Data wydania: 31 stycznia 1999
Klasyczny survival horror z konsoli PlayStation, który zapoczątkował jedną z najpopularniejszych serii w swoim gatunku. W grze wcielamy się w postać Harry'ego Masona, który wraz z córką Cheryl wybiera się na wakacje do tytułowego miasteczka Silent Hill.
GRYOnline
Gracze
Silent Hill to przygodowa gra akcji TPP, będąca klasykiem gatunku survival horror oraz pierwszą odsłoną serii o tym samym tytule. Za jej powstanie odpowiada grupa programistyczna Team Silent skojarzona z japońską firmą Konami, znaną z produkcji m. in. takich gier, jak Metal Gear Solid czy Castelvania. Silent Hill został po raz pierwszy wydany na konsolę PlayStation w 1999 roku.
Początek gry prezentuje serię cutscenek, między które zostały wplecione właściwe wydarzenia – górska sceneria oraz mknący drogą samochód, prowadzony przez głównego bohatera, Harry’ego Masona. Protagonista jedzie ze swoją córką Cheryl, która ze względu na późną porę przysypia na tylnym siedzeniu auta. W pewnym momencie pojazd zostaje wyprzedzony przez prowadzącą motocykl policjantkę Cybil, która zdaje się spieszyć w tym samym kierunku co mężczyzna. Policjantka kiwa Harremu i znika w ciemności nocy. Niedługo później protagonista zauważa jednak jej motocykl porzucony na uboczu drogi. Po jego właścicielce nie ma ani śladu. Kiedy ponownie spogląda na jezdnię, dostrzega pośrodku drogi młodą dziewczynę, którą rozpaczliwie stara się wyminąć. Samochód wpada jednak w poślizg i ląduje na poboczu, a Harry traci przytomność. Kiedy ponownie ją odzyskuje, odkrywa, że jego córki nie ma w pojeździe, a teren dookoła okryty jest gęstą mgłą… Nie czekając ani chwili, mężczyzna wyrusza na poszukiwania Cheryl.
W pierwszej części Silent Hill gracz przejmuje kontrolę nad Harrym Masonem i wraz z nim przeszukuje zarówno ulice rozległego miasteczka, jak i poszczególne budynki. W rozgrywce dostępne są mapy, które mogą znacznie ułatwić eksplorację dość obszernego terenu, jaki oferuje gra. Mapy okazują się tym bardziej pomocne, że bohater odhacza na nich kolejne miejsca, do których warto się udać, a także niedostępne przejścia (klasyczne dziesiątki drzwi w każdym z odwiedzanych budynków, z których większości nie da się otworzyć). Mapa znacznie ułatwia eksplorację i pozwala zaoszczędzić godziny błądzenia, o ile gracz w ogóle się w nią zaopatrzy (mapy z reguły znajdują się w dość strategicznych lub widocznych miejscach, mimo wszystko można je jednak przeoczyć). Poza nią drugim istotnym elementem ekwipunku jest radio, które, o ile włączone, zaczyna wydawać charakterystyczne szumy, gdy w pobliżu głównego bohatera znajduje się potwór.
Jako że Silent Hill to gra z gatunku survival horror, na drodze protagonisty nieraz pojawiają się różnego rodzaju monstra (piekielne psy, latające pterodaktylopodobne kreatury, wielkie robale itd.), które będą próbowały go zaatakować. Gracz może podjąć z nimi walkę, częściej jednak bardziej opłaca się je wyminąć (o ile jest to możliwe). Czasem na drodze gracza pojawiają się również istoty niezainteresowane walką. Mogą przybrać formę straszaków (sporadycznych jump-scare’ów), niepokojących odgłosów lub też, przez swój uroczy design, wywołać uśmiech na twarzy grającego.
Gra zapewnia dostęp do kilku rodzajów broni. Grający rozpoczyna właściwą rozgrywkę z podarowanym mu pistoletem, w trakcie eksploracji poszczególnych obszarów może też jednak znajdować inne typy broni, od najbardziej klasycznej rury, po bardziej upragniony shotgun. Jako, że przeciwnicy nieraz atakują bohatera w locie, praktykują szybowanie w powietrzu lub zwisanie z sufitu, korzystniejsza w walce może okazać się strzelba bądź pistolet. W grze możliwe jest również kompletowanie łusek i naboi do broni palnej, a także niezwykle cennych health drinków oraz apteczek. Amunicja oraz środki zapewniające poprawę zdrowia bohatera rozsiane są również po różnych lokacjach.
W czasie swej wędrówki Harry Mason odwiedza kilka kluczowych dla rozwoju historii miejsc, takich jak Midwich Elementary School, Alchemilla Hospital czy Lakeside Amusement Park. Jedną ze szczególnie interesujących lokacji w tej części gry jest Unknown czy też Nowhere, będące swego rodzaju labiryntem – zlepkiem koszmarów oraz różnych obszarów odwiedzonych w alternatywnej rzeczywistości Silent Hill.
Poza właściwym, osnutym mgłą światem, w którym gracz rozpoczyna rozgrywkę, Silent Hill oferuje również wspomnianą wyżej rzeczywistość alternatywną (Otherworld), do której bohater trafia w kluczowych momentach gry. Przejście do tego świata poprzedzone jest charakterystycznym, kultowym już wyciem syreny. Niedługo później teren wokół protagonisty ogarnia zupełna ciemność (w tym świecie niezbędne jest korzystanie z latarki), pod jego nogami pojawiają się kraty, a otaczające go budynki pokrywa rdza. W Otherworld napotykane potwory stają się silniejsze i bardziej agresywne, ponadto wszystkie lokacje trzeba eksplorować od nowa. Aby się z niego wydostać, trzeba wpierw rozwiązać wszystkie zagadki logiczne (obecne również w mglistej wersji Silent Hill), a także pokonać przynależnego do danej lokacji bossa.
Potwory specjalne (bossowie) pojawiają się pod koniec eksploracji każdego z budynków. Walka z nimi jest nieunikniona, najlepiej więc przygotować wcześniej odpowiednią ilość amunicji (użycie pistoletu czy strzelby jest nieraz jedyną opcją) oraz apteczek, by uniknąć śmierci bohatera tuż przed ukatrupieniem stwora. Również na samym końcu gry pojawia się najsilniejszy, finalny boss. Po jego śmierci gracz ma możliwość obejrzenia jednego z otrzymanych endingów.
Silent Hill posiada łącznie 5 różnych zakończeń, choć podczas pierwszej rozgrywki możliwe do uzyskania są tylko cztery. Ostatni z nich, Ufo Ending, który jest bardziej formą żartu niż poważnym zakończeniem, można odblokować podczas kolejnej rozgrywki. Pozostałe cztery to natomiast Good Ending, Good+ Ending, Bad Ending oraz Bad+ Ending. Aby uzyskać każde z nich należy zdobyć (bądź też zignorować) poszczególne przedmioty oraz wykonać (lub też pominąć) pewne akcje.
Gra Silent Hill posiada prostą acz klimatyczną trójwymiarową grafikę. Jej mroczną atmosferę potęguje niepokojąca ścieżka dźwiękowa autorstwa Akiry Yamaoki. Jedynym, wykorzystanym w tytule utworem spoza dorobku muzyka jest „Esperándote”, skomponowane przez Rikę Muranakę.
Wykorzystana w grze mgła, będąca kolejnym kultowym elementem produkcji, nie była początkowo planowana. Programiści stworzyli ją po to, by ograniczyć widoczność podczas eksploracji miasta, PS1 nie radził sobie bowiem z generowaniem większego terenu gry.
Na podstawie Silent Hill powstał również film o tym samym tytule z 2006 roku, w reżyserii Christophe’a Gansa. Główną bohaterką jest tam jednak kobieta – Rose Da Silva, w której rolę wcieliła się aktorka Radha Mitchell.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PlayStation 1 31 stycznia 1999
PlayStation Portable 10 września 2009
PlayStation 3 10 września 2009
PlayStation Vita 29 sierpnia 2012
Gry podobne:
21GIER
Cykl przygodowych gier akcji z gatunku survival horror, będący jedną z najpopularniejszych marek firmy Konami – japońskiego producenta i wydawcy, odpowiedzialnego również za powstanie takich serii, jak Metal Gear, Pro Evolution Soccer (z czasem przemianowanej na eFootball) czy Castlevania.
29 października 2023
W 1999 roku było może mniej gier rozpoczynających kultowe serie popularne przez następne dekady, ale na pewno nie zabrakło ponadczasowych hitów. Oto nasza subiektywna lista retro 10 najlepszych gier 1999 roku.
12 listopada 2022
Co ma wspólnego automat do Coca-Coli z NieR-em i Pac-Man z serią GTA? Czym było Stray przed pomysłem z kotem? Przedstawiamy najciekawsze inspiracje stojące za powstaniem słynnych gier.
26 maja 2022
Im więcej w grach fabuły, tym więcej trudnych relacji rodzinnych. Kochające i dumne z dziecka matki też są częścią elektronicznej rozrywki. Tyle, że w pamięć nawet bardziej zapadają te niekoniecznie wzorowe…
29 marca 2022
Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.
11 lipca 2021
Wszyscy na nie psioczymy, ale i tak każdy szybko poda kilka tytułów, które przyjąłby w takiej formie z otwartymi ramionami – remastery i remaki już na dobre zadomowiły się w branży. A my wybraliśmy gry, które chcielibyśmy dostać w wersji odświeżonej.
Konami potwierdziło, że remake pierwszego Silent Hill powstaje. Za produkcję będzie odpowiedzialne polskie Bloober Team.
gry
Zuzanna Domeradzka
12 czerwca 2025
Trwający od około 20 lat spór o to, czy z nieba pada śnieg, czy popiół, dzielił społeczność fanów Silent Hill. Kres spekulacjom położył Masahiro Ito.
gry
Marek Makuła
29 lipca 2022
Wymagania sprzętowe gry Silent Hill (1999):
PlayStation 3
Wspiera:
PlayStation Network
PlayStation Portable
Wspiera:
PlayStation Network
PlayStation Vita
Wspiera:
PlayStation Network
Średnie Oceny:
Średnia z 11 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 500 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
May_Day
Ekspert
2023.09.18
Ciężko mi sobie wyobrazić, jakie wrażenie musiała zrobić ta gra w czasach swojej premiery na PSX. Ciężki klimat nie zestarzał się ani trochę, podobnie jak audio. Z czasem można się też przyzwyczaić do takiej sobie kamery oraz faktu, że postacią steruje się jak czołgiem. Nie mogę jednak przeboleć tego, że gra w ogóle nie komunikuje, jak zdobyć lepsze zakończenia. Mimo tego Silent Hill to nadal pozycja warta ogrania. Na ekranie działy się przerażające rzeczy... a ja nie byłem w stanie oderwać od nich wzroku.
MadtPL
Ekspert
2023.01.30
Grafika bardzo się zestarzała, choć projekty lokacji dalej robią wrażenie... Z pewnością pozostał jednak przytłaczający klimat potęgowany świetnym udźwiękowieniem. Akira Yamaoka to mistrz.
Orzech
Ekspert
2022.01.25
Są takie stare gry po przejściu których jestem wręcz zdziwiony jak dobrze się przy nich bawiłem i Silent Hill zdecydowanie się do nich zalicza. Klasyka survival horrorów pozostająca wciąż grywalna mimo pikselozy, halucynogenny klimat i błądzenie po skąpanym we mgle miasteczku wciąż potrafią wciągnąć i zadziałać na wyobraźnie. Zdaje się, że najgorzej zestarzały się walki z bossami które przez bardzo łatwy dostęp do zasobów (tym gra różni się chociażby od takiego Resident Evil gdzie trzeba było dbać o amunicje czy też przedmioty do leczenia które w SH nie stanowią problemu) stają się banalnie proste.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
ereboss
Ekspert
2020.02.02
zanonimizowany1396271 Legionista
Polecam zagrać w Silent Hill 2. Najlepsza cześć for ever.
ereboss Konsul
Ogrywałem pierwszy raz Silent Hill 1 na psx jakieś 3-4 lata temu i pamiętam że też mnie wciągnęła, ukończyłem całą grę bez kodów. Pamiętam że były takie momenty kiedy gra klatkowała, ale nie było ich dużo. Grałem tylko w nocy, doznania są wtedy jeszcze lepsze. Dodam tylko że era PSX to nie moje lata. Ale jak na taki leciwy staroć dobrze się grało ;) Miła od stocznia od nowych gier.
raafu Pretorianin
Właśnie sobie uruchomiłem po raz pierwszy na emulatorze. Po półtorej godzinie muszę powiedzieć, że jestem zdziwiony, bo taki staroć, a jest rzeczywiscie wciagajaca i nawet ma gameplay (por. z dzisiejszymi "horrorami")
limak49 Junior
Nie sądziłem, że gra po latach może mnie chwycić, ale to zrobiła. Pomimo mielizny w połowie rozgrywki oceniam bardzo pozytywnie. w gameplay'u, mechanice, grafice czy właściwie czymkolwiek działają tutaj na korzyść atmosfery, tworząc ją jeszcze bardziej nieprzystępną i odrealnioną. Warta powtórzenia, jednakże raczej dla graczy, którym nie przeszkadza retro rozgrywka. Inaczej można boleśnie się od niej odbić. Minęły dwa tygodnie odkąd ją skończyłem i wciąż do niej wracam myślami :)