autor: Łukasz Gajewski
Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword - zapowiedź - Strona 3
Większość zmian proponowanych w dodatku może niezwykle rozbudować rozgrywkę, podnosząc na zupełnie nowy poziom zastosowania pewnych obecnie istniejących elementów gry.
Przeczytaj recenzję Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword - recenzja gry
W Cywilizacji pojawią się także znane z chociażby z Galactic Civilization wydarzenia losowe – wybuchy wulkanów, plagi, śluby między rodami władającymi państwami mające urozmaicić każdą rozgrywkę o efekt nieprzewidywalności.
Pojawi się też nowy sposób na rozpoczęcie gry od razu w zaawansowanym stadium rozwoju. Kupując za określoną liczbę punktów technologie, miasta, jednostki oraz infrastrukturę, będziemy mieli znacznie większy wpływ na kształt naszego państwa, gdy zapragniemy od razu spróbować sił w czasach nowożytnych bez przechodzenia przez wszystkie wcześniejsze epoki.
Zgodnie z tradycją nowy dodatek to również nowe cywilizacje (Babilon, Sumeria, Bizancjum, Państwo Majów, Holandia, Portugalia), nowi przywódcy już znanych nacji, nowe jednostki (w tym wyczekiwani spadochroniarze i taktyczna broń jądrowa), nowe budynki, Cuda i nowe opcje gry (np. blokowanie handlu technologiami, których samemu się nie wynalazło).
Nie może też zabraknąć nowych scenariuszy – tym razem otrzymamy ich 12. Co warte podkreślenia, część z nich to nie typowe dla pierwszego dodatku niewielkie, jednorazowe warianty standardowej rozgrywki, ale rozbudowane mody, a więc w zasadzie zupełnie nowe gry.
Ciekawe jest to, iż dwa z tych scenariuszy są dziełem fanów – Rhye’s and Fall of Civilization i Fall From Heaven. O ile ten pierwszy to typowy mod rozszerzający (bardzo znacząco) podstawową rozgrywkę, to ten drugi jest czymś jeszcze bardziej ambitnym – całkowicie zmieniającym zasady gry modem fantasy. Nie ukrywam, że widok tego ostatniego moda wśród elementów dodatku sprawił mi szczególnie dużo radości – od blisko półtora roku gram w jego kolejne wersje i obserwuję, jak z wczesnej alfy rozwinął się w kilkustet-megabajtowego potwora, który pokazał, co potrafi dokonać grupa oddanych fanów. Miło, że Fraxis docenił pracę Kaela i jego ekipy.
Listę nowinek zamykają bardzo (podobno) liczne i rozbudowane zmiany w AI. Mamy otrzymać groźniejszego, sprytniejszego przeciwnika, który będzie potrafił posługiwać się nowymi możliwościami dawanymi przez grę. Podobno wreszcie zobaczymy rozbudowane operacje desantowe, bo SI będzie potrafiła wykorzystać nawet spadochroniarzy.
Muszę przyznać, że czekam na Beyond the Sword z wyjątkową niecierpliwością. Mimo iż sam należę do tych osób, których Warlords nie rozczarowali, nie ukrywam, że nowy dodatek prezentuje się bez porównania bardziej smakowicie. Większość zmian proponowanych przez twórców może niezwykle rozbudować rozgrywkę podnosząc na zupełnie nowy poziom zastosowania pewnych obecnie istniejących elementów gry. W szczególności podoba mi się Pałac Apostolski, czyniąc religię jeszcze ważniejszym aspektem każdej gry. Korporacje i nowa mechanika działań wywiadowczych uczynią ostatnią epokę gry bardziej dynamiczną niż była do tej pory. A nowy statek kosmiczny doda nieco emocji do ostatnich kilkunastu tur gry.
Łukasz „Gajos” Gajewski
NADZIEJE:
- ogromna liczba zmian;
- nowe elementy, które są przemyślane i przetestowane;
- 12 nowych scenariuszy;
- poprawiona SI.
OBAWY:
- czy AI na pewno będzie poprawione?
- skala zmian – boję się, że nowy patch będzie musiał pojawić się naprawdę szybko.