Lista publicystyki 2001
Historia cRPG po roku 1992
artykuł23 listopada 2001
Grając i podziwiając najnowsze pozycje cRPG, zapewne niejednego z Was zaciekawiło skąd wziął się ten gatunek gier i jak wyglądały te pierwsze, dzięki którym możemy teraz zagrać w Baldur’s Gate czy Arcanum...
Historia cRPG po roku 1992Wiedźmin – recenzja filmu
artykuł13 listopada 2001
O ekranizacji przygód „Wiedźmina” mówiło się dużo zanim w ogóle na planie padło pierwsze „kameraaa, akcja”. Efekt wielomiesięcznych prac filmowców właśnie wchodzi do kin. Czy warto było czekać? I czy miały rację całe zastępy sceptyków?
Wiedźmin – recenzja filmuPlaneta Małp – recenzja filmu
artykuł7 listopada 2001
Reżyser Tim Burton, legenda niekomercyjnego Hollywood, zmierzył się z kultowym dziełem kina science-fiction. Wyszedł z tego film na wskroś komercyjny i obrzydliwie amerykański. Idąc na seans pamiętajcie o wzięciu pomidorów. A może raczej bananów...
Planeta Małp – recenzja filmuHistoria koszykówki, ligi NBA i koszykarskich gier komputerowych
artykuł6 listopada 2001
Mamy nadzieję, iż treści zawarte w niniejszym artykule przybliżą Wam szanowni gracze koszykówkę, jej historię oraz gry komputerowe dotyczące tego jednego z bardziej widowiskowych sportów wymyślonych przez ludzi.
Historia koszykówki, ligi NBA i koszykarskich gier komputerowychCzy Androidy marzą o prawdziwej miłości?
artykuł30 października 2001
„Sztuczna Inteligencja” nie jest wbrew pozorom filmem o przygodach farbowanej na ciemno blondynki. Jak Spielberg poradził sobie ze spuścizną Kubricka? Czy otrzymaliśmy ambitne dzieło s-f pokroju „Odysei Kosmicznej”, czy raczej baśń w stylu „E.T.”?
Czy Androidy marzą o prawdziwej miłości?Kod Dostępu (Swordfish) – recenzja filmu
artykuł17 października 2001
Wielkie pieniądze, hakerzy komputerowi, intrygi, szybkie kobiety, samochody i jeszcze szybsze komputery. „Kod Dostępu” to kolejny przyzwoicie zrealizowany i trzymający w napięciu film akcji rodem z hollywoodzkich wytwórni.
Kod Dostępu (Swordfish) – recenzja filmuPiknik GRY-OnLine 2001
artykuł12 października 2001
W dniu 6go października 2001 miało miejsce pierwsze, organizowane przez GRY-OnLine spotkanie użytkowników forum dyskusyjnego. Wszyscy bawili się świetnie a oto krótka relacja z imprezy.
Piknik GRY-OnLine 2001Wybory 2001, a przyszłość polskich graczy
artykuł26 września 2001
Na temat samych wyborów zostało już napisane dość wiele, dlatego w tym felietonie autor postara się odpowiedzieć jedynie na pytanie - czego my gracze możemy się spodziewać w związku ze zmianą ekipy rządzącej naszym krajem?
Wybory 2001, a przyszłość polskich graczyIdealna cRPG część II
artykuł21 września 2001
Druga część artykułu, w którym autor snuje wywody na temat tego, jak powinna wyglądać (jego zdaniem oczywiście) idealna gra z gatunku cRPG.
Idealna cRPG część IIIdealna cRPG część I
artykuł18 września 2001
Trudno jest znaleźć ideał. Ale poszukiwanie rzeczy i osób doskonałych nie zawsze jest skazane na klęskę. Człowiek ze swej natury jest istotą krytycznie nastawioną do świata i skłonną raczej wybrzydzać i marudzić niż rozkoszować się pięknem ...
Idealna cRPG część IWarcraft, gra legenda - książka, ...
artykuł29 sierpnia 2001
Hordy Orków zostały pokonane i wyparte do swoich twierdz w Khaz Modan. Wydaje się, iż pokój nareszcie powrócił do krainy Azeroth. Jednak cień zła nie opuścił tego świata. Zdradą i podstępem szykuje się do zemsty za poniesioną przed wiekami porażkę.
Warcraft, gra legenda - książka, ...Historia cRPG do roku 1992
artykuł28 sierpnia 2001
Grając i podziwiając najnowsze pozycje cRPG, zapewne niejednego z Was zaciekawiło skąd wziął się ten gatunek gier i jak wyglądały te pierwsze, dzięki którym możemy teraz zagrać w Baldur’s Gate czy Arcanum...
Historia cRPG do roku 1992Starcraft – Wielka gra, mała książka
artykuł21 sierpnia 2001
Jeff Grubb w „Krucjacie Liberty’ego” jako pierwszy próbuje przybliżyć nam wydarzenia nakreślone w fabule „Starcraft-a”. Literacka wersja wielkiego przeboju pozostawia jednak wiele do życzenia.
Starcraft – Wielka gra, mała książkaCo gra w duszy tłumacza Tronu Bhaala?
artykuł31 lipca 2001
Autor niniejszego artykułu postara się przedstawić Wam między innymi problemy z jakimi borykali się ludzie pracujący nad lokalizacją Tronu Bhaala. A jako że sam był jednym z nich możecie spodziewać się, iż podanych informacji nie wyssał z palca.
Co gra w duszy tłumacza Tronu Bhaala?Ostatnie bitwy Napoleona
artykuł26 lipca 2001
Artykuł ten to swoistego rodzaju uzupełnienie recenzji zestawu gier pt. „Battleground Collection 1” amerykańskiej firmy Talonsoft a skierowany jest głównie do osób które interesują się tematem wojen napoleońskich.
Ostatnie bitwy NapoleonaHistoria przygodówek
artykuł11 lipca 2001
Niniejszy artykułu to widziana oczami jego autora (czyli proszę nie liczyć na obiektywizm :-) historia komputerowych gier przygodowych, gatunku niezwykle obszernego i sięgającego swoimi korzeniami epoki prostych komputerów ośmiobitowych.
Historia przygodówekLiterackie korzenie gier komputerowych
artykuł26 czerwca 2001
Zadaniem poniższego tekstu będzie: po pierwsze opisanie dotychczas zrealizowanych programów, opartych na wątkach znanych z literatury, po drugie zastanowienie się nad tym, dlaczego ...
Literackie korzenie gier komputerowychFinal Fantasy: The Spirits Within - film jakiego jeszcze nie było
artykuł15 czerwca 2001
8-go czerwca w warszawskim kinie „Cinema City” odbył się przedpremierowy pokaz fragmentów filmu Final Fantasy: The Spirits Within. Oczywiście nie zabrakło na nim przedstawiciela GRY-OnLine.
Final Fantasy: The Spirits Within - film jakiego jeszcze nie byłoKonsole: czy ktoś musi umrzeć?
artykuł11 czerwca 2001
W chwili obecnej jesteśmy świadkami walki trzech wielkich koncernów i ich wyrobów. Są to Sony z PS2, Nintendo z Game Cube i Microsoft z Xbox. Firmy to ogromne i dysponujące olbrzymimi funduszami, co oznacza że czeka nas bardzo ciekawy pojedynek.
Konsole: czy ktoś musi umrzeć?Kreacje Świata w cRPG
artykuł1 czerwca 2001
Kreacja świata to nic innego jak sposób tworzenia i przedstawienia tego, co jest tłem gry, otoczką, w jakiej się ona dzieje. Powstaje więc pytanie – czym charakteryzuje się „dobrze” skonstruowany świat?
Kreacje Świata w cRPGTargi E3 2001
artykuł25 maja 2001
Targi E3 w Los Angeles to, obok targów w Tokio, największa, coroczna impreza, na której prezentowane są gry pecetowe i konsolowe oraz sprzęt służący graczom. W tym roku cała impreza odbyła się w dniach 17-19 maja w ogromnym Convention Center.
Targi E3 2001Piractwo w Polsce część 2 - Grzebanie w mętnej wodzie
artykuł21 maja 2001
Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami, autor artykułu „Piractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnień”, powrócił do tematu i tym razem zajął się czasami współczesnymi, tzn. piractwem w jego obecnej formie.
Piractwo w Polsce część 2 - Grzebanie w mętnej wodziePolacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - TopWare
artykuł14 maja 2001
Kontynuując serię wywiadów z polskimi twórcami gier nasz kolega Shuck przeprowadził rozmowę z Mirosławem Dymkiem z krakowskiego oddziału TopWare, której tematem była oczywiście najnowsza produkcja tego zespołu, czyli Polanie II.
Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - TopWareBezpieczeństwo i Higiena Pracy przy komputerze
artykuł4 maja 2001
Jeżeli nie zastanawialiście się jeszcze jakie ujemne skutki niosą ze sobą długie sesje przy komputerze, to warto abyście poświęcili chwilę i zastanowili się co zrobić, żeby ograniczyć do minimum wszystkie związane z tym negatywne efekty.
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy przy komputerzeSHOOTERY, czyli co wy wiecie o zabijaniu!? Historia gatunku
artykuł24 kwietnia 2001
Tekst ten w całości poświecony będzie historii gatunku gier komputerowych, jakim stały się wszelkiego rodzaju strzelaniny. Będzie to raczej podróż sentymentalna z domieszką wspomnień autora z czasów, kiedy powstawały pierwsze strzelaniny FPP na PC.
SHOOTERY, czyli co wy wiecie o zabijaniu!? Historia gatunkuPolacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - LK Avalon
artykuł18 kwietnia 2001
Kontynuując serię wywiadów z polskimi twórcami gier nasz redakcyjny kolega przeprowadził rozmowę z Tomaszem Pazdanem z LK Avalon, której tematem była oczywiście najnowsza produkcja tego zespołu, czyli Schizm: Prawdziwe Wyzwanie.
Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - LK AvalonHistoria hokeja, ligi NHL i hokejowych gier komputerowych
artykuł11 kwietnia 2001
Mam nadzieję, iż treści zawarte w niniejszym artykule spowodują, że zainteresujecie się szanowni Gracze hokejem na lodzie, jego historią i grami komputerowymi dotyczącymi tego jednego z najbardziej widowiskowych sportów wymyślonych przez ludzi.
Historia hokeja, ligi NHL i hokejowych gier komputerowychPiractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnień
artykuł6 kwietnia 2001
Powiedzmy sobie, że w naszym życiu jest naprawdę niewiele zjawisk, które możemy precyzyjnie zakwalifikować po stronie "czarne: absolutnie złe" - lub "białe: absolutnie dobre". Tak też jest zapewne z piractwem.
Piractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnieńPolacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - CODA Development
artykuł3 kwietnia 2001
W wyjątkowo mroźny, pierwszy dzień wiosny nasz redaktor odwiedził siedzibę CODA Development, gdzie przeprowadził wywiad z Adrianem Chmielarzem - osobą zaangażowaną w najnowszą produkcję tej firmy - „Starmageddön”
Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - CODA DevelopmentPolacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - Metropolis
artykuł27 marca 2001
W wyjątkowo mroźny, pierwszy dzień wiosny nasz redaktor odwiedził siedzibę Metropolis Software, gdzie przeprowadził wywiad z osobami zaangażowanymi w najnowszą produkcję tej firmy – „Archanioł”
Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - MetropolisStrategie czasu rzeczywistego - krótka podróż w przeszłość i przyszłość
artykuł6 marca 2001
Od czasu ukazania się programów Dune II i Warcraft strategie czasu rzeczywistego biją rekordy popularności. Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Autor niniejszego artykułu skupił się, (subiektywnie, rzecz jasna) na kilku nadciągających tytułach.
Strategie czasu rzeczywistego - krótka podróż w przeszłość i przyszłośćGRY-OnLine na XXXVI Rajdzie Monte Calvaria
artykuł23 lutego 2001
Aby móc bardziej obiektywnym okiem patrzeć na gry komputerowe traktujące o rajdach samochodowych, załoga GRY-OnLine postanowiła wypróbować swoje umiejętności w amatorskim rajdzie Monte Calvaria 2001
GRY-OnLine na XXXVI Rajdzie Monte CalvariaRPG 2001 - Szczęśliwa Trzynastka
artykuł14 lutego 2001
Być może pamiętacie jeszcze "chude" lata role-play? Czasy, kiedy rocznie ukazywała się jedna, góra dwie gry w tym gatunku. Wszystko jednak zmieniło się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki i w tej chwili wiele firm pracuje nad grami role-play.
RPG 2001 - Szczęśliwa TrzynastkaFenomen Counter-Strike’a
artykuł29 stycznia 2001
Counter-Strike - nieoficjalny dodatek do Half-Life'a - to najbardziej popularna obecnie gra sieciowa. Z czego wynika niesamowite zafascynowanie graczy tym tytułem i czy wydawca umie wykorzystać narastającą manię do swoich celów?
Fenomen Counter-Strike’aJak hartowała się stal, czyli o lokalizacji Baldur’s Gate 2 słów kilka
artykuł14 stycznia 2001
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, ile wysiłku kosztuje przygotowanie lokalizacji, a czasami nawet czym w ogóle jest ten proces. Co na przykład różni lokalizację od tłumaczenia? Często te dwa terminy są mylone, a oznaczają zupełnie inne rzeczy.
Jak hartowała się stal, czyli o lokalizacji Baldur’s Gate 2 słów kilkaSaga rodu Settlersów
artykuł11 stycznia 2001
Settlersi to cykl od wielu lat przykuwajacy graczy do monitorów. Artykuł jest swego rodzaju sentymentalnym podsumowaniem serii.
Saga rodu Settlersów