Amazon.com – internetowa księgarnia, która wyprzedziła swoje czasy. Od czego zaczynał Jeff Bezos?

Amazon.com – internetowa księgarnia, która wyprzedziła swoje czasy

Pierwszy historyczny zakup przez Internet miał miejsce w latach 80. XX wieku (niektóre źródła mówią o roku 1979), ale furtka na jego faktyczny rozwój została otworzona dopiero w kolejnej dekadzie, kiedy to w USA zniesiono zakaz wykorzystywania globalnej sieci do celów komercyjnych. Mogę się tylko domyślać, że Jeff Bezos m.in. w tym wydarzeniu widział sporą szansę dla rozwoju własnego biznesu. Początkowo e-handel wyglądał tak: wchodziło się na witrynę internetową i zamawiało towar przez wiadomość e-mail lub telefonicznie. Jeff miał inną wizję. Twierdził, że „najlepsza obsługa klienta charakteryzuje się tym, że klient w ogóle nie musi kontaktować się ze sprzedawcą”. Było to już jednak na dość zaawansowanym etapie tworzenia właściwego biznesplanu. Iskrą do zainteresowania się tematem stworzenia internetowej firmy „na poważnie” była sytuacja z 1994 roku:

Dotarłem do danych wskazujących, że korzystanie z internetu wiosną 1994 roku rosło o 2300% rocznie. Normalnie rzeczy nie rozwijają się tak szybko. Było to niezwykłe zjawisko, które sprawiło, że zacząłem rozmyślać o tym, jaki biznes może być sensowny w kontekście tak błyskawicznego wzrostu.

Jeff Bezos

Bezos brał pod uwagę 20 produktów, które mógłby sprzedawać. Część z nich została bardzo szybko odrzucona. - Od czego zaczynał Jeff Bezos? Początki Amazona - dokument - 2021-11-24
Bezos brał pod uwagę 20 produktów, które mógłby sprzedawać. Część z nich została bardzo szybko odrzucona.

Zanim Jeff opracował platformę e-commerce, głowił się na tym, co będzie sprzedawać. Po przeanalizowaniu wielu danych wybór padł na książki. Oczywiście te drukowane. O e-bookach w tamtych czasach jeszcze nikt nie słyszał. Dlaczego właśnie książki? Powodów było wiele. Wśród najważniejszych należy wspomnieć o tym, że na rynku było dużo towaru – ponad 1,3 miliona różnych pozycji. Nie bez znaczenia była też ich niewielka cena. Istniało również wiele konkurujących ze sobą wydawnictw. Dla kogoś, kto chciał zająć się dystrybucją i pośrednictwem w sprzedaży książek, była to korzystna sytuacja. Na pewno lepsza niż w przypadku płyt kompaktowych z muzyką, które Jeff także brał pod uwagę. Nie dość, że CD-ków było mniej, to sytuację dodatkowo pogarszał fakt, że liczące się na rynku wytwórnie muzyczne dało się policzyć na palcach dwóch rąk. W obszarze zainteresowania Bezosa znalazły się również m.in. czasopisma, sprzęt komputerowy i oprogramowanie.

9

Mateusz Ługowik

Autor: Mateusz Ługowik

Swoje pierwsze teksty napisał dla portalu z ciekawostkami ze świata. Niedługo potem zaczął tworzyć artykuły, których głównym tematem była kawa. Dopiero trzecia strona dotyczyła gier, sprzętu i nowych technologii. Stamtąd trafił do Gry-Online.pl. Obecnie zajmuje się pisaniem tekstów o tematyce sprzętowej oraz aktualizowaniem tekstów growych i techowych. Od czasu do czasu opracowuje też wiadomości do newsroomu. W wolnym czasie gra, pomaga rozwiązywać problemy z PC, ogląda seriale i stare polskie komedie, czyta komiksy (team DC!) i jeździ na koncerty. Jest hopheadem.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl