Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 marca 2019, 14:36

autor: Bartosz Świątek

„Zawsze będziemy popełniali błędy" – deweloper Cyberpunk 2077 o pułapkach tworzenia gier

Deweloperzy ze studia CD Projekt RED – Philipp Weber i Miles Tost – opowiedzieli w czasie niedawnego podcastu o swoich doświadczeniach z pracy nad Wiedźminem 3: Dzikim Gonem. Jednym z tematów rozmowy była pasja i jej możliwy negatywny wpływ na proces twórczy.

CD Projekt RED uczy się na błędach, ale nie chce rezygnować z pasji. - „Zawsze będziemy popełniali błędy" – deweloper Cyberpunk 2077 o pułapkach tworzenia gier - wiadomość - 2019-03-25
CD Projekt RED uczy się na błędach, ale nie chce rezygnować z pasji.

W czasie niedawnego podcastu, Philipp Weber i Miles Tost – deweloperzy ze studia CD Projekt RED, pracujący obecnie nad Cyberpunkiem 2077podzielili się kilkoma uwagami na temat procesu tworzenia gier, a w szczególności tego, w jaki sposób pasja poszczególnych członków zespołu wpływa na pracę.

Feature Creep i nieznana historia Eredina

Jednym z podstawowych problemów jest tzw. Feature Creep, czyli tendencja do wzbogacania wczesnej wersji tytułu o dodatkową zawartość lub funkcje, których ostatecznie nie da się przetestować i połączyć z resztą gry. Przykładowo, Kraina Tysiąca Baśni w dodatku Krew i Wino do gry Wiedźmin 3 miała początkowo być jedynie rozwiązaniem, które umożliwiało skrócenie pewnego zadania, a ostatecznie rozrosła się do osobnego wątku, zakończonego pojedynkiem z bossem.

Często bywa też na odwrót – ograniczenia czasowe wymagają wycinania całych fragmentów gry. Philipp Weber stwierdził, że w Dzikim Gonie ostała się zaledwie 1/3 pierwotnie planowanych misji, bowiem w pewnym momencie twórcy postanowili skupić się na jakości, a nie ilości – wybrać jedynie najlepsze zadania i poświęcić czas, by dopracować je do perfekcji. Dziś wiemy już, że był to właściwy wybór, gdyż jakość zadań pobocznych w ostatnim dziele CD Projekt RED wzbudziła powszechny zachwyt krytyków, a gra i tak ma wystarczająco dużo zawartości, by zapewnić dziesiątki, albo i setki godzin zabawy. Nie oznacza to jednak, że z produkcji nie wyleciało nic wartego uwagi – dla przykładu, deweloperzy planowali wątek fabularny, który pogłębiał postać głównego antagonisty podstawki, Eredina. Niestety, okazało się, że przygotowany scenariusz był zbyt obszerny dla pojedynczego zadania.

Postać Eredina miała zostać pogłębiona, ale twórcom zabrakło czasu. Źródło: Artstation, Marek Madej.
Postać Eredina miała zostać pogłębiona, ale twórcom zabrakło czasu. Źródło: Artstation, Marek Madej.

Czy coś zostanie wycięte z Cyberpunk 2077?

Deweloperzy nauczyli się wiele dzięki pracy nad swoim poprzednim tytułem, ale mimo to możemy być praktycznie pewni, że w przypadku dewelopingu Cyberpunka 2077 są i będą popełniane identyczne błędy. Wszystko dlatego, że potknięcia tego typu pojawiają się w wyniku pasji i perfekcjonizmu, a twórcy nie chcą się ograniczać i pragną, by ich nowe dzieło było jeszcze lepsze niż Wiedźmin 3.

Zawsze będziemy popełniali błędy – konkluduje Philipp Weber.

Przypominamy, że Cyberpunk 2077 zadebiutuje na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One i ukaże się w pełnej polskiej wersji językowej. Data premiery tego tytułu nie jest nam znana, jednak z pewnością dowiemy się o nim więcej w czasie tegorocznych targów E3 – studio CD Projekt RED potwierdziło już swoją obecność na tej imprezie.

  1. CD Projekt RED – strona oficjalna