Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS
Słownik gracza 18 marca 2013, 11:29

silnik fizyki

PhysX, Havok

Rodzaj oprogramowania wykorzystywanego do symulacji działania praw fizyki w grach wideo, filmach (efekty specjalne) oraz modelach naukowych. Silnik fizyki odpowiada m.in. za zmiany toru ruchu i detekcję kolizji brył, odkształcenia ciał sprężystych oraz dynamikę płynów.

Nietypowe prawa fizyki obowiązujące w świecie gry mogą być istotnym elementem zabawy, czego przykładem jest Portal 2. [1:13]

W grach wideo powszechnie stosowne są silniki fizyki wykorzystujące akcelerację sprzętową układów graficznych do obliczeń dokonywanych w czasie rzeczywistym. W wielu przypadkach tego typu oprogramowanie stanowi element silnika gry, a twórcy mają dużą swobodę w definiowaniu podstawowych praw fizyki obowiązujących w wirtualnym świecie (np. siły oddziałujące na obiekty w ruchu, możliwość generowania zniszczeń, zmniejszona siła grawitacji).

Najpopularniejsze obecnie silniki fizyki w grach wideo to Havok oraz PhysX.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz