Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 10 kwietnia 2008, 11:12

autor: Jacek Hałas

Vampire Hunters - przed premierą - Strona 2

Vampire World wiele kluczowych kwestii pozostawia jeszcze niewyjaśnionych, ale najbardziej zdaje się nawiązywać do Vampire the Masquerade: Bloodlines.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Vampire World ma podążać za modą i oferować połączenie kilku zupełnie różnych gatunków. Grapoczątkowo zapowiadana była na przygodówkę i faktycznie nie zabraknie w niej postaci niezależnych, z którymi będziemy mogli sobie swobodnie pogadać. Wzorem innych przedstawicieli tego gatunku, dokonamy tu wyboru pomiędzy dostępnymi opcjami dialogowymi, aczkolwiek gra będzie raczej liniowa. W mojej ocenie to jednak elementy typowe dla RPG-ów będą zdecydowanie przeważały. Przede wszystkim, w grze zabraknie rozgrywanych w „tradycyjny” sposób pojedynków. Zamiast tego zastosowany zostanie system walk znany z poprzedniej gry firmy Mayhem Studios, czyli wydanego również w Polsce Neverenda. Przebieg staczanych z potworami bitew będzie w największym stopniu uzależniony od zwinności poszczególnych postaci, gdyż to właśnie ten parametr ustali kolejność wykonywania ruchów. Po uzyskaniu kontroli nad bohaterem dokonamy z kolei wyboru, wyprowadzając jeden ze standardowych ataków, wykorzystując dostępne umiejętności lub używając jakiegoś przedmiotu z inwentarza. Osobiście nie mam nic przeciwko takim rozwiązaniom, tym bardziej że we wspomnianej wyżej grze Neverend podobne mechanizmy sprawdziły się.

Jak widać, nad polepszeniem jakości filmików przerywnikowych również wypadałoby solidnie popracować.

Stosunkowo niewiele wiadomo jeszcze na temat planowanych sposobów pozbywania się wampirów. Obecność giwer oficjalnie nie została potwierdzona, ale to raczej oczywiste. Wiadomo natomiast, iż główny bohater wykorzysta wiele różnych odmian broni białej. Na chwilę obecną najwięcej mówi się jednak o walkach wręcz. Możliwe stanie się nawet łączenie kolejnych ciosów w bardziej złożone kombinacje, zadając tym samym wrogom poważniejsze obrażenia. Sceptycznie podchodzę z kolei do obiecanych czarów. Uważam, że jest to zbędny dodatek do gry, której akcja rozgrywa się w czasach współczesnych. Gdyby jednak kogoś to interesowało, planowane jest tworzenie własnych czarów. W tym celu wykorzystamy najprawdopodobniej pozyskane runy. Nie zdziwiłbym się, gdyby producent dokonał podziału wampirów na kilka różnych gatunków, z czego każda odmiana byłaby wrażliwa na specyficzne rodzaje ataków. Liczę na to, że Mayhem Studios popuści tu nieco wodze fantazji, szczególnie że Vampire World nie będzie oparte na żadnym systemie gier fabularnych, tak jak miało to miejsce chociażby w przypadku Bloodlines. Konieczność trzymania się ściśle ustalonych reguł przestanie być problemem.

Życzyłbym sobie i Wam, żeby opublikowane już screenshoty pochodziły z bardzo wczesnej wersji gry, gdyż w przeciwnym wypadku jakość oprawy audiowizualnej może przyczynić się do pogrzebania tego produktu. Twórcy chwalą się, iż Vampire World będzie działał na ulepszonym enginie Neverenda, ale to akurat marne pocieszenie, gdyż ten eRPeG również odstraszał potencjalnych klientów słabiutką grafiką. Sądzę, że autorzy zapowiadanej gry lepiej postąpiliby, gdyby zakupili jakiś gotowy, sprawdzony silnik graficzny. Z drugiej strony, przykład takich tytułów jak chociażby Hour of Victory pokazał, że niedoświadczonych developerów nawet zakup nowoczesnego engine’u nie zdoła wyratować. Wszystko wskazuje na to, że Vampire World będzie raczej starał się zachęcić gracza bogatym wnętrzem niż atrakcyjnym wyglądem.

Szczerze mówiąc żadna z wydanych już gier autorstwa Mayhem Studios nie przypadła mi do gustu, a sporo czasu spędziłem przy Shadow Vault czy Neverend. Vampire World zdaje się być jeszcze w relatywnym wczesnym stadium produkcji i planowana na ten rok premiera z mojego punktu widzenia jest raczej mało prawdopodobna. Osobiście nie obiecywałbym sobie po tym produkcie zbyt wiele. Być może mile się rozczaruję. Na razie gra rysuje się w najlepszym wypadku na solidnego „średniaka”.

Jacek „Stranger” Hałas

NADZIEJE:

  • wampirzych RPG-ów nigdy zbyt wiele;
  • system walk znany z Neverend powinien bez większych komplikacji zaadoptować się do nowych warunków.

OBAWY:

  • jakość grafiki – jeśli nie zostanie poprawiona, Vampire World jeszcze przed premierą znajdzie się na straconej pozycji;
  • raczej nietrafiony pomysł dodania do gry systemu czarów.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.