Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 3 grudnia 2002, 10:43

autor: Krzysztof Żołyński

Restaurant Empire - zapowiedź - Strona 2

Restaurant Tycoon to kolejna gra Trevora Chana, twórcy takich głośnych tytułów jak Capitalism czy Seven Kingdoms. Tym razem jest to strategia-ekonomiczna, w której możemy zająć się stworzeniem od podstaw najlepszej światowej sieci restauracji.

Przeczytaj recenzję Restaurant Empire - recenzja gry

W innym razie pójdą do konkurencji. Kolejny element to niekończąca się troska o jakość naszych potraw, wzbogacanie menu i utrzymywanie cen na przyzwoitym poziomie. Skoro jesteśmy przy menu musicie wiedzieć, że dostępnych będzie około 200 przepisów podzielonych na cztery kategorie: przekąski, zupy, dania główne i desery. Jednak, żeby nie było nam za dobrze nie wszystkie specjały będą dostępne na starcie. Do niektórych musimy dojrzeć. W procesie wzbogacania menu naszych restauracji poważną rolę odegra szef kuchni. W czasie podróży po świecie zdobędzie dla nas nowe przepisy i przyprawy z tak egzotycznych miejsc jak Afryka czy Daleki Wschód. Po powrocie do domu zaadaptuje je na potrzeby menu restauracji, w której jest zatrudniony. Inwestowanie w szkolenie naszego szefa kuchni będzie bardzo opłacalne i prędzej czy później zaprocentuje. Co jakiś czas będą organizowane konkursy kulinarne, na które możemy wysyłać także naszych kucharzy. Tutaj ma się rozgrywać bezpardonowa walka. Kto by pomyślał, że walka o tytuł pierwszej patelni może wyzwalać tak wiele emocji? Uczestnicy takich sparingów będą utrudniać sobie życie i starać się skompromitować konkurentów. Nie bądźcie, więc zdziwieni, jeśli w potrawach przygotowywanych przez Waszego asa znajdą się jakieś nieoczekiwane składniki w postaci olbrzymich ilości soli bądź pieprzu, albo paskudnych robali. Nie martwicie się Wasz szef kuchni wcale nie musi zostać im dłużny i też może przygotować kilka niemiłych niespodzianek.

Innym ważnym elementem zdobycia popularności to organizowanie imprez dla „grubych ryb”. Jeśli uda się nam ich przekonać do naszych restauracji, wkrótce zapanuje moda na przychodzenie i jadanie u nas.

Konieczna będzie bezustanna obserwacja zachowania stałych klientów, gdyż ich reakcje to najlepsze świadectwo zadowolenia z jakości potraw i usług serwowanych w prowadzonej przez Was restauracji. Jak już gdzieś wspomniałem Restaurant Tycoon to bardzo drobiazgowe zarządzanie. W związku z tym będziecie musieli troszczyć się także o magazyny gdzie przechowywane są składniki wykorzystywane do przygotowywania potraw. Nie można przecież dopuścić do sytuacji, gdy coś jest nieświeże lub przeterminowane. Inna sprawa to dostawcy. Tym nie będzie można zbytnio ufać, gdyż mogą próbować nas oszukiwać, sprzedając drogi bądź nieświeży towar.

Graficznie Restaurant Tycoon na pewno nie będzie powalający. Z drugiej strony ciekawie zapowiada się pomysł z przeniesieniem gry w środowisko 3D. Poczekamy i zobaczymy czy programistom udało się z tym uporać. Na pewno to nie taka prosta sprawa. Wyzwanie zostało rzucone, a nam pozostaje jedynie czekać na rezultat. Mam nadzieję, że nie okaże się porażką. Inna sprawa to fakt, że w grach tego typu oprawa graficzna nie jest aż tak ważna jak gameplay.

Gra niewątpliwie wybitnie mocno korzysta z dorobku super hitu The Sims. Chodzi mi tu o dawanie praktycznie niczym nieskrępowanej swobody w dobieraniu wyglądu otoczenia. Grający będą mieli pełną paletę elementów dekoracyjnych i swobodę ich stosowania w procesie upiększania restauracji. Znajdziemy tu tapety, zasłony, rośliny, obrazy, dywany, wykładziny, parkiety, rozmaite stoły, krzesła, fotele i wiele, wiele innych. Praktycznie wszystko, co się nam przyśni. Jednak, jeśli to wciąż nie wystarczy, specjalne menu umożliwi przeróbki istniejących elementów. Podejrzewam, że idąc za przykładem Simsów, po jakimś czasie w Internecie pojawi się mnóstwo dodatkowych przedmiotów. Załoga i klienci naszych restauracji także nie uniknęli podobieństw i wyglądają jak żywcem wyjęci z The Sims.

Phantagram ma ambicje stworzyć dobrą grę. Musze przyznać, że obrał dobrą drogę i zatrudnił do tego speca w swej robocie, czyli Trevora Chana. Mimo nawału gier w podobnym stylu Restaurant Tycoon wydaje się być świeżym pomysłem. Najbliższym skojarzeniem dla tej produkcji może być Pizza Syndicate, ale wydaje mi się, że gry znacznie się od siebie różnią. Pozornie są o tym samym, ale podejście do tematu zaproponowane w Restaurant Tycoon będzie znacznie szersze. Plusem może być również rewolucyjne podejście do rozwiązań graficznych. Oczywiście trudno cokolwiek wyrokować już w tej chwili, gdy do dyspozycji są tylko screeny i kilka filmików, ale faktycznie to może być przełom.

Na potwierdzenie wszelkich zapowiedzi musimy poczekać jeszcze, co najmniej pół roku. Wtedy dopiero okaże się, co też wysmażył dla nas Trevor Chan.

Krzysztof „Hitman” Żołyński

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.