Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 3 grudnia 2002, 10:43

autor: Krzysztof Żołyński

Restaurant Empire - zapowiedź

Restaurant Tycoon to kolejna gra Trevora Chana, twórcy takich głośnych tytułów jak Capitalism czy Seven Kingdoms. Tym razem jest to strategia-ekonomiczna, w której możemy zająć się stworzeniem od podstaw najlepszej światowej sieci restauracji.

Przeczytaj recenzję Restaurant Empire - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Tylko tak nie myślcie! Wiem, że pierwsza myśl, jaka przemknie przez Wasze głowy, kiedy zobaczycie tytuł gry, nad jaką aktualnie pracuje Phantagram, będzie mniej więcej taka: „O nie, tylko nie kolejny Tycoon!” Odłóżcie to rozumowanie na inną okazję, bo oto nadchodzi gra będąca ciekawą odmianą mocno eksploatowanego ostatnio gatunku.

Dlaczego tak twierdzę? Ano, przede wszystkim, dlatego że za nadchodzącą premierą stoi człowiek, który zasłyną takimi przebojami jak Capitalism i serią Seven Kingdoms. Mowa oczywiście o panu noszącym egzotyczne nazwisko Chan. Trevor Chan. Skoro znamy już sprawcę, najwyższa pora, aby ujawnić pozostałe fakty. Gra, którą chcę Wam dzisiaj przybliżyć to Restaurant Tycoon.

Skoro mamy już tycoony lub serie sim o praktycznie wszystkim, co można sobie wymarzyć, to, dla czego gastronomia ma pozostać w tyle? Dzięki spółce Enlight Software Ltd. i Phantagram wkrótce będziemy mogli spróbować swych sił w biznesie restauracyjnym.

Cel gry będzie wręcz cudowny. Możemy otworzyć i zarządzać w najdrobniejszych szczegółach siecią restauracji, której placówki rozsiane są po najdalszych zakątkach świata. Nasze restauracje mają powstawać w prawdziwych miastach, jak na przykład Paryż czy Nowy York. Twórcy gry obiecują, że za każdym razem niezależnie czy to będzie wielka metropolia, czy jakaś dziura na końcu świata zostanie uwzględniona specyfika miejsca i będzie ona miała kolosalny wpływ na warunki działania i prosperowania naszego interesu. Do tego każda restauracja, w zależności od lokalizacji, będzie się specjalizowała w określonym typie kuchni. Często będą to bardzo wykwintne restauracje serwujące niezmiernie drogie posiłki, a w innych wypadkach zwykłe jadłodajnie dla ludu. W każdym razie i to jest chyba najciekawsze, wszystko potoczy się w czasie rzeczywistym, a każda knajpa zostanie wykonana w pełnym 3D. To także jest swoisty przełom w rodzinie tycoonów, gdyż do tej pory wszelkie ich odmiany wykorzystywały engine 2D. W Restaurant Tycoonie będzie to wyglądało następująco: pełne 3D i izometryczny sposób widzenia akcji, który będzie można dowolnie obracać i stosować rozmaite zbliżenia. Wszystko po to, aby uzyskać coś, czego jeszcze nigdy dotąd nie widzieliśmy.

Zaczniemy od kompletnego zera. Jednak pieniądze i odrobina szczęścia może sprawić, że staniemy się prawdziwymi kulinarnymi potentatami i nieprzyzwoicie bogatymi ludźmi.

Jak przystało na tycoona zaczynamy od wybrania lokalizacji, która będzie najlepsza pod założenie przyszłej restauracji. Kiedy już wiemy gdzie, zabieramy się za budowę i wyposażenie w sprzęt. Do dyspozycji będą trzy typy kuchni: amerykańska, francuska i włoska oraz osiem rodzajów restauracji. Oczywiście zawsze znajdą się w nich także lokalne specjały. Kolejny krok to zatrudnienie pracowników. Najważniejszym pośród nich będzie szef kuchni. Trzeba go będzie wytrenować na najlepszego w swym fachu.

Prowadzenie restauracji niestety nie polega tylko na liczeniu pieniędzy. Jako szefowie często mamy zajmować się tak prozaicznymi czynnościami jak zatrudnianie, bądź zwalnianie nowego personelu i to wszelkiej maści: kelnerki, kelnerzy - nawet pomywaczy. Nowych pracowników należy przeszkolić i wdrożyć do pracy. Do wyboru będzie osiem typów szefów kuchni. Każdy z nich ma posiadać zindywidualizowane cechy, jak: doświadczenie, umiejętności i talent do wynajdowania nowych potraw. Każdy członek załogi restauracji jest bardzo ważny. Jeśli będzie to zgrany i dobrze wyszkolony zespół, zarobimy sporo pieniędzy, gdyż zadowoleni klienci wrócą do naszych restauracji.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.