Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Cities: Skylines Recenzja gry

Recenzja gry 10 marca 2015, 15:00

autor: ElMundo

Recenzja gry Cities: Skylines - SimCity 4 ma wreszcie godnego konkurenta

Miłośnicy city-builderów czekali na Cities: Skylines jak na mannę z nieba – wszystko wskazuje na to, że cierpliwe wyglądanie gry się opłaciło.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  1. bardzo duże mapy;
  2. ogrom możliwości;
  3. transport publiczny;
  4. duży wachlarz narzędzi kreacyjnych;
  5. informacyjne detale odnoszące się do mieszkańców i budynków;
  6. kompleksowe zarządzanie budżetem i sprawami społecznymi;
  7. niesamowicie wciąga;
  8. całkiem niezła optymalizacja.
MINUSY:
  1. ograniczenia graficzne;
  2. fatalna polonizacja;
  3. kłopotliwa rozbudowa dróg;
  4. pojazdy uprzywilejowane.

Po olbrzymim blamażu, jakim okazało się wydane stosunkowo niedawno Cities XXL, oczy wszystkich miłośników city-builderów zwróciły się na Cities: Skylines, czyli zupełnie nową produkcję tego typu tworzoną przez niewielkie fińskie studio Colossal Order. Czy doświadczenie wyniesione z dwóch całkiem udanych dzieł – Cities in Motion – traktujących o zarządzaniu transportem publicznym przydało się przy opracowywaniu tego, zakrojonego na zdecydowanie większą skalę, tytułu? Tutaj komunikacja miejska stanowi jedynie mały ułamek rozgrywki, zaplanowanej zresztą bardzo sensownie i równie porządnie wykonanej, choć nie uniknięto przy tym kilku pomniejszych potknięć, finalnie wpływających na fundamenty owego wirtualnego miejskiego imperium.

Mamy to, czego oni nie mieli!

Twórcy od początku i zupełnie nieprzypadkowo nawiązywali do dzieł konkurencji z najnowszym SimCity na czele. Finowie chcieli bowiem spełnić oczekiwania graczy, między innymi właśnie naprawiając błędy, które mocno wzburzyły wszystkich wirtualnych planistów i burmistrzów. Brak konieczności połączenia z internetem? Jest. Rozbudowany edytor? Również. Duże mapy pozwalające popuścić wodze fantazji? Odhaczone. Tak naprawdę, porównując ten trzeci element z tym, co mogliśmy zobaczyć w ostatniej produkcji nieistniejącego już studia Maxis, można odnieść wrażenie, że autorzy Cities: Skylines pokazali doświadczonej przecież ekipie, iż spokojnie da się dokonać w tym aspekcie rzeczy – dosłownie – wielkich. Przeogromnych map jest kilkanaście, każda utrzymana w nieco innych realiach, zarówno jeśli chodzi o warunki naturalne, jak i surowce czy ukształtowanie terenu. Co ważne, nie jesteśmy od razu rzucani na głęboką wodę – na samym początku zabawy otrzymujemy do dyspozycji jedynie ułamek terenu, kolejne zaś wraz z rozrastaniem się naszej metropolii możemy zakupić za symboliczną kwotę. Zaręczam, że zanim zapełnicie całą planszę budynkami, arteriami drogowymi i atrakcjami, spędzicie z grą dobre kilkadziesiąt godzin. Roboty jest tutaj co niemiara.

Recenzja gry Cities: Skylines - SimCity 4 ma wreszcie godnego konkurenta - ilustracja #2
Kombinat metalurgiczny jak się patrzy!

Jeśli mieliście już do czynienia z innymi produkcjami z tego gatunku, to z pewnością nie będziecie zaskoczeni tym, co oferuje tytuł Colossal Order. W grze, rzecz jasna, zajmujemy się budowaniem miasta od pierwszej ulicy po monumentalne drapacze stanowiące wizytówkę naszej metropolii. Na szczęście Finom udało się nie schrzanić tego, co w city-builderach jest rzeczą wręcz podstawową – interfejs zastosowany w Cities: Skylines okazuje się bardzo wygodny, a jednocześnie minimalistyczny. Dostęp do odpowiednich opcji i budynków uzyskujemy naprawdę szybko, a to sprawa wręcz kluczowa, biorąc pod uwagę fakt, że w grze występuje spora liczba obiektów. Rozbudowa miasta opiera się w zasadzie na trzech strefach: mieszkaniowej, usługowej i przemysłowej, uzupełnianej budynkami użyteczności publicznej oraz rozsądnie skonstruowaną siatką dróg. To właśnie od dobrego rozplanowania połączeń komunikacyjnych zależy, czy uda nam się odpowiednio wykorzystać teren i zaprojektować miasto po prostu cieszące oko – warunkiem koniecznym jest bowiem ulokowanie wspomnianych stref tuż przy ulicy.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

roxana8888 VIP 10 października 2017

(PC) Gra się nie nudzi, 100% satysfakcji dla graczy, którzy się lubują w creowanie własnego miasta. Jest to najlepszy city builder jaki kiedykolwiek wyszedł. Mody które są dostępne w warsztacie potrafią urozmaicić rozgrywkę. Aktualizację, które dostarcza Paradox ( przeważnie z każdym nowym dodatkiem ) nie są dedykowane tylko przy zakupie DLC tylko do gry więc sama gra bez dlc jest to 95% całej rozgrywki. Tworzenie dzielnic handlowej, przemysłowej i mieszkalnej + zgranie w tym wszystkim korki, ruch komunikacji miejskiej i pozamiejskiej to jest nie lada wyczyn dla początkujących. Polecam na 100%

10
Recenzja gry Assassin’s Creed: Rebellion – mój drogi asasynie
Recenzja gry Assassin’s Creed: Rebellion – mój drogi asasynie

Recenzja gry

Rebellion to niezwykła gratka dla oddanych fanów serii Assassin’s Creed… nie stroniących od gier pokroju Fallout: Shelter... którym podobają się awatary z Xboxa… i nie przeszkadza im masa grindu... który można przyspieszyć płacąc.

Recenzja gry Mutant Year Zero – XCOM, Original War i Fallout wchodzą do baru...
Recenzja gry Mutant Year Zero – XCOM, Original War i Fallout wchodzą do baru...

Recenzja gry

Roku 2018, co robisz? Przestań! My chcemy żyć, a Ty zasypujesz nas świetnymi tytułami na wiele godzin (oraz Falloutem 76). Jeszcze nie skończyliśmy Red Dead Redemption 2, a tu przyszła paczka z Mutant Year Zero od The Bearded Ladies...

Recenzja gry RimWorld – największa wada? Wciąga jak bagno!
Recenzja gry RimWorld – największa wada? Wciąga jak bagno!

Recenzja gry

Po ponad pięciu latach we wczesnym dostępie RimWorld doczekał się oficjalnej premiery w wersji 1.0. Tym samym w nasze ręce trafia jedna z najbardziej dopracowanych i wciągających gier niezależnych ostatnich lat.

Komentarze Czytelników (50)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
11.03.2015 10:55
odpowiedz
.:Jj:.
111
Paciorki jednego różańca

xKoweKx [stalker.pl]=> poczytaj sobie definicję optymalizacji, bo chyba nie wiesz co to oznacza :)

11.03.2015 14:31
odpowiedz
endar14
4
Junior

Rozmycia w tej grze to prawdziwa tragedia (budynki wyglądają gorzej niż w Sim City 3000 w które nawet grałem niedawno). Na szczęście można to wyłączyć - wystarczy przesunąć suwak "efekt pochylenia z przesunięciem osi optycznej" maksymalnie w lewo - dopiero wtedy gra wygląda przyzwoicie.

11.03.2015 16:19
odpowiedz
wojto96
108
I am no one

W końcu, po 10 latach czekanie doczekaliśmy się godnego city builder

11.03.2015 16:19
odpowiedz
Nelad
14
Pretorianin

Rozmycia w tej grze to prawdziwa tragedia
Te rozmycia to są chyba po to, żeby gra płynniej działała. Coś za coś.

11.03.2015 19:49
odpowiedz
xKoweKx [stalker.pl]
78
Pretorianin

[20] [21], ta, a jakby tych ograniczeń nie było, to wtedy w minusach byłaby "słaba optymalizacja" hehe.

P.S. ktoś tutaj myli pojęcia "wydajność" z "optymalizacja".

11.03.2015 20:15
odpowiedz
czarek88
10
Legionista

Witam, czy wiadomo coś o edycji pudełkowej? Czy takowej nie będzie?

11.03.2015 21:51
odpowiedz
GimbusomNIE
77
Pogromca Gimbusów

Fajnie się buduje i w ogóle, ale jednak Sim City miało o wiele więcej możliwości i było nieporównywalnie trudniejsze - tu po 3 godzinach widzieliśmy już wszystko a gra jest tak banalna (kasa leci do kieszeni żeby nie wiem co robić, po pewnym czasie buduje się "na odwal" bez większego planowania bo nie ma ono znaczenia w konsekwencjach - spróbujcie sobie wybudować w Sim City dwa duże posterunki policji - bankructwo przeważnie - tu można same takie stawiać i nic). Duże mapy to ogromny plus, ale czekam na mody bo na razie nie ma czym ich zapełniać.

11.03.2015 22:44
odpowiedz
onex2222
8
Legionista

Do GimbusomNIE
W SimCity było nieporównywalnie trudniejsze, bo miało masę bugów i trzeba było wiedzieć, jak je obejść, aby miasto nie zbankrutowało. Faktycznie podałeś mocny argument, że miasto powinno zbankrutować po wybudowaniu dwóch różych posterunków policji. Mam wrażenie, że to normalnie prowokacja, bo aż nie chce mi się wierzyć w to, co czytam! W sumie sam nick jest prowokacyjny :)

11.03.2015 22:49
odpowiedz
k8vt800
70
Pretorianin

@czarek88 - Wydaje mi się, że nie. Właśnie kupiłem kopię na cdp.pl i nawet tam dają klucz na Steama.

12.03.2015 08:09
odpowiedz
GimbusomNIE
77
Pogromca Gimbusów

@onex2222 - nie ma to jak merytoryczna odpowiedź ... Grałeś w ogóle w Sim City ? Bo z tego co napisałeś to NIE bo byś zrozumiał o co chodzi z dwoma posterunkami. Owszem bugi były, ale dawno temu i dotyczyły głownie sitaki zaopatrzenia i wydobycia. I owszem Cites jest banalny - trzeb by się naprawdę postarać żeby coś tu zawalić albo zbankrutować. Poza tym to nie żadna prowokacja jeżeli potrafisz czytać ze zrozumieniem.

12.03.2015 11:09
odpowiedz
Seboolek
137
Ssak Naczelny
10

Jedyny problem (albo i nie, zalezy jak na to patrzec) jest latwosc zdobywania kasy. Mam dopiero pierwsze miasto, 50k mieszkancow i tygodniowo zarabiam od 30-50k. Mam juz ponad 6 milionow i praktycznie wszystkie czesci mapy wolne. Troche za latwo mi sie to udalo. Tak czy inaczej gra jest rewelacyjna i daje jej pelne 10 bo mnie zadowala

12.03.2015 11:51
odpowiedz
brakksywki
56
Pretorianin

Seboolek, włącz sobie hard mode w opcjach ;)

12.03.2015 12:37
odpowiedz
Lukdirt
65
Generał

Popatrzcie na screeny mojego miasta - skąd nagle tyle opuszczonych budynków, umierania mieszkańców i niskiej wartości gruntu? Przecież nic oprócz tych tam nie zmieniałem! A ludność mojego miasta spadła już poniżej 40 tysięcy...
Wszystkie usługi mam ponad normę - zdrowie, edukację itd...
Naprawdę nic z tego nie rozumiem :/

Oto screeny -
http://pics.tinypic.pl/i/00642/7ps28i9nmuk7.jpg
http://files.tinypic.pl/i/00642/jz5vrt2sbqpp.jpg

12.03.2015 12:37
odpowiedz
Lukdirt
65
Generał

@brakksywki
Gdzie się włącza i wyłącza tryb hard mode? U mnie w opcjach nic takiego nie ma.

12.03.2015 16:01
odpowiedz
kaczy1217
7
Junior

@Lukdirt
Miałem podobną sytuację, ale z przemysłem. Miałem kilku-tysięczne miasteczko i sporą strefę przemysłową. Nagle cały przemysł zapadł się pod ziemię i zostały mi puste tereny. Może to jakiś błąd....

12.03.2015 16:09
odpowiedz
george988
7
Junior

@Lukdirt A chciałbyś dojeżdżać do domu taką poszatkowaną aleją, gdzie co 20metrów jest skrzyżowanie? ;)
Poza tym musisz jak najbliżej podciągnąć autostradę, bo one mają ograniczenie 100km/h, podczas gdy zwykłe drogi 40-60km/h

12.03.2015 16:18
odpowiedz
onex2222
8
Legionista

GimbusomNIE w simcity grałem od commodore 64.
Dziwne, że MAXIS upadło, przecież SimCity jest udaną produkcją :)

Tylko z jednym się zgodzę, ale nie do końca, że kasa łątwo wpływa na konto - zmień sobie poziom trudności, o już nie będzie tak łatwo.
I nie porównuj tej gry do SimCity - bo ona mają tylko jedną rzecz wspólną - że obie są symulacją budowy miasta. W sumie możesz sobie grać w SimCity :)

12.03.2015 18:01
odpowiedz
GimbusomNIE
77
Pogromca Gimbusów

@up - chyba żartujesz ? Te dwie gry są niemal identyczne jeśli chodzi np. o interfejs, rozwiązania z ulepszaniem ulic itp.

12.03.2015 18:28
odpowiedz
Bartazel
41
Czołgista
9.0

Popieram, gra bardzo podobna na początku do SimCity. Później się to oczywiście zmienia, bo to jest symulator miasta, a SimCity miasteczka. Sim City 4 nareszcie może odejść w spokoju.

Swoją drogą to coś by się jeszcze w tej grze przydało, może tramwaje? Zarządzenia to genialna opcja, ale też mogliby jeszcze parę tam wrzucić.

12.03.2015 18:28
odpowiedz
onex2222
8
Legionista

W ten sposób też można powiedzieć, że wszytkie strzelanki są podobne do siebie, bo przecież wszedzie się strzela, na spacje się skacze, ctrl siada...

13.03.2015 12:52
odpowiedz
Nroht
52
Centurion

Jeśli przeszkadza Wam rozmycie na dużych zbliżeniach to ustawcie na minimum suwak Tilt Shift Amount (Efekt pochylenia z przesunięciem osi optycznej).

A sama gra fajna, ale przypomina mi trochę Banished, jak już się z nią spędzi kilka godzin to później nie ma nic zaskakującego ani nowego, po prostu robi się to samo tylko w większej skali. W sumie o to chodzi w city builderach, ale... sam nie wiem. Po prostu jak już uda się rozpocząć miasto i nie popaść w długi to później nie ma żadnych wyzwań, bo kasy i tak wystarcza na wszystko, a kasa jest jedynym potencjalnym problemem. Jak już ktoś chce zrobić rewolucję i robi kosztowne inwestycje w całym mieście to wystarczy zostawić grę na kilka godzin samą sobie i już miejska kasa jest pełna. To chyba jedyny poważny zarzut do gry, że trudno ją wybić ze zbalansowanego stanu.
Inne drobiazgi to ruchliwe i zakorkowane ulice generują hałas, ale już nie zanieczyszczenia.
Drażniące jest też to, że mając w mieście wysypiska odpadów i spalarnie w końcu dochodzi do sytuacji, w której wysypiska są przepełnione, a spalarnie są wykorzystane w 50%. Podobnie z cmentarzami i krematoriami.
Kolejna niedoróbka to definiowanie rodzaju przemysłu w strefach przemysłowych. Znajdujemy sobie żyzną ziemię, tworzymy dzielnicę rolniczą i... przemysł w niej nie działa, bo rolnicy potrzebują pracowników niewykształconych (swoją drogą dziwne założenie), a w mieście edukacja działa na pełnych obrotach i produkuje samych magistrów, których rolnicy nie chcą zatrudniać. Pozostaje tylko budować jakieś kosmicznie wielkie dzielnice biur, w których magistrów chętnie się zatrudnia. Chyba jedynym wyjściem jest wyburzenie w mieście szkół...
I jeszcze jedno, skrzyżowania, dokładniej ronda i podłączanie się do autostrad, które zapewniają miastu łączność ze światem. Ronda są wielkości sporej dzielnicy! Poważna głupota! W grze istnieje kilka wielopoziomowych skrzyżowań, które wyglądają jak stworzone po to by łączyć wielopasmowe drogi szybkiego ruchu, ale mnie nie udało się podłączyć takiego skrzyżowania do autostrady, której sam nie wybudowałem. Po prostu nie da się tego zrobić i już. Pozostaje kombinowanie i budowa czegoś podobnego we własnym zakresie lub zrobienie prostackiego klasycznego skrzyżowania na autostradzie...

Ale to i tak najlepszy city builder od lat!

13.03.2015 12:59
odpowiedz
.:Jj:.
111
Paciorki jednego różańca

P.S. ktoś tutaj myli pojęcia "wydajność" z "optymalizacja".

Co Ty gadasz? Jaka wydajność, gry?

Piszesz:
Plusy: całkiem niezła optymalizacja.
Minusy: ograniczenia graficzne.

FUCK LOGIC

So jest kompletnie nielogiczne z Twojej strony.
Gra na wyżynach technologicznych, jak Crysis czy Metro, może być świetnie zoptymalizowana.
Z drugiej strony gra prosta i z pozoru niewymagająca- jakieś LEGO, Minecraft- może mieć spieprzoną optymalizację i mimo że jest niewielka/ma małe wymagania, może chodzić kiepsko i pobierać dużo więcej zasobów.

C:S ma przyzwoity ale średni poziom oprawy. Ale produkt jako całość jest dobrze zoptymalizowany, nie tnie przy oddalaniach, większym ruchu na drogach, zagęszczeniu budynków na mapie itp.

Nie dodawaj do tego terminu 'wydajność' bo jeszcze bardziej mieszasz.

15.03.2015 06:20
odpowiedz
krakow2000
23
Chorąży
8.5

Jak ktoś chce Hard Mode to włącza się go w Content Manager zakładka Mods tam też jak ktoś lubi np. piaskownicę jak w SimCity 2013 to może włączyć nielimitowaną kasę oraz wszystko odblokowane.

Co do poziomu trudności to MOŻE i masz masę kasy ale zrób tak aby było jak najmniej korków. Tutaj doradzę METRO oraz wydawanie dyrektyw zakazujących wjeżdżania do niektórych "dzielnic" samochodów ciężarowych które lubią omijać korki jadąc bocznymi uliczkami. Dodatkowo drogi z drzewami dają boosta do zadowolenia i jak tylko możecie powymieniajcie sobie na takie... naprawdę pomaga ;)

17.03.2015 22:34
odpowiedz
glouver
28
Chorąży

.:Jj:.

Symulatory bazują na procesorach CPU bo w większości układ nie wylicza geometrii, a całą masę statystyk, liczb i ekonomii gry. Natomiast... cryzysy bazują na gpu bo mają z góry ustalone co ma wyświetlać....
Dlatego nie musisz się obawiać cryzysu, ale każdego jednego symulatora już tak...

18.03.2015 12:03
odpowiedz
xXxKrzychuxXx
35
Pretorianin
9.0

Nroht ---> Trochę odkopując Twojego posta chciałbym napisać, że zgadzam się z każdym wymienionym przez Ciebie mankamentem. Mam identyczne obserwacje.

Również nie przeszkadza mi to w ostatecznym odbiorze gry. Skylines wciąga potwornie. Przy moim trybie życia (praca, treningi, dom, dziewczyna) aż za bardzo bo realnie pozostaje mi granie po nocach.

18.03.2015 13:49
odpowiedz
Nroht
52
Centurion

xXxKrzychuxXx --> hej, dzięki! nie taki stary ten post :)
Zauważyłem jeszcze trzy rzeczy (błędy)
1. Jeśli mamy już wytyczone linie autobusowe, to późniejsza przebudowa ulic nie aktualizuje trasy linii autobusowej. Z jednej strony to logiczne, bo skąd gra ma wiedzieć którędy taka linia powinna być poprowadzona skoro układ dróg się zmienił. Ale powinno być to jakoś oprogramowane w grze. Nie wiem, komunikat przypominający o konieczności zaktualizowania linii autobusowej?
2. Porty łączone są z wyjściem z mapy tylko po linii prostej. Na mapie mam kilka rzek zbiegających się w jednym miejscu i w rozbudowanym mieście chciałem postawić port pasażerski. Wcześniej miałem już port towarowy blisko wyjścia z mapy. Próba postawienia portu pasażerskiego się nie udała ponieważ trasę dla statków łączącą port z wyjściem z mapy gra próbowała prowadzić po linii prostej przez co przechodziła przez obszary lądu, więc pojawiała się informacja, że nie można wybudować portu bo brakuje połączenia.
3. Mosty można stawiać tak nisko, że statki przenikają przez te mosty i nikomu się krzywda nie dzieje.

19.03.2015 13:01
odpowiedz
dyszka89
38
Centurion

W plusach tej recenzji ktoś wymienił: "kompleksowe zarządzanie budżetem i sprawami społecznymi" - To są jaja ? Przesuwanie kilkoma suwaczkami to kompleksowane zarządzenie budżetem ? Kilka ustaw ,które można wprowadzić to zarządzania sprawami społecznymi ? No błagam !

04.04.2015 12:02
odpowiedz
Nolifer
112
The Highest

Gra w swojej dziedzinie jest naprawdę dobra. Simcity mogłoby teraz dużo, dużo się od nich nauczyć.

10.04.2015 19:32
odpowiedz
remyak
1
Junior

Pójdzie mi na lapku Intel i3-2330m 2.20 GHz 4 gb ram Raedon HD 6490M ?

06.10.2015 15:49
odpowiedz
AnnaMariaMagda
12
Legionista

Zastanawiam się właśnie czy kupić grę, zachęcił mnie dodatek "Po zmroku" ;) ale razem z podstawą to sporo ponad 100 złotych.
Z recenzji i komentarzy, a nawet video, widzę, że to rzeczywiście prawie to samo co moje ukochane SimCity 4, ale ulepszone o tryb "Piaskownicy". ;)
W SimCity 4 nie udało mi się zbudować naprawdę dużego miasta, zawsze na przeszkodzie stawał transport i jego koszty.
Porzucałam kolejne miasta szukając lepszych rozwiązań, zresztą... najbardziej lubię małe miasteczka zatopione w zieleni. ;)
Przeczytałam w komentarzach, że w tej grze są ulice wysadzane drzewami - to coś dla mnie. Wciąż mnie cena odstrasza, może stanieje... ;)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze