś w rodzaju uaktualnienia N4 do sezonu 2002. Dużo rzeczy uległo zmianie, i to zmianie na lepsze. Drugą sprawą, o której należy wspomnieć, jest fakt, że poniższe spostrzeżenia oparte są na informacjach udostępnionych przez wydawcę, jak również na wrażeniach z testowania wersji demo. Być może więc wersja finalna będzie się pod pewnymi względami od niej różnić, jednak osobiście sądzę, że zmiany - jeśli w ogóle takowe będą – będą raczej zmianami natury kosmetycznej.
Przede wszystkim zdecydowanie poprawiono aerodynamikę wozu. W odróżnieniu od N4, w N2002 na zachowanie wozu mają dużo większy wpływ warunki atmosferyczne panujące na torze. Również dużo bardziej odczuwalne podczas jazdy są różnice w przepływie powietrza nad wozem podczas jazdy za innym wozem, zarówno przy wchodzeniu w jego slipstream, jak również podczas jazdy w tzw. drafcie. Zwłaszcza wyraźnie odczuwalne są efekty aero-push i aero-pull, występujące przy wchodzeniu w zakręt dwóch, jadących blisko siebie w drafcie, wozów.
Poprawiono również grafikę. Dzięki zastosowaniu kompresji tekstur zarówno tor, jak i wozy, wyglądają wprost wspaniale. Widać to doskonale zwłaszcza przy powtórkach odtwarzanych z kamery umieszczonej na przednim spojlerze – można odnieść wrażenie, że da się dosłownie policzyć wszystkie grudki asfaltu, którym jest pokryta nawierzchnia toru.
W N2002 doszły dwie nowe pozycje w menu głównym. Pierwszą z nich są lekcje poglądowe. Lekcji tych jest bardzo dużo, i moim zdaniem właśnie od nich powinien zacząć swoją przygodę z N2002 zarówno rookie, jak i doświadczony kierowca.
Lekcje podzielone są na dwie grupy. Pierwsza z nich dotyczy ogólnej wiedzy na temat wyścigów NASCAR (regulamin, strategia na torze, NASCAR-owa nomenklatura) oraz podstawowych wskazówek odnośnie zachowania się wozu w różnych sytuacjach oraz sposobu zestawiania setupu. A wszystko to będzie nam opowiadał sam guru – dyrektor techniczny Papyrus Studios, David Kaemmer.