Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 stycznia 2021, 17:15

Polskie gry będą warte 3 mld zł w 2024 roku - raport o kondycji rynku

Krakowski Park Technologiczny udostępnił obszerny raport Kondycja polskiej branży gier 2020. Jego autorzy przewidują, że do 2024 roku wartość rodzimego rynku elektronicznej rozrywki wzrośnie do 3 miliardów złotych.

We wrześniu pisaliśmy o wynikach Polish Gamers Research 2020, czyli badania poświęconego polskim graczom. W ten sposób dowiedzieliśmy się m.in. o zainteresowaniu rodzimych fanów elektronicznej rozrywki e-sportem i VR oraz ich preferencjami w zakresie ceny i gatunków gier. To jednak tylko część większego projektu, który dopiero został ukończony. Mowa o raporcie Kondycja polskiej branży gier 2020, który na ponad 150 stronach przybliża wiele interesujących danych na temat branży w Polsce.

Prace nad raportem rozpoczęły się już w 2019 roku i ciągnęły przez cały 2020 rok. Wśród autorów znaleźli się m.in. Michał Bobrowski (szef marketingu GRYOnline.pl), Maciej Śliwiński (jeden z organizatorów konferencji Digital Dragon) oraz Anna Krampus-Sepielak (kierownik zespołu ds. branży gier w Krakowskim Parku Technologicznym), wspomagani przez wielu innych miłośników gier oraz specjalistów. Autorzy korzystali z danych zebranych przez siebie oraz innych analityków (m.in. grupy Newzoo oraz SuperData), jak również wywiadów przeprowadzonych z przedstawicielami wydawców (w tym Ubisoftu i Microsoftu) oraz polskich deweloperów (People Can Fly, 11 bit studios, Draw Distance itd.).

Choć część podanych informacji dotyczy jeszcze czasów sprzed wybuchu pandemii koronawirusa, autorzy nie omieszkali sprawdzić wpływu COVID-19 (czy raczej ograniczeń narzuconych w związku z nim) na branżę polską oraz światową. Wnioski na temat podejścia graczy przytaczaliśmy w poprzednich wiadomościach. Jednak raport uwzględnia także wypowiedzi deweloperów, które zdają się potwierdzać pozytywny wpływ obecnej sytuacji na sprzedaż gier:

Początek pandemii oraz wprowadzenie lockdownu poskutkowało między innymi znaczącym wzrostem konsumpcji mediów i szeroko pojętej elektronicznej rozrywki, w tym oczywiście gier. Wszyscy nasi rozmówcy przyznają, że wyniki sprzedażowe w miesiącach pandemii i obowiązywania mniej lub bardziej restrykcyjnych obostrzeń są dla nich satysfakcjonujące.

Oczywiście restrykcje związane z pandemią są też sporym utrudnieniem dla twórców. Niemniej wzrost zainteresowania grami w Polsce (niekoniecznie tylko z powodu koronawirusa) przełożył się na optymistyczne prognozy rozwoju rynku. Autorzy raportu szacują, że wartość polskiej branży gier przekroczy 2,5 miliarda złotych (czyli ponad 665 milionów dolarów) jeszcze w tym roku oraz 3 mld zł (blisko 800 mln dol.) do 2024 r. Zaznaczono przy tym, że dotyczy to tylko sprzedaży gier polskim nabywcom, tak fizycznej, jak i cyfrowej.

Źródło: raport Kondycja polskiej branży gier 2020 (via Krakowski Park Technologiczny).

To tylko kilka faktów przytoczonych z obszernego opracowania Kondycja polskiej branży gier 2020. Autorzy podali też informacje na temat wynagrodzeń oraz największych sukcesów rodzimych deweloperów. Pełną treść raportu znajdziecie pod tym adresem. Jeśli jednak nie w smak Wam 150-stronicowa lektura lub bardziej interesuje Was profil polskiego gracza, zachęcamy do zapoznania się w tekstami poświęconymi badaniu Polish Gamers Research 2020 opublikowanymi w naszym serwisie. Odnośniki do tychże znajdziecie poniżej.

  1. Oficjalna strona Krakowskiego Parku Technologicznego

Polish Gamers Research 2020 w serwisie GRYOnline.pl

  1. Kim jest polski gracz? Wyniki Polish Gamers Research 2020
  2. Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020
  3. VR czy e-sport – co obchodzi Polaków mniej. Wyniki Polish Gamers Research 2020
  4. Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020
  5. Jak koronawirus wpłynął na nawyki najmłodszych. Wyniki Polish Gamers Research 2020

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej