Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry na świecie 31 sierpnia 2012, 11:02

autor: Aver

Wystartowała platforma Steam Greenlight

Zadebiutowała platforma Greenlight, umożliwiająca społeczności użytkowników Steama decydowanie o tym, jakie gry powinny znaleźć się w serwisie firmy Valve. Każdy może zgłosić własną propozycję. Już teraz znajdują się na niej setki tytułów.

Zgodnie z zapowiedziami z początku lipca, zeszłej nocy została uruchomiona platforma Steam Greenlight. Umożliwia ona użytkownikom systemu dystrybucji cyfrowej decydowanie o tym, jakie gry chcą ujrzeć w ofercie dostępnych tytułów.

Wystartowała platforma Steam Greenlight - ilustracja #1
Strona początkowa platformy Greenlight na Steamie

Osoby posiadające konto na Steamie mogą zamieszczać propozycje i oddawać głosy zarówno na pojedyncze tytuły, jak i kolekcje gier (na przykład zestaw produkcji, które ufundowano na platformie Kickstarter). Już teraz na platformie Greenlight znalazły się setki pozycji, w tym dziesiątki gier niezależnych i takich, które nie trafiły do popularnych kanałów dystrybucji (choćby Call of Cthulhu: The Wasted Land).

Zasady działania platformy Greenlight są proste. Użytkownicy zamieszczają propozycje gier na PC i Mac, które nie znalazły się jeszcze w sprzedaży w sklepie firmy Valve i powinny według nich zostać umieszczone na platformie. Mogą to zrobić na forum dyskusyjnym lub kontaktując się bezpośrednio z twórcami. Następnie społeczność Steama decyduje, czy tytuł zasługuje na wprowadzenie do systemu cyfrowej dystrybucji, oddając na niego głosy pozytywne lub negatywne. Po osiągnięciu określonego wyniku, dany tytuł trafia na Steama.

Greenlight umożliwia użytkownikom Steama śledzenie procesu zatwierdzania gry i jego komentowanie. W założeniach firmy Valve, platforma ma ułatwić zespołowi odpowiadającemu za system dystrybucji cyfrowej wybieranie naprawdę wartościowych tytułów spośród setek zgłoszeń, jakie otrzymują każdego dnia. Jej zaletą jest także to, że tworzy wokół poszczególnych gier społeczność fanów i mobilizuje ją do promowania (lub pogrążenia) gier.

Swoje propozycje mogą zamieszczać też deweloperzy. Nie muszą oni wykazać się przy tym żadnymi zasługami. Wystarczy, że mają „grywalną wersję” gry na PC lub Mac i pomysł na to, jak ją zareklamować. Zgłoszenia muszą zawierać opis tytułu, 1 wideo, 4 screeny oraz obrazek służący za logo.

Idea stworzenia Steam Greenlight nabrała tempa po premierze usługi Steam Workshop, umożliwiającej publikowanie i ocenianie modyfikacji do takich gier jak The Elder Scrolls V: Skyrim lub Portal 2. Pewne elementy Greenlight przypominają założenia platform Kickstarter lub Indiegogo. Bez wątpienia przyczyni się ona do rozwoju społecznościowego wymiaru Steama, który niedawno zyskał bardziej rozbudowane funkcje w tym zakresie. Warto dodać, że we wrześniu na platformie firmy Valve pojawią się programy, a także zostaną rozpoczęte testy interfejsu telewizyjnego Big Picture Mode.