Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 maja 2019, 15:45

autor: Daniel Stroński

Zbroja dla konia i nie tylko – 7 wkurzających mikropłatności w singlowych grach

Można ich nie lubić, można nawet nienawidzić, ale mikrotransakcje stały się nieodłączną częścią naszego hobby. Oto najbardziej irytujące mikropłatności w singlowych tytułach.

Spis treści

Dead Space 3 – płatne ułatwienia na najwyższym poziomie trudności

Seria Dead Space pokazała, co doświadczone studio może zrobić z pomysłem na survival horror w kosmosie, jeśli tylko dysponuje porządnym budżetem. Znakomicie oceniany cykl skończył się jednak na odsłonie, w której twórcy podeszli do tematu mikrotransakcji w dość krzywdzący dla gracza sposób. O przetrwanie walczyliśmy tam na każdym kroku, szczególnie na najwyższym poziomie trudności, gdzie surowców na ulepszanie sprzętu było mało, a broń w podstawowej wersji słabo radziła sobie z nadciągającymi potworami.

Jak łatwo się domyślić, alternatywą dla męczarni z nekromorfami był zakup lepszych wersji broni albo samych surowców poprzez mikrotransakcje. Oczywiście wysoki poziom trudności zobowiązuje i nikt nie powinien oczekiwać prostej zabawy na „hardzie”, tyle że na brak balansu narzekali nawet weterani poprzednich dwóch części. 21 zł za przyspieszenie wydobywania surowców, drugie tyle za kombinezon dla bohatera i lepszą broń – tak zdaniem studia Visceral i firmy Electronic Arts należy radzić sobie w ciężkich sytuacjach. Ówczesny producent gry zapewniał, że takie płatności wynikają wyłącznie z potrzeb rynku, który zasiliły osoby grające na urządzeniach mobilnych, oczekujące, że wszystko dostaną natychmiast. Tylko czy to aby na pewno target serii Dead Space?

SYTUACJA OPANOWANA

Gracze szybko znaleźli w grze błąd, który pozwalał zdobyć nieskończoną ilość surowców, i opowiedzieli o nim w sieci. Oczywiście w takiej sytuacji sięganie po portfel przestawało mieć sens. Wydawało się, że Visceral szybko zaktualizuje grę i załata dziurę. Ostatecznie wydawca podjął inną decyzję i skomentował sytuację słowami: „[...] to nie glitch. Nie mamy zamiaru łatać tego aspektu naszej gry. Zachęcamy graczy do jej poznawania i szukania miejsc, w których surowce pojawiają się za darmo. Celowo zaprojektowaliśmy Dead Space 3 tak, żeby można było zbierać materiały w trakcie zabawy”. No, przynajmniej próbowano wyjść z tego z twarzą.

TWOIM ZDANIEM

Czy korzystasz z mikropłatności w grach?

Nigdy nie opłaciłem/łam żadnej mikropłatności
41,8%
Tak, ale rzadko
28%
Tak, nawet dość często
6,9%
Raptem parę razy
23,3%
Zobacz inne ankiety
Dlaczego wydajemy pieniądze na mikropłatności i lootboxy?
Dlaczego wydajemy pieniądze na mikropłatności i lootboxy?

Nienawidzimy lootboksów, DLC i mikropłatności w grach, a tymczasem firmy, które proponują je w swoich produkcjach, notują rekordowe wyniki finansowe. Dlaczego ciągle to robimy? Dlaczego wciąż dajemy się wodzić za nos „pazernym wydawcom”?

Mroczne widmo mikrotransakcji – u progu narodzin gier jako usługi
Mroczne widmo mikrotransakcji – u progu narodzin gier jako usługi

Mikrotransakcje coraz śmielej wkradają się w świat wysokobudżetowej interaktywnej rozrywki, przynosząc twórcom krociowe zyski. Zastanówmy się, czy gracze mogą z nimi wygrać (nie mogą) i jaka jest ich przyszłość (ponura).