Wiadomość gry na świecie 29 sierpnia 2013, 11:01

autor: Redakcja GRYOnline.pl

Nvidia na targach gamescom - nowe efekty graficzne, Shield i Splinter Cell w 4K

Nvidia przedstawiła szereg tytułów, które będą wykorzystywać opracowane przez firmę technologie. Dodatkowo na targach można było przetestować Splinter Cell: Blacklist na pierwszym w Europie monitorze 4K oraz wypróbować konsolę Shield.

Nvidia od wielu lat uczestniczy w targach gamescom, współpracując z partnerami wykorzystującymi na swoich stoiskach najmocniejsze konfiguracje sprzętowe oparte na GPU. W tym roku jednak firma po raz pierwszy miała swoje własne stoisko, na którym obok technologicznych nowinek pokazywany był szereg premierowych i przedpremierowych tytułów, obsługujących dodatkowe efekty graficzne, niemożliwe do uzyskania na konsolach.

Nvidia na targach gamescom - nowe efekty graficzne, Shield i Splinter Cell w 4K - ilustracja #1

Na scenie gościli najwięksi deweloperzy i wydawcy, którzy prezentowali trailery oraz opowiadali o nowych efektach, które zobaczymy w nadchodzących tytułach, m.in. Watch Dogs, Assassin’s Creed IV czy Wiedźmin 3: Dziki Gon. Activision ujawniło kilka szczegółów pecetowej, czyli najbardziej zaawansowanej graficznie wersji Call of Duty: Ghosts, przedstawiciele firmy Warner przedstawili swoje Batman: Arkham Origins, które - zgodnie z tradycją cyklu Arkham - również będzie wspierało technologie Nvidii, a ekipa z 2K Games prezentowała efekty PhysX w swoim The Bureau: XCOM Declassified.

W zamkniętej strefie uczestnicy targów mogli zagrać w najważniejsze tytuły tego sezonu: Assassin’s Creed IV: Black Flag oraz Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist na kompaktowych, lecz wydajnych komputerach typu SFF wyposażonych w karty GeForce GTX 780. Na żywo można było się przekonać, jak wyglądają efekty teselacji DirectX 11 czy TXAA. Blacklist jest pierwszym tytułem wykorzystującym nowe technologie ambient occlusion i HBAO+ (Horizon Based Ambient Occlusion). Ponadto przedstawiciele prasy mieli okazję zobaczyć ten tytuł w oszałamiającej rozdzielczości 4K na monitorze Asus PQ321. Co ciekawe, niezwykle wysokie jak na przekątną 31,5 cala zagęszczenie 140 pikseli na cal sprawia, że wyświetlany w natywnej rozdzielczości tego ekranu Blacklist jest tak ostry, iż niepotrzebne jest stosowanie antyaliasingu. W tym wypadku włączenie TXAA nawet bardziej szkodzi niż pomaga, ponieważ ze względu na zbędny post processing obraz jest odrobinę mniej ostry, a efektów jakichkolwiek prób dalszego wygładzenia krawędzi praktycznie nie da się zauważyć gołym okiem.

Oprócz gier, na targach gamescom można było zobaczyć również najnowszy sprzęt wyposażony w podzespoły Nvidii, w tym gamingowe notebooki oparte o platformę Haswell - Razer Blade Pro (17”) i Razer Blade (14”), oba z kartą graficzną GeForce 765m, oraz Alienware z GeForceGTX 780m na pokładzie, które osiągają wydajność zbliżoną do stacjonarnych pecetów z procesorami z tej serii

Po raz pierwszy w Europie zaprezentowana została również przenośna konsola Shield. Działająca pod kontrolą systemu Android ma dostęp do wszystkich tytułów dostępnych w sklepie Google Play, a na dodatek może funkcjonować jako bezprzewodowy kontroler i odbiornik gier strumieniowanych z komputera PC wyposażonego w procesory graficzne GeForce GTX, umożliwiając granie w tytuły z biblioteki sklepu Steam w dowolnym miejscu w domu. Niestety wciąż nie znamy żadnych konkretów na temat europejskiej premiery Shielda ponad to, iż będzie ona miała miejsce “wkrótce”.