Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 5 października 2014, 13:00

autor: Jerzy Bartoszewicz

Black Desert – czy piękne MMO zdominuje gatunek? - Strona 2

Koreańczycy mają ogromny wkład w rozwój gatunku MMORPG, jednak po sukcesie World of WarCraft, żadna azjatycka produkcja nie była w stanie mu poważniej zagrozić. Black Desert to pierwszy tytuł, który ma naprawdę realną szansę.

Ostatecznie, nierozstrzygnięta nigdy wojna doprowadziła do załamania gospodarczego wszystkich czterech królestw. Przy sporym udziale Medii, sojusz odnowił relacje handlowe z Valencią. Rosnąca bieda doprowadziła jednak do desperackich poszukiwań na Czarnej Pustyni, a wszystkie cztery królestwa znów stanęły na progu konfliktu, tym razem opartego na rywalizacji gospodarczej. Właśnie w tym momencie rozpoczyna się właściwa fabuła gry, a my zostaniemy rzuceni w sam środek wydarzeń, które dla czterech królestw, podzielonych na dwie rywalizujące ze sobą frakcje, mają być decydujące.

Dopracowana postać i dynamiczny system walki

Black Desert posiadać będzie najbardziej dopracowane modele postaci w gatunku MMORPG.

Black Desert – czy piękne MMO zdominuje gatunek? - ilustracja #3

Ostatnio można zaobserwować zauważalny trend tworzenia mocno sandboksowych i rozbudowanych gier MMORPG, znacznie mniej nastawionych na klasyczne aktywności takie jak wykonywanie questów czy zwiedzanie dungeonów. Poza Black Desert świetnie zapowiada się choćby Albion Online, tworzony przez niemieckie studio Sandbox Interactive, mocno nawiązujący do kultowej Ultimy Online. Znajdziemy w nim m.in. rozbudowany housing pozwalający graczom na wznoszenie własnych osad, a także nastawienie na system wytwarzania przedmiotów – cały ekwipunek będziemy bowiem składać sobie sami. Ponadto umiejętności i „klasa” naszej postaci będą zależeć od noszonego przez nas wyposażenia. Do sandboksowych gier MMO trzeba też zaliczyć ArcheAge, produkcję, która dopiero co zadebiutowała.

Black Desert zasłynęło w Internecie głównie za sprawą materiałów wideo z niezwykle rozbudowanego kreatora postaci. Pozwoli on na dopasowanie nawet najdrobniejszych szczegółów wyglądu, takich jak kolor i wzór tęczówki oka, czy długość i ułożenie poszczególnych kosmków włosów na głowie. Dzięki temu w świecie gry nie będą biegać wyłącznie tak samo wyglądające klony, co jest przecież bolączką wielu produkcji z gatunku MMORPG. Tworząc swojego bohatera wybierać będziemy zaś mogli spośród pięciu grywalnych ras – ludzi, elfów, krasnoludów, niziołków oraz gigantów. Zapowiada się więc spora różnorodność. Ponadto, nasza postać będzie mogła reprezentować jedną z ośmiu klas, takich jak Ranger, Warrior, Sorcerer, Tamer, Predator, Wizard, Blader i Valkyrie.

Produkcję studia Pearl Abyss będzie wyróżniać także zręcznościowa mechanika i interaktywność, która przywodzi na myśl raczej tytuły nastawione na rozgrywkę dla pojedynczego gracza, niż typowych przedstawicieli gatunku MMORPG. Twórcy zaimplementowali bowiem system płynnego poruszania się i wspinaczki, silnie przywodzący na myśl serię Assassin’s Creed, przez co eksploracja świata gry będzie wyjątkowo ekscytująca, ze względu na możliwość zwiedzenia różnorakich zakamarków. Miasta tętnią życiem, pełno w nich przechodniów i nie zabraknie także budynków, na które można się wspinać. Z kolei dzikie tereny zachwycą nas niespotykaną dotychczas w grach sieciowych dbałością o szczegóły, takie jak różnoraka, gęsta, drobna roślinność, przez którą będziemy mogli się przedzierać w lasach. Warto podkreślić, że gra powstaje na autorskim silniku, którego mocną stroną ma być wydajne radzenie sobie z wieloma obiektami na ekranie jednocześnie, ze wskazaniem na poruszające się postacie. Okaże się to sporym atutem w przypadku wielkich starć PvP, a takie mogliśmy już obserwować na filmikach z wczesnych testów.

System walki w Black Desert kojarzy się z tytułami takimi jak Dark Souls czy Dragon’s Dogma – chociaż statystyki postaci będą wpływać na zadawane obrażenia, to jednak czy nasze ciosy dosięgną przeciwników, będzie zależeć już od zręczności i sprawności nas samych, tym bardziej że możliwe będzie także wykonywanie uników. Starcia okażą się przez to dynamiczne, a sprawniejsi gracze będą mogli „nadrabiać” braki w ekwipunku swojego bohatera. Jak na porządną grę MMO przystało, zaimplementowano oczywiście również możliwość jazdy na wierzchowcach, jednak twórcy poszli o krok dalej i dodając opcję prowadzenia walki również z siodła. W połączeniu z możliwością uczestniczenia w dużych bitwach z wykorzystaniem maszyn oblężniczych, koreańska produkcja zaoferuje nam najprawdopodobniej najbardziej emocjonujące walki, jakie kiedykolwiek pojawiły się w sieciowych RPG-ach.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?