Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 21 lipca 2010, 12:02

autor: Marek Grochowski

FIFA 11 - już graliśmy! - Strona 3

Sprawdziliśmy w akcji pecetową wersję najnowszej gry z serii FIFA i wiemy jedno: szykuje nam się wielka rewolucja!

Przeczytaj recenzję FIFA 11 - recenzja gry

Poza samą opcją rozgrywania meczów z żywymi graczami w LAN-ie albo w Internecie producenci przygotowują też całą otoczkę, zwaną szumnie EA Sports Football World. To nic innego jak serwis, gdzie będzie można uploadować obrazki i powtórki, a także sprawdzać swoje miejsce na listach rankingowych, robić awatary i komunikować się przez chat (rozmowy w trakcie meczów będą możliwe dzięki technologii VoIP). Zapewne niedługo potem na stronie pojawią się też stworzone przez graczy przyśpiewki, które urozmaicą oprawę dźwiękową nowej FIF-y, wzbogacając ją o mniej lub bardziej cenzuralne popisy kibiców.

Szczególnie duży nacisk położony zostanie na grę w sieci.

O więcej szczegółów na temat gry wypytaliśmy Iana Jarvisa, głównego producenta FIFY 11 na PC.

GOL: Decyzja o wyrównaniu poziomów pecetowej i konsolowej edycji zapadła dopiero dwa lata temu. Dlaczego tak późno zareagowaliście na prośby fanów?

IJ: Petycje od graczy były ważnym bodźcem, ale do stworzenia gry na miarę next-genów potrzebowaliśmy solidnych podstaw w kwestii technologii. Owszem, FIF-y 08 czy 09 na konsolach były dobre, ale dopiero „dziesiątkę” udało nam się dopracować na tyle, by mogła stanowić bazę dla wersji pecetowej.

GOL: Jakich różnic w stosunku do konsol możemy się spodziewać? Czy na PC zabraknie któregoś z elementów?

IJ: Tworzymy naszą grę nie tylko w oparciu o FIF-ę 10, ale też na bazie doświadczeń z produkcji tegorocznego World Cupa, a to zaowocuje z pewnością mnóstwem podobieństw, jednak pecetowy gameplay będzie wykazywał drobne różnice, dotyczące choćby systemu pro passing.

GOL: A sterowanie? Dalej będzie można grać myszką?

IJ: Na tę chwilę nie, chociaż wciąż pracujemy nad tym, jak przystosować nowy system sterowania do myszy. FIFA 11 będzie obsługiwać klawiaturę i gamepady.

GOL: Pojawiły się wątpliwości co do rzutów karnych. Będziemy je wykonywać tak samo jak w World Cupie czy powróci system z „dziesiątki”?

IJ: Jeszcze do niedawna planowaliśmy użyć wariantu z WC, ale jeszcze raz przemyśleliśmy całą sprawę i zdecydowaliśmy, że „normalna” FIFA powinna pozostać w tej kwestii tradycyjna. W nowej części pojawi się więc system z FIF-y 10.

GOL: W czasie gry na PC udało nam się wychwycić trochę błędów. Na jakim etapie prac jest wersja pecetowa?

IJ: Można przyjąć, że build, który pokazaliśmy, jest skończony w około 75%. Wciąż musimy jednak poprawić wiele detali i wyeliminować problemy z obsługą niektórych kontrolerów.

GOL: Dziękuję za rozmowę.

Podczas gdy na konsolach FIFA 11 to, bądź co bądź, zestaw kilkudziesięciu poprawek, na pecetach sprawa wygląda już zupełnie inaczej. Tutaj „jedenastka” jawi się jako wydarzenie historyczne, wyproszona przez fanów rewolucja, której księgowi, tzn. deweloperzy z EA Canada, sukcesywnie graczom odmawiali. Zmianie ulega przecież technologia, którą beztrosko eksploatowano przez prawie siedem lat. Nowa fizyka, animacje, realistyczne ruchy piłkarzy czy nawet tak drobne smaczki jak cieszynki po strzeleniu gola, sprawiają, że już teraz gra się świetnie, a i samo patrzenie na „jedenastkę” napawa wielkim optymizmem. Żegnaj toporna rozgrywko, adieu grafiko z PlayStation 2. Komputerowa konkurencjo PES-a, witamy na stadionie.

Marek „Vercetti” Grochowski

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.