Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS
Słownik gracza 12 lipca 2018, 17:07

checkerboard rendering

Sposób renderowania grafiki, w którym obraz składa się z połowy docelowej liczby pikseli rozmieszczonych na ekranie na wzór szachownicy (stąd nazwa; ang. checkerboard – szachownica). Pozostałe piksele są tworzone z wykorzystaniem interpolacji, czyli techniki polegającej na tworzeniu nowych pikseli dopasowanych wizualnie do pikseli z nimi sąsiadujących. Dzięki checkerboard renderingowi możliwe jest podniesienie rozdzielczości obrazu przy jednoczesnym zachowaniu poziomu detali z rozdzielczości podstawowej, a co za tym idzie – przy mniejszym zapotrzebowaniu na moc obliczeniową.

Horizon Zero Dawn z 2017 roku to jedna z gier wykorzystujących dodatkową moc PlayStation 4 Pro i robiących użytek z techniki checkerboard renderingu. - 2018-07-12
Horizon Zero Dawn z 2017 roku to jedna z gier wykorzystujących dodatkową moc PlayStation 4 Pro i robiących użytek z techniki checkerboard renderingu.

Checkerboard rendering zyskał na znaczeniu w epoce ósmej generacji konsol stacjonarnych i ekranów o rozdzielczości 4K (3840 na 2160 pikseli), głównie za sprawą producentów PlayStation 4 oraz Xboksa One. Owe urządzenia otrzymały kolejno w 2016 i 17 roku mocniejsze wersje, które w teorii miały być zdolne do uruchamiania gier działających w rozdzielczości natywnej 4K; w praktyce tylko druga z wymienionych maszyn posiadała wystarczającą moc obliczeniową, by temu sprostać w większości ówczesnych produkcji.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz