Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 21 czerwca 2007, 15:08

autor: Łukasz Gajewski

Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword - zapowiedź

Większość zmian proponowanych w dodatku może niezwykle rozbudować rozgrywkę, podnosząc na zupełnie nowy poziom zastosowania pewnych obecnie istniejących elementów gry.

Przeczytaj recenzję Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Gdy znakomita Cywilizacja 4 niecały rok temu doczekała się pierwszego dodatku – Warlords – od razu pojawiły się kontrowersje. Produkt ten mimo kilku interesujących, wprowadzonych do rozgrywki nowinek nie spotkał się z entuzjazmem. Podstawowe zarzuty dotyczyły przede wszystkim ograniczonego zakresu zmian – kilka nowych cywilizacji, jedna (choć istotna) opcja dyplomatyczna, 2 nowe jednostki, 3 Cuda czy 10 nowych scenariuszy to zdaniem wielu osób niezbyt dużo jak na płatny dodatek. Niezależnie od tłumaczeń twórców, iż nie ilość zmian a ich jakość się liczą, faktem było, że Warlords były dla wielu graczy rozczarowaniem.

Niedługo po wydaniu tego dodatku na forach pojawiły się spekulacje dotyczące nowego rozszerzenia. Liczono na to, że powtórzy się sytuacja, jaka miała miejsce w przypadku Cywilizacji 3, gdzie po pierwszym, również dość krytykowanym dodatku, pojawiło się znakomite drugie rozszerzenie. Od marca tego roku wiadomo już, że te spekulacje okazały się prawdziwe przynajmniej w tej części, że drugi dodatek będzie – Beyond the Sword pojawi się już w te wakacje.

Wydawcy, zgodnie z przyjętą w branży strategią promocyjną, skąpo dawkowali informacje o nowej produkcji, umiejętnie podnosząc napięcie towarzyszące zbliżającej się premierze. Kolejne wywiady, zapowiedzi w serwisach i oficjalne komunikaty pozwalają dzisiaj powiedzieć, z czym będziemy mieli do czynienia.

Dziś już tak ładnie się miast nie buduje.

Tytuł dodatku – Beyond the Sword (w dosłownym tłumaczeniu: poza mieczem) – ma oznaczać dwie rzeczy. Po pierwsze tym razem twórcy skoncentrowali się na dwóch ostatnich erach rozwoju technologicznego – przemysłowej i współczesnej. Najwięcej nowinek dotyczących rozgrywki będzie dotyczyć właśnie tego okresu gry. Po drugie: większość nowych rozwiązań dotyczy nie kolejnych narzędzi zagłady bliźnich a pokojowej acz globalnej dominacji.

Oczywiście nie znaczy, że pozostałe elementy rozgrywki zostały pominięte. Zobaczymy również nowe oddziały wojskowe jak i Cuda pojawiające się na wiele lat, zanim broń palna zastąpi białą. Nowy dodatek zawiera tak ogromną liczbę nowych elementów, iż wspomnę jedynie o tych, które wyglądają najbardziej obiecująco.

Po pierwsze skromny do tej pory obszar działalności wywiadowczych zostanie znacząco rozszerzony. Trudno sobie wyobrazić starcie współczesnych mocarstw bez walki wywiadów. W BtS dostaniemy więc nowy suwak (taki jak ten dotyczący kultury), za pomocą którego będziemy mogli przeznaczać część z naszych dochodów na finansowanie szpiegów.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.