Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 19 sierpnia 2009, 15:40

autor: Maciej Kurowiak

Fable III - (gamescom 2009) - Strona 2

Mocnym akcentem na początek targów gamescom 2009 w Kolonii była niespodziewana zapowiedź nowej gry słynnego Petera Molyneux. Mowa o trzeciej części bestsellerowej serii Fable.

Przeczytaj recenzję Fable III - recenzja gry

Pierwsza część Fable III i zarazem nasze życie rewolucjonisty skończy się wraz z obaleniem tyrana i zdobyciem korony – tym samym cały Albion znajdzie się na naszej łasce. Rządzenie wymaga zupełnie innych mechanizmów rozgrywki, ale Molyneux nie ujawnił zbyt wielu szczegółów, jak będzie się to odbywać. Można domyślać się, że nie będzie to gra strategiczna, a nasze rządy będą rozgrywały się w formule przygodowo-fabularnej, inspirowanej historią prawdziwych władców europejskich królestw. Na konferencji pokazano krótką prezentację z aktorami odgrywającymi scenki, które następnie posłużą za wzór do stworzenia przerywników filmowych. To, że warstwa fabularna będzie odgrywać istotną rolę nie znaczy wcale, że zostaniemy pozbawieni wpływu na nasz kraj. Będziemy mogli stymulować rozwój jakiegoś obszaru poprzez nakładanie na niego podatków, a gdy ten wystarczająco się rozwinie, a w miejscu osady powstanie miasto, do naszych problemów dojdzie walka z przestępczością i biedą. Molyneux zdradził też, że Albion nie jest jedynym kontynentem w Fable III, więc być może czeka nas też jakaś wojna, choć na tę chwilę pozostaje to jedynie w sferze domysłów.

Zmiana formuły gry wymaga zmiany samej mechaniki rozgrywki i sterowania. Molyneux nakreślił dwa filary, na których będzie opierać się Fable III. Pierwszym jest system osądów (Judgement) polegający na dokonywaniu wyborów oraz podejmowaniu kluczowych decyzji. Przykład: przed nasz tron zostaje doprowadzona dziewczyna oskarżona o kradzież – naszym zadaniem jest szybka decyzja, co nią zrobić. Możemy wtrącić ją natychmiast do lochu, uznać za niewinną lub samemu zająć się śledztwem. Każdy wybór będzie powodował określone reakcje, które przysporzą nam popularności lub przeciwnie – lud może uznać nas za despotę.

Drugi filar to nowy system gestów i interakcji z otoczeniem zwany po prostu Touch. „Dotyk” to wszystkie spontaniczne gesty (express touch), czyli np. podanie ręki, przyjacielski uścisk czy nawet rzucenie się komuś w ramiona. Znacznie istotniejszy dla gry jest jednak tzw. „dynamiczny dotyk” polegający na dowolnej interakcji z daną osobą. I tak, jeśli akurat zachodzi słońce, a my chcemy to komuś pokazać, chwytamy go za rękę i biegniemy z nim lub nią na balkon. Gdy w pokoju płacze dziecko, wystarczy tylko podejść i wziąć je na ręce. Nie trzeba będzie czekać na odpowiednią opcję w rodzaju „naciśnik Y” – wszystko ma odbywać się płynnie i tylko wtedy, gdy tego chcemy.

Fable III jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie produkcji i na konferencji pokazano jedynie szkice koncepcyjne oraz wspomnianą krótką animację. Trzeba jednak przyznać, że zaprezentowany obraz przyszłej gry wygląda bardzo obiecująco, a przy tym obyło się bez przesady i pompy, której nie brakowało przy okazji zapowiedzi wcześniejszych części Fable. Tym razem pomysły sprawiają wrażenie realnych i możliwych do realizacji, a przy tym są bardzo interesujące, bo gier RPG, w których odgrywalibyśmy rolę władcy, jest stosunkowo niewiele. Premiera przewidziana jest na drugą połową 2010 roku, więc o Fable III usłyszymy jeszcze nie raz.

Maciej „Shinobix” Kurowiak

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.