autor: Maciej Kurowiak
Fable III - (gamescom 2009) - Strona 2
Mocnym akcentem na początek targów gamescom 2009 w Kolonii była niespodziewana zapowiedź nowej gry słynnego Petera Molyneux. Mowa o trzeciej części bestsellerowej serii Fable.
Przeczytaj recenzję Fable III - recenzja gry
Pierwsza część Fable III i zarazem nasze życie rewolucjonisty skończy się wraz z obaleniem tyrana i zdobyciem korony – tym samym cały Albion znajdzie się na naszej łasce. Rządzenie wymaga zupełnie innych mechanizmów rozgrywki, ale Molyneux nie ujawnił zbyt wielu szczegółów, jak będzie się to odbywać. Można domyślać się, że nie będzie to gra strategiczna, a nasze rządy będą rozgrywały się w formule przygodowo-fabularnej, inspirowanej historią prawdziwych władców europejskich królestw. Na konferencji pokazano krótką prezentację z aktorami odgrywającymi scenki, które następnie posłużą za wzór do stworzenia przerywników filmowych. To, że warstwa fabularna będzie odgrywać istotną rolę nie znaczy wcale, że zostaniemy pozbawieni wpływu na nasz kraj. Będziemy mogli stymulować rozwój jakiegoś obszaru poprzez nakładanie na niego podatków, a gdy ten wystarczająco się rozwinie, a w miejscu osady powstanie miasto, do naszych problemów dojdzie walka z przestępczością i biedą. Molyneux zdradził też, że Albion nie jest jedynym kontynentem w Fable III, więc być może czeka nas też jakaś wojna, choć na tę chwilę pozostaje to jedynie w sferze domysłów.

Zmiana formuły gry wymaga zmiany samej mechaniki rozgrywki i sterowania. Molyneux nakreślił dwa filary, na których będzie opierać się Fable III. Pierwszym jest system osądów (Judgement) polegający na dokonywaniu wyborów oraz podejmowaniu kluczowych decyzji. Przykład: przed nasz tron zostaje doprowadzona dziewczyna oskarżona o kradzież – naszym zadaniem jest szybka decyzja, co nią zrobić. Możemy wtrącić ją natychmiast do lochu, uznać za niewinną lub samemu zająć się śledztwem. Każdy wybór będzie powodował określone reakcje, które przysporzą nam popularności lub przeciwnie – lud może uznać nas za despotę.
Drugi filar to nowy system gestów i interakcji z otoczeniem zwany po prostu Touch. „Dotyk” to wszystkie spontaniczne gesty (express touch), czyli np. podanie ręki, przyjacielski uścisk czy nawet rzucenie się komuś w ramiona. Znacznie istotniejszy dla gry jest jednak tzw. „dynamiczny dotyk” polegający na dowolnej interakcji z daną osobą. I tak, jeśli akurat zachodzi słońce, a my chcemy to komuś pokazać, chwytamy go za rękę i biegniemy z nim lub nią na balkon. Gdy w pokoju płacze dziecko, wystarczy tylko podejść i wziąć je na ręce. Nie trzeba będzie czekać na odpowiednią opcję w rodzaju „naciśnik Y” – wszystko ma odbywać się płynnie i tylko wtedy, gdy tego chcemy.
Fable III jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie produkcji i na konferencji pokazano jedynie szkice koncepcyjne oraz wspomnianą krótką animację. Trzeba jednak przyznać, że zaprezentowany obraz przyszłej gry wygląda bardzo obiecująco, a przy tym obyło się bez przesady i pompy, której nie brakowało przy okazji zapowiedzi wcześniejszych części Fable. Tym razem pomysły sprawiają wrażenie realnych i możliwych do realizacji, a przy tym są bardzo interesujące, bo gier RPG, w których odgrywalibyśmy rolę władcy, jest stosunkowo niewiele. Premiera przewidziana jest na drugą połową 2010 roku, więc o Fable III usłyszymy jeszcze nie raz.
Maciej „Shinobix” Kurowiak
