Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 17 września 2008, 13:07

autor: Von Zay

Pure - recenzja gry

Jeśli zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałoby skrzyżowanie skoków narciarskich z wyścigami quadów – musicie spróbować Pure.

Recenzja powstała na bazie wersji X360. Dotyczy również wersji PS3

Nie jestem osobą wierzącą w filozofię tzw. „konsolowości” (i dla równowagi – także „pecetowości”) różnych gier i wszystkie traktuję jednako, niezależnie od platform, na które powstały. Niemniej w przypadku najnowszej gry studia Blackrock – metka ta pasuje do niej znakomicie. Pokrótce, o co chodzi: dawnymi czasy, za panowania PlayStation, całkiem pokaźną grupę gier stanowiły produkcje rodem z automatów. Ze względu na swój „żetonowy” charakter były proste i krótkie, lecz z owej formy wyciskały maksymalne ilości miodu – nierzadko podpierając się efektowną oprawą. Obecnie jednak konsole FPS-ami stoją i ze świecą szukać dobrej „arcade’ówki”. Dlatego z niekłamaną radością odnotowuję pojawienie się takowej – powitajmy Pure.

„Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie” – powiedzieli zawodnicy, po czym zaczęli zakładać tłumiki.

Pozornie Pure jest na rynku marką całkowicie nową. Jeśli jednak przyjrzymy się stojącej za nią grupie, odkryjemy, że tak naprawdę mamy do czynienia ze spadkobiercą pewnej linii gier wyścigowych. Motorcross Madness i inne niezliczone gry z ATV-ami – produkcje te łączy sympatyczny model jazdy, obfitujący w kosmiczne (za sprawą księżycowej grawitacji) skoki i pełne obłych pagórków tereny.

W Pure cisza towarzyszy nam w trakcie najdłuższych lotów. I jest to zazwyczaj cisza przed burzą: głosy zanikają, zaczynamy w skupieniu konstruować skomplikowany trick, nie wyrabiamy, zderzamy się z glebą, tracimy pozycję, przeklinamy...

Przez całe lata nie udało się im wybić poza poziom gier średnich, wręcz przeciwnie – kolejne odsłony, mimo szlifowania formuły, wypadały coraz bardziej blado, nijako i nudnawo. Na szczęście ktoś (kto odrobił lekcje z Burnouta, MotorStorma i SSX-a) w końcu uznał, że nadeszła pora, by pokazać, co z owej formuły można wycisnąć.

Informacja dla osób, na które gry mają ogromny wpływ (i np. po Tetrisie rzucają cegłami z dachu swego bloku) – Pure nie jest pozycją realistyczną i widoczną na ilustracji sztuczkę uda Wam się wykonać tylko raz w życiu.

Tytuł Pure bardzo dobrze oddaje charakter gry – są to czyste wyścigi, zabarwione mocno zręcznościowo, z klarownymi zasadami. Objawia się to w każdym aspekcie gry. Ścigamy się tylko jednym rodzajem pojazdów – ATV-ami (zwanymi też gdzieniegdzie quadami) – w jednym z raptem trzech głównych trybów rozgrywki.

Czasami nawet orzeł musi wylądować, przy czym ślady opon orła wyglądają nieco inaczej.

Widać, że cała para poszła w porządne przybicie gwoździa programu – wyścigów. Ich szkieletem jest model jazdy z ATV Offroad Fury (tudzież któregoś z następców, różnice między nimi są minimalne), tym razem jednak jeszcze bardziej zręcznościowy i lubiący niezwykle przyjemnie kontrolowane poślizgi. Na tenże szkielet nakładamy system wykonywania trików rodem z SSX-a i sprzężony z nim dopalacz. Te dwa elementy łączy wspólny pasek „energii” – ładujemy go, wykonując różne karkołomne ewolucje na trasach.

Recenzja gry Pure - czysta adrenalina, czysta przyjemność
Recenzja gry Pure - czysta adrenalina, czysta przyjemność

Recenzja gry

Czysta adrenalina, czysta zabawa, czysta przyjemność. Pure darowuje nam kawałek konsoli na domowym pececie.

Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię
Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię

Recenzja gry

Forza Horizon 4 zmienia się w pełnoprawne, samochodowe MMO. To bardzo dobra gra, która błyszczy na tle konkurentów, a zawiedzie odrobinę jedynie weteranów serii.

Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja
Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja

Recenzja gry

To, co zrobił Ubisoft z The Crew 2, zakrawa niemal na skandal. Takiego recyklingu w sandboksach jeszcze nie było. Ale wiecie co? Nie chce mi się podnosić larum, bo jeżdżenie po USA (a także latanie i pływanie) wciąż potrafi być nad wyraz przyjemne.

Komentarze Czytelników (37)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
17.09.2008 13:56
odpowiedz
kubicBSK
66
Legend

No właśnie, nie mam live(ewentualnie mogę demko ściągnąć). Mam już iXa prawie 2 lata i jeszcze nie dołączyłem do społeczności live:P

17.09.2008 14:00
odpowiedz
aope
128
Corporate Occult

@kubicBSK: heh :) Ja mam x'a podpiętego do sieci od ponad 2 lat, ale z uwagi na braki czasowe, nawet nie kupowałem golda :) Niemniej mając silver też jest co pościągać/pooglądać :) Ja nie przepadam za tematyką motocykli/quadów itp. a mimo to Pure absolutnie mnie wessało. Może to przez ten mix grafiki, dźwięku, akrobacji, poczucia prędkości itd. :) Ogólnie całość tworzy naprawdę wybuchową mieszankę :)

17.09.2008 14:09
👍
odpowiedz
bilek41
17
Chorąży

wczoraj miałem okazje ściągnąć sobie z marketplace demko tej oto gry.
powiem jedno: GRA RZĄDZI !!!

17.09.2008 14:23
odpowiedz
zanonimizowany345880
17
Pretorianin

Grałem na PS3 w demo i muszę przyznać, że miło spędziłem ten czas, więc raczej kupię...

17.09.2008 14:36
odpowiedz
Aretse02
57
Generał

Wolę motorstorma od tego czegoś!

17.09.2008 14:38
😍
odpowiedz
kubicBSK
66
Legend

To wól to coś od tego czegoś.
02 to twój rocznik?

17.09.2008 14:40
👍
odpowiedz
_MaZZeo
41
Legend

to lubię.

gra wcześniej kompletnie nieznana i nagle się okazuje że jest świetna i warto na nią wydać pieniądze.

Być może te oceny są właśnie ze względu na brak hype'u ale nie zmienia to faktu ze gra jest po prostu bardzo dobra.

17.09.2008 14:48
odpowiedz
wolaniec
3
Junior

wie ktos czy pure w wersji na X360 bedzie zlokalizowane na jezyk polski?

17.09.2008 14:51
odpowiedz
Tosser
0
Generał

wedlug gola tak , ale wyjdzie troche pozniej

tez mnie to zadziwlo ze gra jest super , bo wczesniej nic o niej nie slyszalem

17.09.2008 16:02
odpowiedz
aope
128
Corporate Occult

@Aretse02: Motorstorm przy Pure to jak domowe przedszkole przy nieustraszonych :)

17.09.2008 16:17
odpowiedz
SILENTALTAIR
69
Akallabeth

Motorstorm przy Pure to jak domowe przedszkole przy nieustraszonych :)...

:PPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPp

17.09.2008 17:00
odpowiedz
realsolo
156
Generał

@aope - lol zartujesz chyba sobie, obie sie roznia troche od siebie, obie maja wysoki poziom. zapewne nie grales nawet w motora, ktory dynamika miazdzy poprostu. pure jest inne, bo dochodza triki, w motorze masz 'pure' jazde bez pardonu inna filozofia.

17.09.2008 17:15
odpowiedz
aope
128
Corporate Occult

@realsolo: grałem :) Serio - Motorstorm wysiada przy Pure pod każdym względem - złożności, grafiki, fizyki, dynamiki i tzw. miodu. No ale to moja subiektywna ocena.

17.09.2008 17:32
odpowiedz
tankem3
68
Senator

aope ---> Pure wysiada przy motorku pod względem złożności i fizyki

nie przekonuje mnie jazda po wąskich trasach mających do wyboru jedynie quady(w motorku 8 klas pojazdów) i również równie pustynnych i skalistych map nie uswiadcze, obie mają swoje plusy i minusy

chociaż Pure jest bardziej nastawiona na latanie, spadając z wysokości 500 metrów nad ziemią, wylądować bez szwanku jak gdyby nigdy nic, no ale nic... obie mają power

17.09.2008 17:40
odpowiedz
aope
128
Corporate Occult

@tankem3: no tak, quady, ale...widziałeś ich edytor? :) To niemalże Spore ;) Ale fakt - obie mają power :)

A tak ot - oglądając te screeny miałem taką refleksję - kurcze, przecież jeszcze 10 lat temu, one by uchodziły za renderowane intro, a teraz tak wygląda to "na żywo". Jeśli się zastanowić pomyślcie - co to będzie za kolejne 10 lat?

17.09.2008 17:45
odpowiedz
tankem3
68
Senator

10 lat temu komputery miały tyle MB RAMu co dziś GB

17.09.2008 17:51
odpowiedz
aope
128
Corporate Occult

No tak, ale to wszystko idzie tak szybko do przodu. Postęp jest gigantyczny. To, że czeka nas fotorealistyczna grafika, to pewne. Myśle, że kwestia 4-5 lat. Ale co dalej? Kiedy już dojdziemy w grach do granicy realizmu, co pozostanie nam do przekroczenia? Wirtualna rzeczywistość? Jakieś sensory kontrolujące prace naszego mózgu (prototypy już są i ponoć działają)? Aż strach się bać :)
Eh, tak sobie pofantazjowałem ;) Byłby z tego fajny felieton moim zdaniem :)

17.09.2008 20:49
👍
odpowiedz
MatteoDA
77
Generał

Fajnie się czyta tą recenzję, dobrze napisana i zbalansowana.
A co do samego Pure? Już zamówiłem wersję na moją PS3 i odliczam dni do premiery!
Dawno zadna gra nie dała mi tyle totalnej radochy, co demo (póki co) Pure :))))))

P.S. A najlepsze jest to, że chwilkę przed Pure pojawi się nowy Wipeout HD - po prostu święta we wrześniu ;P

17.09.2008 23:26
😁
odpowiedz
WisiekNaCzitach
26
Generał

tankem ----> "spadając z wysokości 500 metrów nad ziemią, wylądować bez szwanku jak gdyby nigdy nic, no ale nic... "

haha, ta a motostorm to niby symulacja ? nie rób z siebie idioty

"Pure wysiada przy motorku pod względem złożności i fizyki "

skąd te dane ?

18.09.2008 02:33
odpowiedz
AntonioMontegio
90
Generał

aope - ta granice realizmu nie bedzie przekroczona pewnie za naczego "mlodego" zycia. zobacz jedna ciekawa rzecz: kazde koleja gra wyglada lepiej - ale kazdej czegos tam brakuje - i tak to kolo bedzie trwalo i nieskonczonosc.

kiedys przescigano sie z efekami do filmu (teraz juz mniej) - od starszy Star Wars przez wielkie skoki jak Terminator 2 itp. a co jest teraz ? efekty w 99% filmow sa tak dobre, ze nie zwracamy na nie uwagi. To stanie sie z grami - kiedy ich grafika przestanie byc do odroznienia od block-buster'a filmu (bo jak mowie - do rzeczystego obrazu - ktory da sie pomylic z ulica - jeszcze troche potrwa - nawet bardzo) to zacznie sie gonitwa (juz sie zaczela) scenariuszy i zatrudniania mega gwiazd - te stane sie ikonami gier - jak teraz filmu. Jedna z takich ewolucji przeszedl serial telewizyjny - od srednio budzetowego az dzis do filmow, ktore wszystkim wlasciwie moga "prawie" konkurowac z filmem kinowym.

To prosty przykalad - rendering jednej klatki filmu czesto trwa po kilka godzin - sam robie rendernigi i na sprzecie za ponad 2 tys. funtow - renderuje pojedyncze still'e po 30h - a gdzie temu od ilosci detali obrazu "prawdziwego". lata jeszcze.

BTW. gra mnie zaskoczyla - filmiki byly srednie, przeczytalem recezje - pobralem demo i naprawde milo sie rozczarowalem.

18.09.2008 07:26
odpowiedz
falkon
82
Pretorianin

Aretse02 -> a grales w Pure ? czy tylk ownioskujesz po obraskach? Skonczylem Motorstorma, gralem w demo Pure i niestety to Pure wygrywa. MS to niestety "stara" gra. Pure ,a lepsza grafike, jest dynamiczne. Fakt ze jezdzimy tylko quadami, podejrzewam ze jak wyjdzie MS Pacific Rift ta sytuacja sie zmieni.

A GOL jak zwykle kiedy dana gra jest na x360 i na PS3, robi recenzje na to pierwsze. A przecież gr na obu konsolach wygląda tak samo - chyba :p.

18.09.2008 09:14
👎
odpowiedz
sebna77
54
Pretorianin

Witam, a ja sie grzecznie zapytam dlaczego na GOLu nie ma infa ze Pure jest tez jak najbardziej w wersji na PC ... o maly wlos a nie kupil bym na Klocka.

Nie ladnie panowie.

18.09.2008 09:25
odpowiedz
ROzner_
0
Konsul

sebna77 - jak to nie ma przecież jest w encyklopedii https://www.gry-online.pl/gry/pure/z3982#pc

18.09.2008 15:22
odpowiedz
geforc
28
Pretorianin

jest inny problem , dziala wszystko ok na max ustawieniach , tylko ze nie mam kierowcy , sam quad jest ;p

[URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=35f4fea06ebb4669][img]http://images44.fotosik.pl/11/35f4fea06ebb4669m.jpg[/img][/URL]

mowimy o wersji na pc

18.09.2008 15:42
odpowiedz
aope
128
Corporate Occult

@geforc: te screeny są z maksymalnych ustawień na pc? Szok. Boże, jaka bieda... przecież na konsolach grafika w odniesieniu do tego co pokazałeś na pc, jest co najmniej o klasę lepsza.

18.09.2008 15:47
odpowiedz
geforc
28
Pretorianin

a mozesz jakos porownac ze screenem z konsolety ?? bo na oko to tez powiem

18.09.2008 16:15
odpowiedz
aope
128
Corporate Occult

@geforc: no właśnie porównałem z wersją X360 u siebie i różnica jest OGROMNA. Aż dziwne, bo teoretycznie na pc powinno być lepiej. Teoretycznie jak widać...

19.09.2008 22:39
odpowiedz
kajmano
78
Generał

Co by tu napisać.. Gra jest wspaniała. Po prostu Pure Pwnage. Oby więcej takich niespodzianek!

02.04.2009 21:43
odpowiedz
zanonimizowany631392
6
Pretorianin

nie kręcą mnie takie gry jak Pure .. ale jednak zostałem mile zaskoczony :) co prawda po kilku dniach gry Pure stało sie dla mnie monotonne ale ogólnie gra jest dość efektowna pozdro

18.06.2009 17:34
odpowiedz
Morbus
193
settler

:) wlasnie zamowilem PURE nie grajac nawet w demo... ale widze po wypowiedziach jak i samej recenzji ze nie beda to pieniadze wyrzucone w bloto :) byle do weekendu i klocek rozgrzeje sie do czerwonosci ;)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze