Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Opinie

Opinie 23 listopada 2020, 17:45

autor: Kwiść

Lubi gry trudne, ładne lub z dobrą fabułą. Nie kończy ich przez LoL-a i Overwatcha. PS Vita FTW!

Cyberpunk 2077 zawiedzie wielu graczy i powiem wam dlaczego

Po przeczytaniu kilku ostatnich zapowiedzi, jestem pewien, że Cyberpunk 2077 spełni oczekiwania większości fanów Wiedźmina 3. Jednocześnie najnowsza gra CD Projekt Red dla wielu graczy może okazać się dużym rozczarowaniem.

Pamiętacie start poprzedniej generacji? Towarzyszyła mu premiera bardzo hype’owanego w tamtym okresie Destiny. Pierwszego dużego dzieła studia Bungie, od czasu gdy pożegnało się ono z serią Halo. Olbrzymie pieniądze Activision, rozbuchana kampania marketingowa i... wielki zawód. Po części wynikał on z faktu, że produkcja ta w dniu swego debiutu wydała się dość przeciętna, ale przede wszystkim nie spełniła ówczesnych oczekiwań graczy. Wydawcy nie udało się przed premierą przekazać, czym tak naprawdę będzie Destiny. Demonstrowano piękne planety, opowiadano o graniu w kooperacji i prezentowano fragmenty historii tajemniczego świata. Nigdy nie porównano gry do Diablo ani nie użyto terminu „looter shooter”, który nie był wtedy jeszcze bardzo rozpowszechniony. 

Skończyło się to tak, że osoby oczekujące od Destiny filmowej space opery w stylu Halo po przejściu kampanii czuły się jak po uderzeniu obuchem w potylicę. Kampania nie tylko była bardzo zła, ale też okazała się najmniej istotnym elementem gry, na który przy Destiny 2 nikt już nie zwracał większej uwagi. Średnie oceny Destiny tuż po premierze, zarówno graczy, jak i recenzentów, to w dużej mierze rezultat mylnych oczekiwań i nieczytelnego marketingowego przekazu. Obawiam się, że w przypadku premiery Cyberpunka 2077 może być podobnie. 

Destiny nie było złą grą, ale kupiło ją sporo osób, które miały prawo oczekiwać czegoś innego. - Cyberpunk 2077 zawiedzie wielu graczy i powiem wam dlaczego - dokument - 2020-11-23
Destiny nie było złą grą, ale kupiło ją sporo osób, które miały prawo oczekiwać czegoś innego.

Gdy maszyna marketingowa Cyberpunka 2077 dopiero się rozkręcała, twórcy na każdym kroku przypominali, że gra będzie RPG, a nie strzelanką. Natarczywość tych komunikatów była niekiedy dość zabawna, ale po przeczytaniu ostatnich zapowiedzi wydaje się bardzo uzasadniona. Wiele osób, które miały przyjemność pograć kilkanaście godzin w Cyberpunka 2077, podkreśla dwie rzeczy. Po pierwsze, jest to RPG z krwi i kości, które bardzo powoli się rozkręca. Samo przejście prologu zajmuje ok. 6 godzin, a w grze przez naprawdę długi czas nie musimy z nikim walczyć. Po drugie, strzelanie jest w porządku, ale to zdecydowanie jeden z najsłabszych elementów tego tytułu. 

Dla fanów Wiedźmina 3 żadna z tych informacji nie jest wielkim zaskoczeniem i znaczącą wadą. W przypadku miłośnika gier akcji obie te cechy mogą całkowicie przekreślić najnowsze dzieło CD Projektu RED. Wielu konsumentów, podejmując decyzję o zakupie, kieruje się, niestety, bardziej screenami i urywkami gameplayów niż artykułami czy dłuższymi filmami – a materiały graficzne na obecnym etapie wcale nie są takie jednoznaczne. Powiem więcej. Przeglądając je szczegółowo do tego felietonu, sam byłem w szoku, jak zmienił się marketingowy przekaz „Redów”. Cyberpunkowe RPG zostało zastąpione cyberpunkowym GTA.

Zacznijmy od opisu gry w należącym do CD Projektu sklepie GOG. Jego pierwsze zdanie brzmi: Cyberpunk 2077 is an open-world, action-adventure story set in Night City...”. W polskiej wersji brzmi ono natomiast „Cyberpunk 2077 to rozgrywająca się w otwartym świecie przygoda, której akcja toczy się w Night City”. Ani słowa o tym, że Cyberpunk 2077 jest grą RPG. To nie wszystko. W cały opisie produktu skrótowiec „RPG” nie pojawia się ani razu! To samo dotyczy zresztą tekstu na odwrocie pudełka. 

„Cyberpunk 2077 to rozgrywająca się w otwartym świecie przygoda, której akcja toczy się w Night City”. - Cyberpunk 2077 zawiedzie wielu graczy i powiem wam dlaczego - dokument - 2020-11-23
„Cyberpunk 2077 to rozgrywająca się w otwartym świecie przygoda, której akcja toczy się w Night City”.

Oznaczenie „RPG” znajdziemy na GOG-u dopiero w miejscu przeznaczonym do określenia kategorii gry. Umieszczono tam następujące tagi: akcja, RPG, SF. Ciekawe jest to, że pojawia się ono dopiero na drugim miejscu. Zbieg okoliczności? Kolejność alfabetyczna? Szczerze wątpię. Wystarczy zresztą spojrzeć na Wiedźmina 3. Na jego karcie w tym samym sklepie znajdziemy tagi: RPG, przygodowa, fantasy. Właśnie w takiej kolejności.

Drugim źródłem informacji dla potencjalnego klienta są oczywiście filmy promocyjne. Przyjrzałem się dokładnie najnowszemu z nich, który zrobił na wszystkich największe wrażenie. W ponad 5-minutowym materiale określenie „RPG” ponownie nie występuje ani razu. Na samym początku są natomiast podane cztery filary, na których oparta została gra: eksploracja, walka, zmieniające historię wybory oraz rozbudowany rozwój postaci. Zauważyliście, jaka jest kolejność? No to mam jeszcze jedną ciekawostkę. Gdy lektor mówi „rozbudowany rozwój postaci”, nie widzimy na ekranie drzewka umiejętności czy statystyk. Pojawia się wtedy zmiana fryzury i rodzaju uzębienia naszego bohatera. Przypadek? Nie sądzę. Zespół odpowiedzialny za marketing Cyberpunka 2077 to moim zdaniem absolutna czołówka branży. Ten trailer był planowany wiele dni i nie ma szans, żeby znalazło się w nim cokolwiek przypadkowego. 

Na co by tu wydać punkty doświadczenia? Nowa fryzura czy złote zęby? - Cyberpunk 2077 zawiedzie wielu graczy i powiem wam dlaczego - dokument - 2020-11-23
Na co by tu wydać punkty doświadczenia? Nowa fryzura czy złote zęby?

No dobrze. Ale czy jest w tym wszystkim coś złego? Dla fanów dobrych RPG absolutnie nic. Z pierwszych zapowiedzi wiemy, że gra nadal jest pełnokrwistym „erpegiem” i nie ma się czego obawiać. Dla CD Projektu też jest to dobra strategia. Firma sprzeda dzięki temu w dniu premiery więcej preorderów i kopii, bo gry akcji są dużą bardziej obszerną i popularną kategorią niż RPG. 

Największą ofiarą takiego podejścia działu marketingu będą jednak mniej poinformowani gracze, którzy potraktują Cyberpunka 2077 jako GTA przyszłości lub cyberpunkowy shooter. Oni mogą odbić się od gry, zanim jeszcze skończą sześciogodzinny prolog. Tyle czasu potrafi przecież trwać cała kampania Call of Duty! 10 grudnia spodziewam się całkiem sporej liczby zwracających uwagę czerwienią jedynek, wystawionych Cyberpunkowi w serwisie Metacritic. Nie od hejterów czy internetowych trolli, a graczy, którym sprzedano nie taki produkt, jakiego się spodziewali i jaki im się wydawało, że im obiecano.

Michał Kwiść Chwistek

TWOIM ZDANIEM

Zamówiłeś/aś już Cyberpunka 2077?

Kupię na premierę
29,8%
Być może kupię po premierze
20,3%
Tak, już kupiłem
18,6%
Nie, ale planuję
16,6%
Nie planuję kupować
9,6%
Wziąłem kolekcjonerkę
5,2%
Zobacz inne ankiety
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Destiny

Destiny

Pięć rzeczy, za które nawet hejterzy muszą pochwalić Cyberpunka 2077
Pięć rzeczy, za które nawet hejterzy muszą pochwalić Cyberpunka 2077

Cyberpunk 2077 błędami stoi, ale warto odpocząć od narzekań i przyjrzeć się bliżej temu, co w grze wyróżnia się na plus. Bo są tu rzeczy, do których inne tytuły na pewno będą dążyć i naśladować w przyszłości.

Odłóżmy widły, Cyberpunk 2077 został opóźniony, więc pomyślmy o twórcach
Odłóżmy widły, Cyberpunk 2077 został opóźniony, więc pomyślmy o twórcach

Pracuję w tej branży mniej więcej od premiery Skyrima, a śledzę ją dobre ćwierć wieku. Dotąd nie słyszałem, żeby ktoś opóźnił grę, która już uzyskała tzw. złoty status. Cyberpunk 2077 jest pierwszy. Nie myślmy teraz jednak o nas, pomyślmy o pracownikach.

Cyberpunk 2077 nie potrzebował crunchu, tylko więcej pieniędzy
Cyberpunk 2077 nie potrzebował crunchu, tylko więcej pieniędzy

Ostatnie informacje o crunchu w CD Projekt RED na nowo obudziły dyskusje. Czy istnieje sposób, żeby go uniknąć?