Przed premierą 24 sierpnia 2010, 09:09

autor: Hed

Age of Empires Online - gamescom 2010

Age of Empires powraca w wersji, która budzi rezerwę konserwatywnych fanów. Czy Robot Entertainment i Microsoft spełnią nasze oczekiwania?

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Zaledwie kilka dni temu dowiedzieliśmy się, że projekt studia Robot Entertainment, określany wcześniej jako Spartan, jest w rzeczywistości nową odsłoną serii Age of Empires. Robot Entertainment zostało założone przez byłych pracowników Ensemble Studios, czyli ekipy odpowiedzialnej za stworzenie całej marki. Radosne reakcje ostudziły nieco pierwsze informacje i materiały, z których dowiedzieliśmy się, że mamy do czynienia z darmową sieciową wersją strategii, w dodatku utrzymaną w bardziej bajkowej stylistyce. Postanowiliśmy sprawdzić, co tak naprawdę kryje się za nazwą Age of Empires Online.

Podczas prezentacji autorzy pokazali spory fragment rozgrywki i wyjaśnili nowe pomysły, jednocześnie podkreślając, że w wielu aspektach fani serii będą czuli się jak w domu. Przejdźmy zatem do konkretów. Age of Empires Online to wysokobudżetowa produkcja, która będzie dostępna za darmo dla wszystkich chętnych. W grze pojawi się system mikropłatności, ale ma on dotyczyć większych rozszerzeń, a nie malutkich dodatków i ułatwień w rozgrywce. Oczywiście tego typu zapewnienia brzmią trochę zbyt pięknie i bez namacalnych dowodów należy przyjmować je z pewnym dystansem. Producenci podkreślają jednak, że nie będzie to kolejna okrojona darmowa gra.

Stolica każdego z graczy będzie funkcjonowała 24 godziny na dobęi odwiedzą ją inni uczestnicy.

Słowo „online” w tytule nowego Age of Empires zobowiązuje. W pełni sieciowym elementem produkcji jest wyłącznie nasza stolica, czyli główne miasto, które funkcjonuje 24 godziny na dobę. W obrębie metropolii załatwiamy najważniejsze sprawy: stawiamy budowle, wyposażamy jednostki, produkujemy surowce i przedmioty, rozwijamy technologię i wybieramy się na misje. Autorzy pokazali fragment kampanii, w której podróżujemy do innych greckich miast i przyjmujemy zadania od różnych postaci (także historycznych). Podobno zleceń składających się na fabułę będą setki, więc na brak zajęć na pewno nie będziemy narzekać. Tym bardziej, że ich cele mają być urozmaicone, a 90% gry będzie można przejść w trybie kooperacji.

W naszej sieciowej metropolii mieszczą się najważniejsze punkty usługowe. Z poziomu ambasady możemy więc wysyłać maile (także z dołączonymi przedmiotami), w zbrojowni przypiszemy przedmioty do budynków (mających 2 sloty) i jednostek (3 sloty), a w warsztatach stworzymy surowce. Zdecydowanie najważniejszą budowlą jest pałac, w którym otrzymujemy dostęp do drzewka technologicznego podzielonego na trzy nadrzędne kategorie: ekonomię, wojsko i sferę użytkową. Poszczególne odkrycia są przyporządkowane do czterech poziomów (wieków) rozwoju miasta, a dobieranie ich jest bardzo dowolne. Dzięki temu każdy będzie mógł przetestować własne koncepcje rozwoju królestwa.

Wchodząc do gry, otrzymamy raport na temat tego, co działo się podczas naszej nieobecności. Dodatkowo cały czas będziemy dostawać propozycje od różnego rodzaju doradców – każdy z nich zostanie podpięty pod dany wiek i zagwarantuje pewne bonusy (np. do łucznictwa czy produkcji), które w dowolnym momencie zmienimy według upodobań lub potrzeb. Wszystko to przypomina więc nieco produkcję przeglądarkową, z tym, że miasto jest w pełni trójwymiarowe i możemy je dowolnie kształtować oraz upiększać (specjalną kategorią obiektów). Problemem nie będzie też przeniesienie pewnych obiektów, w razie gdybyśmy znaleźli dla nich lepszą lokalizację.

„Fascynują mnie mechy, polska wieś i ułani” – rozmawiamy z Jakubem Różalskim, twórcą uniwersum 1920+
„Fascynują mnie mechy, polska wieś i ułani” – rozmawiamy z Jakubem Różalskim, twórcą uniwersum 1920+

Przed premierą

Jakub Różalski bierze aktywny udział w powstawaniu gry strategicznej, która osadzona zostanie w wymyślonym przez niego uniwersum. A to uniwersum prezentuje się bardzo ciekawie, bowiem w grze zobaczymy mechy na tle obrazków rodem z polskich wsi.

Widzieliśmy grę SpellForce 3 – Company of Heroes w klimacie fantasy Tolkiena
Widzieliśmy grę SpellForce 3 – Company of Heroes w klimacie fantasy Tolkiena

Przed premierą

Po dziesięciu latach przerwy powróci uznana mieszanka RTS-ów z RPG-ami. SpellForce 3 przyniesie wiele zmian w sprawdzonej formule – czy stara magia dalej będzie równie potężna, co dekadę temu?

Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia
Widzieliśmy grę Frostpunk – nadchodzi zima stulecia

Przed premierą

Wreszcie zobaczyliśmy w akcji nowe dzieło 11 bit studios. I wiecie co? Frostpunk to chyba najlepsza gra tych targów. Totalna nisza, ale i totalna masakra.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
24.08.2010 09:20
kacpis
14
Centurion

Nie będzie pierwszego;)
A co do gry to może się udać. Trzymam kciuki bo jestem fanem Age of Empires:)))))

24.08.2010 09:29
odpowiedz
Rainer70
27
Centurion

Podoba mi się ta stylistyka, a że darmowa będzie to się teraz dowiedziałem (:P), ale dzięki temu wzrosła szansa na to, że ją wypróbuje.

24.08.2010 09:42
odpowiedz
Meno1986
98
Szkubany Myszor

A mnie zastanawia, czy będzie można utracić swoją osadę/miasto tak, jak to jest w Plemionach? Czy może będzie to rozwiązane tak jak w przypadku Ogame?

Chyba zagram kiedy już wyjdzie. Chociaż zastanawiam się też nad HOM&M Online...
Poczekamy zobaczymy.

24.08.2010 09:54
odpowiedz
maslice
37
Shepard

Super gierka dobrze że MS się zaczął PC interesować znowu.

24.08.2010 15:28
odpowiedz
gus
5
Pretorianin

Mam tylko jedno pytanie, zanim pomyślę o wypróbowaniu tej gry (jak już będzie wiadomo) - czy można rozwalić innego gracza(?)

24.08.2010 21:53
odpowiedz
Andruskill
66
Megajebutron

Brrr.. okropność. Jestem wielkim fanem serii ale już 3 mnie zawiodła. To co widzę w nowej wersji to nic ciekawego dla fanów starych dobrych rts-ów. Grafa może i by przeszła aczkolwiek jeśli o mnie chodzi to niestety uważam że dążenie do udoskonalenia doprowadziło do przekombinowania.

24.08.2010 23:50
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

Skoro darmowa to raczej wypróbuję. Zawsze mnie irytowała ubogość strategii przeglądarkowych, które nie raz próbowały nawiązywać właśnie do AoE

@Andruskill
Ale tu nie dążono do udoskonalenia. Tu dążono do niskich wymagań sprzętowych i "przystępności".

25.08.2010 15:22
odpowiedz
C++
46
SwEeTaShNy-LoFFe

Powiem tak, 3'jka nie przypadła mi w ogóle, Za łądna, za nowowczesna. 2'jka to jest to, a po tym co zobaczyłem w gramy na GC to widze ze sama rozgrywka misji, bardzo zbliżona jest mechaniką ku 2'jce. Mam nadzieje że tak z resztą będzię. Co bardziej mnie cieszy to to, że marka ta nie umarła, jest więc nadzieja ze zobaczymy jakiegoś nowego. prawdziwego AoE. Mimo wszystko czekam na bete ;]

26.08.2010 00:38
odpowiedz
Mart82
6
Junior

Fajna grafa, pozytywna, jeśli gra naprawdę będzie tak ciekawa jak pisze Szymon to warto przynajmniej spróbować.

30.08.2010 13:02
odpowiedz
Nolifer
96
The Highest

Nie miałem nigdy do czynienia z tą serią , ale widzę że nawet nawet się prezentuje (zwłaszcza ostatnio polubiłem rts )

07.09.2010 00:29
odpowiedz
SSman92
26
Generał

wolałbym AoE IV

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze