Lista publicystyki 2001
RPG 2001 - Szczęśliwa Trzynastka
artykuł14 lutego 2001
Być może pamiętacie jeszcze "chude" lata role-play? Czasy, kiedy rocznie ukazywała się jedna, góra dwie gry w tym gatunku. Wszystko jednak zmieniło się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki i w tej chwili wiele firm pracuje nad grami role-play.
RPG 2001 - Szczęśliwa TrzynastkaStrategie czasu rzeczywistego - krótka podróż w przeszłość i przyszłość
artykuł6 marca 2001
Od czasu ukazania się programów Dune II i Warcraft strategie czasu rzeczywistego biją rekordy popularności. Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Autor niniejszego artykułu skupił się, (subiektywnie, rzecz jasna) na kilku nadciągających tytułach.
Strategie czasu rzeczywistego - krótka podróż w przeszłość i przyszłośćPiractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnień
artykuł6 kwietnia 2001
Powiedzmy sobie, że w naszym życiu jest naprawdę niewiele zjawisk, które możemy precyzyjnie zakwalifikować po stronie "czarne: absolutnie złe" - lub "białe: absolutnie dobre". Tak też jest zapewne z piractwem.
Piractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnieńWiedźmin – recenzja filmu
artykuł13 listopada 2001
O ekranizacji przygód „Wiedźmina” mówiło się dużo zanim w ogóle na planie padło pierwsze „kameraaa, akcja”. Efekt wielomiesięcznych prac filmowców właśnie wchodzi do kin. Czy warto było czekać? I czy miały rację całe zastępy sceptyków?
Wiedźmin – recenzja filmuFenomen Counter-Strike’a
artykuł29 stycznia 2001
Counter-Strike - nieoficjalny dodatek do Half-Life'a - to najbardziej popularna obecnie gra sieciowa. Z czego wynika niesamowite zafascynowanie graczy tym tytułem i czy wydawca umie wykorzystać narastającą manię do swoich celów?
Fenomen Counter-Strike’aJak hartowała się stal, czyli o lokalizacji Baldur’s Gate 2 słów kilka
artykuł14 stycznia 2001
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, ile wysiłku kosztuje przygotowanie lokalizacji, a czasami nawet czym w ogóle jest ten proces. Co na przykład różni lokalizację od tłumaczenia? Często te dwa terminy są mylone, a oznaczają zupełnie inne rzeczy.
Jak hartowała się stal, czyli o lokalizacji Baldur’s Gate 2 słów kilkaIdealna cRPG część I
artykuł18 września 2001
Trudno jest znaleźć ideał. Ale poszukiwanie rzeczy i osób doskonałych nie zawsze jest skazane na klęskę. Człowiek ze swej natury jest istotą krytycznie nastawioną do świata i skłonną raczej wybrzydzać i marudzić niż rozkoszować się pięknem ...
Idealna cRPG część ILara Croft: Tomb Raider - czy warto pójść do kina?
artykuł20 sierpnia 2001
„Lara Croft: Tomb Raider” miał w końcu przełamać pasmo dotychczasowych porażek adaptacji gier komputerowych na dużym ekranie. Niestety, pomimo wielkich pieniędzy i Angeliny Jolie w tytułowej roli, po raz kolejny uraczono nas bajkowym gniotem.
Lara Croft: Tomb Raider - czy warto pójść do kina?Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - Metropolis
artykuł27 marca 2001
W wyjątkowo mroźny, pierwszy dzień wiosny nasz redaktor odwiedził siedzibę Metropolis Software, gdzie przeprowadził wywiad z osobami zaangażowanymi w najnowszą produkcję tej firmy – „Archanioł”
Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - MetropolisSaga rodu Settlersów
artykuł11 stycznia 2001
Settlersi to cykl od wielu lat przykuwajacy graczy do monitorów. Artykuł jest swego rodzaju sentymentalnym podsumowaniem serii.
Saga rodu SettlersówGRY-OnLine na XXXVI Rajdzie Monte Calvaria
artykuł23 lutego 2001
Aby móc bardziej obiektywnym okiem patrzeć na gry komputerowe traktujące o rajdach samochodowych, załoga GRY-OnLine postanowiła wypróbować swoje umiejętności w amatorskim rajdzie Monte Calvaria 2001
GRY-OnLine na XXXVI Rajdzie Monte CalvariaPolacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - CODA Development
artykuł3 kwietnia 2001
W wyjątkowo mroźny, pierwszy dzień wiosny nasz redaktor odwiedził siedzibę CODA Development, gdzie przeprowadził wywiad z Adrianem Chmielarzem - osobą zaangażowaną w najnowszą produkcję tej firmy - „Starmageddön”
Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - CODA DevelopmentSHOOTERY, czyli co wy wiecie o zabijaniu!? Historia gatunku
artykuł24 kwietnia 2001
Tekst ten w całości poświecony będzie historii gatunku gier komputerowych, jakim stały się wszelkiego rodzaju strzelaniny. Będzie to raczej podróż sentymentalna z domieszką wspomnień autora z czasów, kiedy powstawały pierwsze strzelaniny FPP na PC.
SHOOTERY, czyli co wy wiecie o zabijaniu!? Historia gatunkuHistoria hokeja, ligi NHL i hokejowych gier komputerowych
artykuł11 kwietnia 2001
Mam nadzieję, iż treści zawarte w niniejszym artykule spowodują, że zainteresujecie się szanowni Gracze hokejem na lodzie, jego historią i grami komputerowymi dotyczącymi tego jednego z najbardziej widowiskowych sportów wymyślonych przez ludzi.
Historia hokeja, ligi NHL i hokejowych gier komputerowychTargi E3 2001
artykuł25 maja 2001
Targi E3 w Los Angeles to, obok targów w Tokio, największa, coroczna impreza, na której prezentowane są gry pecetowe i konsolowe oraz sprzęt służący graczom. W tym roku cała impreza odbyła się w dniach 17-19 maja w ogromnym Convention Center.
Targi E3 2001Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - LK Avalon
artykuł18 kwietnia 2001
Kontynuując serię wywiadów z polskimi twórcami gier nasz redakcyjny kolega przeprowadził rozmowę z Tomaszem Pazdanem z LK Avalon, której tematem była oczywiście najnowsza produkcja tego zespołu, czyli Schizm: Prawdziwe Wyzwanie.
Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - LK AvalonHistoria przygodówek
artykuł11 lipca 2001
Niniejszy artykułu to widziana oczami jego autora (czyli proszę nie liczyć na obiektywizm :-) historia komputerowych gier przygodowych, gatunku niezwykle obszernego i sięgającego swoimi korzeniami epoki prostych komputerów ośmiobitowych.
Historia przygodówekFinal Fantasy - Fantazja stała się rzeczywistością
artykuł8 sierpnia 2001
7-go sierpnia w warszawskim kinie „Cinema City” odbył się przedpremierowy pokaz filmu Final Fantasy: The Spirits Within. Oczywiście ponownie nie zabrakło na nim przedstawiciela GRY-OnLine.
Final Fantasy - Fantazja stała się rzeczywistościąBezpieczeństwo i Higiena Pracy przy komputerze
artykuł4 maja 2001
Jeżeli nie zastanawialiście się jeszcze jakie ujemne skutki niosą ze sobą długie sesje przy komputerze, to warto abyście poświęcili chwilę i zastanowili się co zrobić, żeby ograniczyć do minimum wszystkie związane z tym negatywne efekty.
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy przy komputerzePolacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - TopWare
artykuł14 maja 2001
Kontynuując serię wywiadów z polskimi twórcami gier nasz kolega Shuck przeprowadził rozmowę z Mirosławem Dymkiem z krakowskiego oddziału TopWare, której tematem była oczywiście najnowsza produkcja tego zespołu, czyli Polanie II.
Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - TopWarePiknik GRY-OnLine 2001
artykuł12 października 2001
W dniu 6go października 2001 miało miejsce pierwsze, organizowane przez GRY-OnLine spotkanie użytkowników forum dyskusyjnego. Wszyscy bawili się świetnie a oto krótka relacja z imprezy.
Piknik GRY-OnLine 2001Idealna cRPG część II
artykuł21 września 2001
Druga część artykułu, w którym autor snuje wywody na temat tego, jak powinna wyglądać (jego zdaniem oczywiście) idealna gra z gatunku cRPG.
Idealna cRPG część IIHistoria cRPG do roku 1992
artykuł28 sierpnia 2001
Grając i podziwiając najnowsze pozycje cRPG, zapewne niejednego z Was zaciekawiło skąd wziął się ten gatunek gier i jak wyglądały te pierwsze, dzięki którym możemy teraz zagrać w Baldur’s Gate czy Arcanum...
Historia cRPG do roku 1992Ostatnie bitwy Napoleona
artykuł26 lipca 2001
Artykuł ten to swoistego rodzaju uzupełnienie recenzji zestawu gier pt. „Battleground Collection 1” amerykańskiej firmy Talonsoft a skierowany jest głównie do osób które interesują się tematem wojen napoleońskich.
Ostatnie bitwy NapoleonaKreacje Świata w cRPG
artykuł1 czerwca 2001
Kreacja świata to nic innego jak sposób tworzenia i przedstawienia tego, co jest tłem gry, otoczką, w jakiej się ona dzieje. Powstaje więc pytanie – czym charakteryzuje się „dobrze” skonstruowany świat?
Kreacje Świata w cRPGPlaneta Małp – recenzja filmu
artykuł7 listopada 2001
Reżyser Tim Burton, legenda niekomercyjnego Hollywood, zmierzył się z kultowym dziełem kina science-fiction. Wyszedł z tego film na wskroś komercyjny i obrzydliwie amerykański. Idąc na seans pamiętajcie o wzięciu pomidorów. A może raczej bananów...
Planeta Małp – recenzja filmuHistoria koszykówki, ligi NBA i koszykarskich gier komputerowych
artykuł6 listopada 2001
Mamy nadzieję, iż treści zawarte w niniejszym artykule przybliżą Wam szanowni gracze koszykówkę, jej historię oraz gry komputerowe dotyczące tego jednego z bardziej widowiskowych sportów wymyślonych przez ludzi.
Historia koszykówki, ligi NBA i koszykarskich gier komputerowychFinal Fantasy: The Spirits Within - film jakiego jeszcze nie było
artykuł15 czerwca 2001
8-go czerwca w warszawskim kinie „Cinema City” odbył się przedpremierowy pokaz fragmentów filmu Final Fantasy: The Spirits Within. Oczywiście nie zabrakło na nim przedstawiciela GRY-OnLine.
Final Fantasy: The Spirits Within - film jakiego jeszcze nie byłoStarcraft – Wielka gra, mała książka
artykuł21 sierpnia 2001
Jeff Grubb w „Krucjacie Liberty’ego” jako pierwszy próbuje przybliżyć nam wydarzenia nakreślone w fabule „Starcraft-a”. Literacka wersja wielkiego przeboju pozostawia jednak wiele do życzenia.
Starcraft – Wielka gra, mała książkaWarcraft, gra legenda - książka, ...
artykuł29 sierpnia 2001
Hordy Orków zostały pokonane i wyparte do swoich twierdz w Khaz Modan. Wydaje się, iż pokój nareszcie powrócił do krainy Azeroth. Jednak cień zła nie opuścił tego świata. Zdradą i podstępem szykuje się do zemsty za poniesioną przed wiekami porażkę.
Warcraft, gra legenda - książka, ...Kod Dostępu (Swordfish) – recenzja filmu
artykuł17 października 2001
Wielkie pieniądze, hakerzy komputerowi, intrygi, szybkie kobiety, samochody i jeszcze szybsze komputery. „Kod Dostępu” to kolejny przyzwoicie zrealizowany i trzymający w napięciu film akcji rodem z hollywoodzkich wytwórni.
Kod Dostępu (Swordfish) – recenzja filmuKonsole: czy ktoś musi umrzeć?
artykuł11 czerwca 2001
W chwili obecnej jesteśmy świadkami walki trzech wielkich koncernów i ich wyrobów. Są to Sony z PS2, Nintendo z Game Cube i Microsoft z Xbox. Firmy to ogromne i dysponujące olbrzymimi funduszami, co oznacza że czeka nas bardzo ciekawy pojedynek.
Konsole: czy ktoś musi umrzeć?Piractwo w Polsce część 2 - Grzebanie w mętnej wodzie
artykuł21 maja 2001
Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami, autor artykułu „Piractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnień”, powrócił do tematu i tym razem zajął się czasami współczesnymi, tzn. piractwem w jego obecnej formie.
Piractwo w Polsce część 2 - Grzebanie w mętnej wodzieCo gra w duszy tłumacza Tronu Bhaala?
artykuł31 lipca 2001
Autor niniejszego artykułu postara się przedstawić Wam między innymi problemy z jakimi borykali się ludzie pracujący nad lokalizacją Tronu Bhaala. A jako że sam był jednym z nich możecie spodziewać się, iż podanych informacji nie wyssał z palca.
Co gra w duszy tłumacza Tronu Bhaala?Historia cRPG po roku 1992
artykuł23 listopada 2001
Grając i podziwiając najnowsze pozycje cRPG, zapewne niejednego z Was zaciekawiło skąd wziął się ten gatunek gier i jak wyglądały te pierwsze, dzięki którym możemy teraz zagrać w Baldur’s Gate czy Arcanum...
Historia cRPG po roku 1992Czy Androidy marzą o prawdziwej miłości?
artykuł30 października 2001
„Sztuczna Inteligencja” nie jest wbrew pozorom filmem o przygodach farbowanej na ciemno blondynki. Jak Spielberg poradził sobie ze spuścizną Kubricka? Czy otrzymaliśmy ambitne dzieło s-f pokroju „Odysei Kosmicznej”, czy raczej baśń w stylu „E.T.”?
Czy Androidy marzą o prawdziwej miłości?Wybory 2001, a przyszłość polskich graczy
artykuł26 września 2001
Na temat samych wyborów zostało już napisane dość wiele, dlatego w tym felietonie autor postara się odpowiedzieć jedynie na pytanie - czego my gracze możemy się spodziewać w związku ze zmianą ekipy rządzącej naszym krajem?
Wybory 2001, a przyszłość polskich graczyLiterackie korzenie gier komputerowych
artykuł26 czerwca 2001
Zadaniem poniższego tekstu będzie: po pierwsze opisanie dotychczas zrealizowanych programów, opartych na wątkach znanych z literatury, po drugie zastanowienie się nad tym, dlaczego ...
Literackie korzenie gier komputerowych