Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 kwietnia 2004, 13:45

autor: Artur Okoń

Beyond Divinity - przed premierą - Strona 2

Beyond Divinity to kolejne, po Divine Divinity, dzieło belgijsko-niemieckiego studia developerskiergo - Larian Studios. Jest to gra z gatunku cRPG osadzona w tych samych realiach fantasy, co Divine Divinity i stanowiąca swego rodzaju łącznik.

Przeczytaj recenzję Beyond Divinity - recenzja gry

Niedawno została udostępniona wersja demo gry, dzięki czemu samemu możemy sprawdzić na ile sprawdziły się przedpremierowe zapowiedzi. Na pierwszy rzut oka, gra wygląda niemal identycznie jak Divine Divinity. Zastosowano dokładnie taki sam układ opcji i system sterowania. Skróty klawiszowe również pozostały bez zmian, dzięki czemu nie trzeba tracić czasu na ich ponowną naukę (wszak bez nich grać się nie da). Sterowanie dwoma postaciami jednocześnie zostało zgrabnie rozwiązane, a i zarządzanie ich plecakami również nie stanowi problemu. Pod względem oprawy graficznej większych różnic również nie widać- wprowadzono trójwymiarowe modele postaci które rzeczywiście prezentują się nieco lepiej, co dokładnie widać przy maksymalnym zbliżeniu kamery (kolejna nowość). Tym, co zaskoczyło mnie najbardziej jest stosunkowo wysoki poziom trudności. To z całą pewnością nie będzie banalny hack and slash w którym wystarczy iść na przód i mordować! Już rozwiązanie pierwszego zadania polegającego na dostarczeniu duchowi dowodu o jego śmierci może sprawić spory kłopot. Jeszcze ciekawsza jest potyczka z pierwszym silnym przeciwnikiem, którego nie można pokonać bez zastosowania kilku sztuczek i forteli. Zobaczymy czy tak wysoki poziom trudności miał na celu sztuczne przedłużenie gry (demo zawiera tylko początek pierwszego aktu i ukończymy je w godzinę) czy też końcowy produkt będzie równie trudny. Niestety w wersji demonstracyjnej, aż roi się od błędów. Pierwszym z nich jest utrudniona walka- grając w czasie rzeczywistym przeciwnika praktycznie nie można trafić! Jedynym rozwiązaniem pozostaje więc włączenie „aktywnej pauzy” która pozwala na spokojnie wydanie rozkazu ataku. Gra czasami zwalnia, a momentami się nawet zupełnie zacina- panowie z Larian muszą jeszcze trochę popracować nad kodem. Poważne zastrzeżenie można mieć również pod względem udźwiękowienia gry. Zgodnie z obietnicą, wszystkie dialogi są mówione, jednak o ile głosy NPC brzmią poprawnie, o tyle główny bohater, Rycerz Ciemności skrzeczy okrutnie! Sądzę, iż wiele nie przesadzę twierdząc, iż mówi on niczym jakaś tania chińska zabawka udająca Darth Vadera! Nie jest to tylko moja osobista opinia, bo na oficjalnym forum gry pojawiło się tyle krytycznych głosów, iż twórcy gry obiecali to poprawić. No cóż, zobaczymy…

Na koniec warto skreślić kilka słów na temat polskiego wydania gry. Po pierwsze zmienił się dystrybutor- Divine Divinity wydała Cenega, Beyond Divinity wyda już Cd Projekt. Moim zdaniem jest zmiana na lepsze, chociażby dlatego, iż gra doczeka się polskiej lokalizacji. Wprawdzie nie będzie ona w pełni przetłumaczona na język polski (jak chociażby Świątynia Pierwotnego Zła), lecz tylko wydana w tzw. wersji kinowej, jednak i tak zawsze lepsze to niż nic. Kluczowa informacja jest taka, iż premiera wersji PL w stosunku do światowej będzie opóźniona tylko o miesiąc i już w maju gra powinna znaleźć się na sklepowych półkach. Należy jednak wspomnieć, iż już w maju Cenega Poland wyda Divine&Divinity w polskiej wersji językowej i korzystnej cenie 26,90 PLN w serii Game 4U (co oznacza, iż grę będzie można nabyć w kiosku).

Cóż, pozostaje nam cierpliwie czekać. Dla mnie Beyond Divinity jest pozycją obowiązkową. Szczerze przyznam, że ufam Belgom z Larian Studios, sądzę więc, iż niedociągnięcia z wersji demo zostaną naprawione. I choć pewnie poprzez rozbudowany element walki, gra nie spodoba się miłośnikom hardcorowych RPG, to i tak jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, że będzie to hit. Obym się nie mylił!

Artur „MAO” Okoń

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.