Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 28 stycznia 2009, 13:58

autor: Szymon Liebert

Halo Wars - zapowiedź - Strona 4

Próby przedstawienia uniwersum Command & Conquer znanego z gier RTS za pomocą gatunku FPS spaliły na panewce. Czy uda się proces przeciwny w przypadku serii Halo?

Przeczytaj recenzję Halo Wars - recenzja gry

Kampania skupia się na frakcji UNSC. Pomimo tego autorzy udostępnią możliwość wcielenia się w odwiecznego wroga ludzkości w trybie Skirmish (pojedyncza potyczka) oraz w sieci. Grając rasą Convenant, nie odczujemy właściwie różnicy (w kwestii obsługi programu), chociaż otrzymamy oczywiście zupełnie inne jednostki i strukturę bazy. Kluczową budowlą tej frakcji będzie więc między innymi świątynia, dająca dostęp do wyższych poziomów technologicznych (zwanych Wiekami, gdyż, w odróżnieniu od pomniejszych ulepszeń ludzi, mają wprowadzać zupełnie nową jakość). Obrona świątyni będzie priorytetem – bowiem, gdy ta zniknie, utracone zostaną wszystkie techniczne dodatki. Inną specjalnością obcych będzie także urządzenie pozwalające przenosić jednostki bezpośrednio do głównego bohatera. Niektóre bazy będą chronione przez pole siłowe – przejdzie przez nie jedynie piechota.

Oprócz powyższej rasy obcych czeka nas jeszcze jedna niespodzianka – Flood. Twórcy opracowali tę trzecią frakcję, w którą, co prawda, nie będzie nam dane się wcielić, jednak odegra ona swoją epizodyczną rolę w kampanii dla pojedynczego gracza. Czym jest Flood? To tajemnicza rasa o bardzo specyficznym sposobie funkcjonowania na polu walki – zamiast budować własną bazę i jednostki, jej przedstawiciele przejmują kontrolę nad konkurencją. Co ciekawe, zgodnie z kanonem uniwersum Halo, ten gatunek odkryty został długo po wydarzeniach, których świadkami będziemy w Halo Wars – nie wiemy jeszcze, jak rozwiążą tę kwestię twórcy.

Lasery, wybuchy, efekty, czyli wszystko czego potrzeba, żeby zaprowadzić porządek.

Nacisk na intuicyjną i prostą obsługę ma sprawić, że szybko zapomnimy o trudach sterowania i zaczniemy zauważać pracę twórców włożoną w stworzenie świetnie wyglądających map i jednostek. Tytuł dysponuje rzeczywiście widowiskowymi efektami i animacjami (Spartanie przejmujący kontrolę nad latającym statkiem obcych). Walka o najładniejszego RTS-a oczywiście będzie zacięta, bo i konkurencja nie próżnuje. Zabawę umili też na pewno ścieżka dźwiękowa, za którą odpowiada człowiek pracujący wcześniej chociażby przy serii Age of Empires (Stephen Rippy). W sklepach pojawi się dwupłytowy album zawierający muzykę i kilka dodatkowych materiałów (kolekcjonerzy, szykujcie karty kredytowe). Oczywiście ważnym aspektem zabawy będzie również rozgrywka sieciowa, oferująca także trzyosobowy tryb kooperacji ze specjalnie przygotowanymi mapami. Maksymalnie przeciwko sobie w grze przez Internet stanie natomiast do 6 graczy. Pojawią się: wbudowany system umożliwiający rozmowy głosowe oraz rozmaite rankingi i statystyki.

Ensemble i Microsoft stają przed trudnym zadaniem. Wystarczy wspomnieć, że często projekty tego typu ponoszą porażkę. Tak było w przypadku serii Command & Conquer i prób alternatywnego pokazania tego uniwersum w Renegade i anulowanym Tiberium. Podobnego przedsięwzięcia podjął się zresztą i sam Blizzard (StarCraft Ghost). W obu przypadkach plany wzięły w łeb. Halo Wars to oczywiście sytuacja przeciwna – uwielbiany FPS zamienia się bowiem w rasową strategię czasu rzeczywistego, w dodatku w wersji na konsole. Biorąc pod uwagę przeszłe projekty dewelopera (Age of Empires, Age of Mythology) oraz ujawnione już o Halo Wars informacje, można mieć nadzieję, że powstanie dzieło bardzo wartościowe. Ważne, żeby nie była to produkcja tylko dla fanów Halo, ale pełnoprawny przedstawiciel gatunku. Ten warunek wydaje się na szczęście spełniony.

Szymon „Hed” Liebert

NADZIEJE:

  • rozbudowana fabuła z wyrazistymi postaciami;
  • poważne podejście do kwestii sterowania;
  • połączenie strategii z widowiskową akcją.

OBAWY:

  • tylko dla fanów Halo;
  • wciąż problematyczne opanowanie chaosu walki przy pomocy pada.
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.