Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Euro Truck Simulator 2 Publicystyka

Publicystyka 13 listopada 2014, 15:30

autor: Amadeusz Cyganek

ETS 2 dwa lata po premierze - jak dziś prezentuje się Euro Truck Simulator?

Co można zrobić z grą w trzy miesiące? Patrząc na to, co dzieje się z Euro Truck Simulator 2, raczej niemało – sami przyznacie, że trzy łatki, zapowiedziana nowa ciężarówka i garść szczegółów na temat rozbudowanego DLC to dość sporo, prawda?

CO NOWEGO W EURO TRUCK SIMULATOR 2:
  • Nowa ciężarówka – DAF XF Euro 6;
  • Mercedes Actros MP4 w produkcji;
  • Planowane wydanie DLC z terenami Europy Północnej;
  • Szereg poprawek w kodzie gry (praca podwozi, regulacja tempomatu);
  • Korekta limitów prędkości w wielu miastach;
  • Większe kary za nieprzepisową jazdę;
  • Wyszukiwarka ciągników i naczep;
  • Osiągnięcia Steam.

Od czasu naszej ostatniej wizyty w wirtualnym świecie ciężarówek za sprawą Euro Truck Simulator 2, czyli hitowej produkcji czeskiego studia SCS Software, minęło zaledwie nieco ponad trzy miesiące i wydawałoby się, że przez ten czas zmienić się może naprawdę niewiele. Niektóre studia deweloperskie po dwóch latach od wydania gry nawet nie pomyślałyby o kiwnięciu palcem i próbie zaimplementowania nowych rozwiązań do swojej produkcji, ale nasi południowi sąsiedzi w trakcie minionego kwartału zrobili tyle, że niejako zmusili nas do powrotu w przestrzeń wielkich, wręcz potężnych pojazdów i sprawdzenia, co też nowego możemy zaobserwować na drogach całej Europy.

Za pięć sekund w ciężarówkę uderzy osobówka… wjeżdżająca na czerwonym! - 2014-11-13
Za pięć sekund w ciężarówkę uderzy osobówka… wjeżdżająca na czerwonym!

Jedni przez kilka miesięcy nie potrafią uporać się z podstawowymi problemami technicznymi swojej produkcji, natomiast SCS Software zaprezentowało nam już trzy nowe łatki. Duża liczba nakładek wcale nie sugeruje jednak, że każda z nich jest robiona po to, by nabić licznik – wszystkie wnoszą do rozgrywki długo oczekiwane przez graczy usprawnienia, dodając jednocześnie rozwiązania, o które postulowano na oficjalnych forach czy też fanpage’ach serii Euro Truck Simulator.

Ekipa studia SCS Software powoli się rozrasta – niedawno do zespołu dołączyli Polak i Słowak. Szczególnie ten drugi to postać znana społeczności moderskiej jako 50keda. Jest on odpowiedzialny za kilka fanowskich modeli ciężarówek czy też specjalną wtyczkę do programu graficznego Blender, z którego powszechnie korzystają twórcy modyfikacji. Nie zapominajmy także o studiu Heavy Loads zlokalizowanym w Polsce, również pomagającym w pracach zarówno nad ETS2, jak również kolejnymi truckerskimi produkcjami.

1.12: truckerscy modnisie – wystąp!

Pierwszy z patchów – z numerem 1.12 – to gratka dla miłośników przeglądania tego, co oferują nam panowie z SCS Software w kwestii pojazdów. Zaimplementowano bowiem bardzo wygodną w obsłudze i przydatną przeglądarkę wszystkich dostępnych w grze ciągników oraz przyczep. Nasze maszyny będziemy mogli odpowiednio zmieniać pod względem wizualnym, dodając nowe malowania i naklejki. Rozwiązanie to daje także spore nowe możliwości odbiorcom tytułu lubującym się w tworzeniu dodatków do ETS2, pozwalając sprawdzić, jak prezentuje się ich dzieło w grze i dając pole do manewru w kwestii ewentualnego naniesienia poprawek na poszczególne tekstury czy elementy pojazdu. Swoje pięć minut otrzymali również miłośnicy fotografowania ciężarówek – do ich dyspozycji oddano bardzo funkcjonalny edytor zdjęć, dzięki któremu poprawimy kolorystykę fotek, ich nasycenie, balans bieli czy ostrość.

Swojskie klimaty – tu nawet ograniczenie prędkości wyświetlane na GPS-ie nie pomoże. - 2014-11-13
Swojskie klimaty – tu nawet ograniczenie prędkości wyświetlane na GPS-ie nie pomoże.

To jednak nie wszystkie wprowadzone przez tę łatkę nowości – twórcy zajęli się także poprawkami w kwestii czasami niebyt realistycznych limitów prędkości, które spotykaliśmy na terytorium Wielkiej Brytanii, naprawia ona także mnóstwo błędów związanych z błędnych działaniem modów, zwłaszcza w kwestii znikających tekstur, miast-widm czy też błędnego naliczania wagi pojazdu.

1.13: jak osiągnąć sprawny tempomat?

Aktualizacja 1.13 to już ukłon w stronę miłośników zdobywania dodatkowych celów – wraz z nią do gry trafiła bowiem lista blisko trzydziestu osiągnięć dostępnych za pośrednictwem serwisu Steam. Niby to nic wielkiego, ale gracze długo prosili o pojawienie się tego dodatku w ETS2, tym samym doświadczeni obieżyświaci mają kolejny powód do tego, by powrócić do dzieła SCS Software. Poprawek nie zabrakło ponadto w kwestii prawidłowego funkcjonowania tempomatu – twórcy postarali się umożliwić nam zmianę skali jego działania. Dodatkowo prędkość, z jaką poruszamy się przy wykorzystaniu tego narzędzia automatycznie dostosowuje się do przepisowych ograniczeń na danym odcinku trasy. Wreszcie możemy także regulować głośność radia za pomocą odpowiednio przypisanych do tego celu przycisków na klawiaturze – do tej pory musieliśmy korzystać ze specjalnych suwaków, a teraz korzystanie z tego narzędzia jest zdecydowanie bardziej wygodne. Tradycyjnie już w przypadku kolejnych łatek autorzy postarali się także o zmiany w kwestii ograniczeń prędkości, które tym razem dotknęły przede wszystkim Polski, ale również Słowacji, Belgii czy Francji.

Chętni na wycieczkę do IKEI? - 2014-11-13
Chętni na wycieczkę do IKEI?

1.14: Nowy DAF mandatu wart

Najnowsza aktualizacja o numerze 1.14 przez około miesiąc pozostawała w fazie otwartej bety dostępnej dla użytkowników Steama, ale dosłownie kilkanaście godzin temu poprawka oficjalnie automatycznie trafiła do gry. Posiadacze innych wersji niż ta dystrybuowana przez serwis Valve na łatkę będą musieli poczekać jeszcze kilka dni, ale zaznaczam, iż warto. Zdecydowanie największą nowością jest pojawienie się w parku maszynowym nowej ciężarówki – do zestawu dołącza model DAF XF Euro 6, czyli długo oczekiwana propozycja holenderskiego producenta. Wraz z nowym ciągnikiem do gry trafiły zupełnie nowe, sześciokołowe podwozia, a zawieszenie pojazdów w wielu przypadkach uległo znaczącym poprawkom. Te zmiany wpływają w dość solidny sposób na prowadzenie ciężarówek, zwłaszcza jeśli chodzi o pokonywanie zakrętów, gdzie czuć odrobinę zmieniony środek ciężkości sterowanego przez nas pojazdu.

Podniesienie podwozia to szansa na lepszą kontrolę pojazdu na wirażach. - 2014-11-13
Podniesienie podwozia to szansa na lepszą kontrolę pojazdu na wirażach.

Możliwość automatycznego skrętu kamery w przypadku włączenia kierunkowskazu czy też ruchu kierownicy z pewnością spodoba się osobom, które notorycznie zapominają o rozglądaniu się na obie strony podczas prób włączenia się do ruchu, mocno ograniczając ryzyko stworzenia kolizji. Jest to tym bardziej istotne, iż wraz z poprawką 1.14 autorzy postanowili trochę bardziej ukarać nas za kolejne wykroczenia drogowe. Stłuczki to teraz kosztowniejsze dla naszego portfela zdarzenia. Stawki za kolizje z udziałem innych uczestników ruchu drogowego poszły delikatnie w górę, natomiast znacznie bardziej surowi w kwestii ewentualnych zniszczeń towaru są producenci – kary za niedostarczenie dostawy w odpowiednim stanie poszły w górę nawet o 35-40%. Nie opłaca się także szaleć na jezdni przy dużej prędkości – naprawa uszkodzeń wynikłych wskutek przewrócenia prowadzonego przez nas ciągnika to solidny drenaż portfela. GPS umiejscowiony wewnątrz ciężarówki wreszcie będzie pokazywał nam aktualne limity prędkości dla danej trasy, nie będzie więc konieczne korzystanie z wirtualnego doradcy drogowego. Nie można nie wspomnieć także o poprawkach zaimplementowanych do systemu ruchu ulicznego – poprawiono zwłaszcza zachowanie samochodów na skrzyżowaniach, choć czasami nadal nie brakuje sytuacji, w których kierowcy osobówek bez pardonu pakują nam się pod koła ciężarówki.

Nowe w drodze

Jak widzicie, przez trzy ostatnie miesiące Euro Truck Simulator 2 przeszedł niemałe zmiany, a to nie koniec ciekawych nowości, które staną się udziałem produkcji studia SCS Software w najbliższych miesiącach. Gracze ze zniecierpliwieniem wyczekują premiery kolejnej, znacznie bardziej popularnej niż w przypadku nowego modelu DAF-a ciężarówki – już wkrótce do gry trafi bowiem Mercedes Actros MP4. Do sieci trafiły na razie tylko i wyłącznie rendery przedstawiające początkowy kształt tego ciągnika – Czesi jednak nie podają nawet przybliżonej daty pojawienia się Mercedesa w grze, wygląda więc na to, że na ten model jeszcze będziemy musieli trochę poczekać.

Jednym z pomysłów na urozmaicenie rozgrywki jest stworzenie DLC zawierającego tandemy, czyli pojazdy z dwoma osobnymi przyczepami. Nie da się ukryć, że byłoby to spore wyzwanie – prowadzenie pojazdu złożonego w sumie z trzech członów wymagałoby znacznie większych umiejętności, a parkowanie takim zestawem zapewne śniłoby się po nocach niejednemu fanowi ciężarówek. Na razie jednak nie wiemy, czy i kiedy takowy dodatek powstanie.

Wnętrze nowego DAF-a prezentuje się imponująco. - 2014-11-13
Wnętrze nowego DAF-a prezentuje się imponująco.

Na koniec zostawiłem rzecz zdecydowanie najciekawszą i coś, na co z pewnością czekają wszyscy amatorzy truckerskich wojaży po Europie. Twórcy systematycznie powiększają obszar Starego Kontynentu, po którym możemy się poruszać, a już niebawem do gry trafią kolejne, niespotykane dotąd tereny. Trafimy bowiem na terytorium Europy Północnej, a konkretnie rzecz ujmując do trzech państw: Szwecji, Norwegii i Danii. W sumie na mapie pojawi się aż 20 nowych miast, z których każde będzie oferować odmienne możliwości w kwestii tranzytu specjalistycznych towarów. Do gry trafi kilka zupełnie nowych firm, twórcy obiecują także zaimplementować kilka modeli rozbudowanych skrzyżowań, co nieco urozmaici podróż po tamtejszych drogach. Nie trzeba raczej wspominać, że ekipa SCS Software postara się także o odtworzenie charakterystycznej architektury tych państw, no i z pewnością możemy także liczyć na wyjątkowe widoki, które zaoferują nam tereny Europy Północnej. Na razie ciężko powiedzieć, kiedy DLC z Norwegią, Danią i Szwecją pojawi się w sprzedaży – wszystko wskazuje na to, iż wydarzy się to raczej nieprędko w związku z równoległymi pracami nad American Truck Simulator. Wiemy jednak, że dodatek z pewnością powstaje i prędzej czy później trafi do fanów serii.

Trzeba przyznać, że Europa Północna gwarantuje nam niesamowite widoczki! - 2014-11-13
Trzeba przyznać, że Europa Północna gwarantuje nam niesamowite widoczki!

Trudno dziwić się, że Euro Truck Simulator 2 cieszy się niesłabnącą popularnością wśród graczy – twórcy, pracując w ledwie kilkuosobowym składzie, dokładają wszelkich starań, by fani ich produkcji nie zapomnieli o tym tytule, dodając szereg nowych rozwiązań i próbując poprawiać błędy zgłaszane przez nich samych. Ciągły rozwój platformy społecznościowej World of Trucks, tworzenie nowych modeli ciężarówek czy też planowane wydanie kolejnego dodatku z terenami Europy Północnej to działania, które pozwolą zatrzymać przy sobie wirtualnych truckerów jeszcze przez długi, długi czas. I mimo iż kilka tygodni temu stuknęło dwa lata od premiery ETS2, chyba niewielu zauważyło, że przygoda z produkcją SCS Sotware tyle trwa. Pozostaje trzymać kciuki i liczyć na to, że w kolejnych miesiącach sytuacja ta nie ulegnie zmianie.

Euro Truck Simulator 2

Euro Truck Simulator 2