Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Wiedźmin 3: Dziki Gon Recenzja gry

Recenzja gry 23 maja 2015, 16:00

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Wiedźmin 2 był grą od początku szykowaną z myślą o komputerach PC. W przypadku Wiedźmina 3 twórcy przyznają, że multiplatformowość zmusiła ich do kompromisów, nie oznacza to jednak, że Dziki Gon na PC jest portem przygotowanym na kolanie. Przeciwnie.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Podobnie jak w przypadku innych recenzji tej samej gry na różne platformy, w tym tekście skupiamy się głównie na aspektach technicznych. Wszystkie kwestie związane z samą zawartością Wiedźmina 3 zostały poruszone w recenzji edycji na PS4, która bazowała na wersji 1.0. Test dotyczący wersji PC powstał po instalacji patcha 1.02 oraz późniejszego 1.03.

PLUSY:
  • wszystkie zalety wymienione w recenzji gry na PS4;
  • wyraźnie krótsze czasy ładowania i większa płynność niż na konsolach;
  • oprawa graficzna;
  • całkiem niezła optymalizacja;
  • krajobrazy wyglądają ładnie nawet w niskich/średnich ustawieniach;
  • duże możliwości poprawienia grafiki przez edycję pliku konfiguracyjnego i dodatkowe programy.
MINUSY:
  • sporadyczne glicze i błędy;
  • chwilowe zacinanie się na niektórych konfiguracjach;
  • kłopoty z instalacją gry z płyt DVD.

Twórcom Wiedźmina 3 prawie udało się stworzyć RPG wszech czasów. Choć ciężko przymknąć oko na występujące na każdej platformie problemy techniczne, to na ten moment nietrudno wskazać lidera, który oferuje najlepszą i najpłynniejszą rozgrywkę. Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC to wspaniała, piękna gra – z kilkoma małymi niedociągnięciami w kodzie, które na pewno nie przysłaniają rewelacyjnej całości.

Istotną zaletą wersji PC jest wyświetlanie obrazu w 60 klatkach na sekundę (i więcej), jak również swoboda konfiguracji opcji graficznych, które pozwalają dostosować efekty do możliwości zarówno słabszych, jak i tych najmocniejszych komputerów – tu suwaki oferują poziom uber. Jak to wygląda w praktyce?

Jest pięknie i całkiem płynnie...

Grę testowałem na konfiguracji podobnej do rekomendowanej:

  • procesor Intel Core i5-4690 3.5 GHz;
  • karta graficzna Nvidia GeForce GTX 970 4 GB;
  • 8 GB RAM;
  • testowane na dyskach HDD 7200rpm i SSD;
  • Windows 7;
  • rozdzielczość 1920x1080 60 Hz.

Taki zestaw wystarczył do uzyskania praktycznie stałych 60 klatek, z opcjami rozdzielonymi pomiędzy ustawienia wysokie (tekstury, zasięg roślinności, cienie i gęstość trawy) i uber, z wyłączonym efektem nVidia Hair. Podbicie tekstur do najwyższych ustawień dawało mniej więcej stałą wartość 50 klatek (wizualnie różnice są jednak minimalne), po podwyższeniu pozostałych opcji Fraps pokazywał średnio 40–45 klatek. Wartości te utrzymują się nawet w bardziej wymagających lokacjach, choć trzeba zaznaczyć, że w szczególnych, mocno złożonych sceneriach w mieście Novigrad płynność potrafiła spadać okazjonalnie z 55 do około 40 fps. Nie odebrałem tego jednak jako wielką niedogodność czy przeszkodę w rozgrywce – efekt jest zbyt krótkotrwały i dotyczy małej liczby miejsc. Podobne odczucia miałem, grając na PlayStation 4 z łatką 1.02. Widać oczywiście, że nie jest to 60 klatek, a 30 ze sporadycznymi spadkami – ale nie były to w żadnym stopniu przypadki denerwującego czy przeszkadzającego w rozgrywce klatkowania. Zauważalne chrupnięcia na PS4 widać za to nadal w przerywnikach na silniku gry. Problem występował okazjonalne na PC, ale rozwiązano go w łatce 1.03, która w momencie publikacji tekstu nie była jeszcze dostępna na konsolach.

Porównanie jakości grafiki wypada na korzyść wersji pecetowej – w edycji konsolowej tekstury plasują się mniej więcej na poziomie ustawień wysokich. Oczywiście Wiedźmin 3 na PS4 też może się podobać, choć nie da się zaprzeczyć, że w ustawienia ultra na PC prezentuje się lepiej i ostrzej, a pozytywny efekt potęguje płynność rozgrywki.

Dynamicznie zmieniające się chmury zawstydzają Drive Club i Project CARS razem wzięte!

Największym pożeraczem zasobów na pecetach są efekty realistycznych włosów i zasięg generowania roślinności. Różnica pomiędzy ustawieniami niskimi a ultra oraz włączonym i wyłączonym efektem w tych dwóch przypadkach potrafi wynosić nawet 10–15 klatek. Z licznych komentarzy wynika jednak, że Wiedźmin 3 został całkiem nieźle zoptymalizowany i pozwala na płynną rozgrywkę również na słabszych kartach graficznych, a trzeba zaznaczyć, iż gra wygląda ładnie i nawet przy ustawieniach niskich/średnich nie odnosi się wrażenia, że zamiast gęstego lasu czy łąki mamy pustynię. Pewne różnice zauważymy w efektach oświetlenia, największe – w wygładzaniu i rozdzielczości tekstur, ale głównie podczas przypatrywania się im z bliska.

Wersja PC to również swobodny dostęp do plików konfiguracyjnych – to, czego nie ma w opcjach graficznych gry, znajdziemy w pliku user.settings, a tam posiadacze szczególnie mocnego sprzętu mogą dokonać edycji sporej ilości ustawień, wyciskając z już świetnie wyglądającego Wiedźmina 3 jeszcze więcej. Dodatkowo programy zewnętrzne, jak SweetFX, pozwolą np. na zmianę tonacji kolorystki, która domyślnie jest chyba trochę zbyt mocno nasycona.

Różnice w szczegółowości tekstur.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Zmroku Ekspert 8 lutego 2017

(PS4) Wersja na Playstation 4 po prawdzie miała trudną historię, ale po wszystkich patchach, dodatkach i zmianach jest to gra, która powinna zagościć w czytnikach wszystkich fanów erpegów. Włosy nie ruszają się jak na wersji PC, ale kto by tam przejmował się fryzurą, kiedy szarżuje na Ciebie porządnie wpieniony bies? Gra zabrała mi dziesiątki wieczorów, które mogłem poświęcić na zarabianie milionów. Milionów nie mam, ale satysfakcję z przejścia tej gry owszem. Było warto.

9.0

Draugnimir Ekspert 23 marca 2016

(PC) Na mało którą grę nakląłem się tyle, co na Wiedźmina 3. Miałem wobec niego gigantyczne oczekiwania, więc przeżywałem każdą niedoróbkę – a trochę ich ten Dziki Gon miał, i to wszędzie, od fabuły po mechanikę. Jednak ile tych mankamentów by nie było, nie zmieniają one faktu, że CD Projekt RED opracował wspaniałą grę – strasznie klimatyczną, okropnie miodną, nieprzyzwoicie wielką, a do tego piękną, inteligentną i dogłębnie polską. Nasza branża growa nie mogła zrodzić lepszego towaru eksportowego! „RED-om” udały się również dodatki, choć Serca z kamienia stawiam znacznie wyżej niż Krew i wino.

9.0

sekret_mnicha Ekspert 28 września 2015

(PC) Zamknięcie trylogii o Geralcie okazało się być wyśmienitą produkcją. Wspaniałą, pełną rozmachu przygodą z kilkoma niewielkimi potknięciami, które nie były w stanie przesłonić ogółu pozytywnych emocji towarzyszących zabawie.

9.5

Spoolsh VIP 30 grudnia 2021

(PC) Po tej grze świat stal się zupełnie inny.

10

Dulek VIP 7 kwietnia 2021

(PC) Dzieło wybitne, z doskonałym klimatem, potężnym i szczegółowym światem wypełnionym cudownymi historiami (Baron!). Wyrazisty główny bohater. Jeden z lepiej pomyślanych systemów craftingu. Wspaniała, potężna alchemia ale na wyższych poziomach i walka nabiera rumienców. Tą grą się żyje, nie tylko w nią gra.

10
Wiedźmin 3 Next Gen - recenzja. Prawie remaster - i to za darmo!
Wiedźmin 3 Next Gen - recenzja. Prawie remaster - i to za darmo!

Recenzja gry

„3 Wiedźmin 3 najlepszy” – bardziej. Dzieło CD Projektu RED wypiękniało, nabrało immersji i zyskało mały, ale ciekawy quest. Next-genowa wersja gry to w zasadzie remaster – skromny, ale za to darmowy.

Recenzja gry Wiedźmin 3 na Nintendo Switch – Brzydki? Tak. Grywalny? Jak cholera!
Recenzja gry Wiedźmin 3 na Nintendo Switch – Brzydki? Tak. Grywalny? Jak cholera!

Recenzja gry

Wiedźmin 3 Dziki Gon na Nintendo Switch to brzydkie kaczątko. CDPR zawiera tu z nami kompromis – my zaakceptujemy nieszczególnie urodziwy wygląd gry, a oni dostarczą nam najlepszego RPG-a na przenośną konsolkę. Warto się zgodzić.

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PS4 – genialny RPG, który potrzebuje dopracowania
Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PS4 – genialny RPG, który potrzebuje dopracowania

Recenzja gry

Po przetestowaniu Wiedźmina 3 w wersji na PS4 możemy stwierdzić jedno – CD Projekt RED sprostał zadaniu i stworzył jedną z najlepszych gier RPG ostatnich lat. Niestety rysą na diamencie jest strona techniczna, która negatywnie wpływa na odbiór całości.