Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS
Słownik gracza 4 lutego 2020, 15:45

nerf

Termin oznaczający osłabienie lub zmniejszenie skuteczności danego elementu gry wideo w celu zachowania właściwego balansu rozgrywki. Choć nerf jest praktyką najczęściej stosowaną przez twórców multiplayerowych produkcji (a zwłaszcza gier typu MMO), od czasu do czasu decydują się na nią również autorzy tytułów przeznaczonych do zabawy w pojedynkę.

„Ofiarą” nerfu może paść niemal każdy element danej gry wideo. Mowa przede wszystkim o określonych przedmiotach, które zapewniają swoim posiadaczom zbyt dużą przewagę. Poza tym twórcy często decydują się na obniżenie skuteczności danego skilla czy wręcz na osłabienie całej klasy postaci. Czasami zdarza się również tak, że zastosowanie określonej taktyki pozwala na odnoszenie zbyt łatwych zwycięstw, przez co autorzy muszą wprowadzić zmiany osłabiające jej skuteczność. Przykładem nerfu może być również sytuacja, w której deweloperzy ułatwiają graczom zdobycie zbyt trudnego osiągnięcia przez ograniczenie jego wymagań.

Nerf najczęściej dotyka problematyczne elementy produkcji typu MMO (na screenie gra World of Warcraft z 2004 roku). - 2020-02-04
Nerf najczęściej dotyka problematyczne elementy produkcji typu MMO (na screenie gra World of Warcraft z 2004 roku).

Korzenie takiego znaczenia tego terminu sięgają czasów, kiedy wśród produkcji typu MMO prym wiodła gra Ultima Online. Firma Hasbro wypuściła wówczas licencjonowaną serię zabawek o nazwie Nerf, którymi za sprawą miękkiego materiału, z jakiego je wykonano, nie sposób było się zranić.