Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 18 października 2004, 11:17

autor: Paweł Jankowski

UFO: Extraterrestrials - przed premierą

W styczniu 2002 grupa zapaleńców z Czech rozpoczęła prace nad grą UFO:Extraterrestrials, nie będącą co prawda oficjalnie kolejną częścią serii UFO/X-COM, ale obiecującą zachowanie tego samego klimatu co legendarny poprzednik...

Przeczytaj recenzję UFO: Extraterrestrials - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Czy pamiętacie rok 1994? A wielką inwazję Szaraków z układu Reticuli, która miała miejsce w tym roku i heroiczne boje agencji X-COM? Jeśli nie, to straciliście sporo. Całe szczęście autorzy z Chaos Concept pozwolą wam to jeszcze nadrobić!

Gra UFO: Enemy Unknown pojawiła się bez wielkich fanfar i nie wzbudziła w pierwszym momencie wielkiego entuzjazmu. Z czasem jednak zdobyła status gry tzw. „kultowej” częściowo dlatego, że trafiała w niszę gier taktycznych (gatunek, który szersza publiczność dopiero co odkryła wraz z grą grą Laser Squad), częściowo dlatego, że stanowiła innowacyjną mieszankę gry strategicznej i cRPG, a myślę, że nie należy lekceważyć także tego, że posiadała precyzyjnie budowany klimat grozy oparty na obserwacjach, o których mówią badacze UFO. Od momentu jej premiery doczekała się szybko dwóch oficjalnych i bliskich jej duchowi kontynuacji (X-COM Terror from the Deep, X-COM Apocalipse), a po niemal dziesięciu latach raczej niezbyt udanej UFO:Aftermatch. Nie można zapominać także o projektach amatorskich takich jak np. UFO2000, Xenocide czy X-Force: Fight for Destiny.

W styczniu 2002 grupa zapaleńców z Czech rozpoczęła prace nad grą UFO:Extraterrestrials, nie będącą co prawda oficjalnie kolejną częścią serii UFO/X-COM, ale obiecującą zachowanie tego samego klimatu co legendarny poprzednik. Gra opowiadać będzie, bo jakżeby inaczej, o najeździe obcych z przestrzeni kosmicznej, który musi być powstrzymany siłami CAF (Counter Alien Forces) kierowanymi przez gracza. Wydaje się, że UFO:ET zaczerpnie wszystko co najlepsze od pierwowzoru, dostosowując rozgrywkę (graficznie, ale nie tylko) do wymagań i przyzwyczajeń współczesnego gracza.

Akcja UFO:ET rozgrywa się na planecie Esperanza, skolonizowanej przez statek kosmiczny Magalhaes w 2023 roku. Agencja, którą kieruje gracz została powołana przez rząd Esperanzy do zwalczenia niebezpieczeństwa, jakie przybyło z kosmosu. Jeśli gracz poradzi sobie z obcymi najeźdźcami, dalsza część gry toczyć się będzie już na powierzchni Ziemi, która wcześniej uległa najazdowi Obcych.

W porównaniu do starego UFO w nowej grze rozwinięty ma być system sztucznej inteligencji. Twórcy, będący z wykształcenia cybernetykami twierdzą, że ma on być tak zaawansowany, by stanowić wyzwanie nawet dla doświadczonych wielbicieli tego typu gier. Cechą szczególną gry ma być tzw. System Swobodnego Ruchu – czyli inaczej mówiąc swoboda niszczenia każdego elementu na planszy. Dzięki temu agenci CAF nie dadzą się zapędzić w ślepy zaułek – zawsze, gdy brakować będzie drzwi, można będzie zrobić własne – wybijając dziurę w murze, burząc ścianę czy dowolny inny element na planszy. Oprócz naszych agentów i obcych w grze obecni będą przypadkowi przechodnie oraz lokalne jednostki policyjne czy wojskowe, zajęte swoimi sprawami.

UFO Extraterrestrials jest grą strategiczna rozgrywaną w turach. Gracz kieruje drużyną żołnierzy, lekkimi i ciężkimi pojazdami wsparcia, robotami oraz jednostkami lotniczymi umieszczonymi w bazie. Najcięższą robotę zapewne będzie musiała odwalić zwykła, choć bynajmniej nie bezimienna, piechota. Każdy z agentów CAF będzie odrębną indywidualnością i będzie posiadał charakterystyczne cechy i umiejętności.

W skład twoich oddziałów, podobnie jak w X-COM, będą mogły wchodzić czołgi o specjalnej budowie umożliwiającej poruszanie się w terenie pełnym przeszkód a nawet wewnątrz wrogich pojazdów. Działa czołgów mogą skutecznie oczyścić teren z niewygodnych obiektów, a nawet niszczyć całe domy. Czołgi będą bardzo odporne od frontu jednak ich pancerz będzie znacznie słabszy z tyłu. Ciężka broń obcych może niszczyć czołgi z każdej strony, więc nie należy ich siły pancerza traktować jak recepty na wygrywanie.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?