Wydajność ASUS ROG Ally jest naprawdę niezła; zobacz ile sprzęt wyciąga fps
AMD zaprezentowało swoje nowe procesory Z1, wykorzystywane w nadchodzącej konsoli ROG Ally. Wyniki testów sprzętu są naprawdę zaskakujące.

25 kwietnia AMD zaprezentowało nowe procesory Z1, zaprojektowane specjalnie dla urządzeń przenośnych. Jednym z przykładów sprzętu, które otrzymają wspomniany układ, jest ASUS ROG Ally, którego premiera została zaplanowana na 11 maja tego roku. Pierwsze testy wydajności potwierdziły, że w większości gier wspomniane układy będą w stanie osiągnąć 60 fps. Należy jednak zaznaczyć, że nie będzie to możliwe bez pewnych ustępstw.
Seria Z1 składa się z dwóch procesorów: podstawowego Z1 oraz wersji Extreme. Pierwszy z wymienionych układów jest wyposażony w 6 rdzeni i 12 wątków oraz 22 MB pamięci cache. Za generowanie grafiki odpowiadają 4 jednostki obliczeniowe oparte na architekturze RDNA 3.
Jak można zauważyć na powyższym wykresie, mniej wydajna wersja procesora Z1 nie jest w stanie osiągnąć 60 fps w większości testowanych tytułów. Może to nieco rozczarować, biorąc pod uwagę, że pierwsze urządzenie wyposażone w opisywany procesor, tj. ROG Ally, posiada wyświetlacz o rozdzielczości 1080p z odświeżaniem 120hz.
Jednak AMD znalazło rozwiązanie tego problemu, umożliwiając korzystanie z technologii RSR (Radeon Super Resolution), która skaluje obraz z 720p do 1080p. Dzięki niej użytkownicy konsol z mniej wydajnym procesorem będą mogli cieszyć się rozgrywką w 60 klatkach na sekundę.
Wersja Extreme procesora Z1 jest wyposażona w 8 rdzeni i 16 wątków wspieranych przez 24 MB pamięci cache. Co warto zaznaczyć, w porównaniu do słabszego modelu, Z1 Extreme otrzymał aż 3 razy więcej jednostek obliczeniowych RDNA 3, co pozwala na znaczne poprawienie osiągów konsoli i utrzymanie poziomu 60 fps-ów w większości testowanych tytułów bez korzystania z technologii RSR.
Warto jednak zaznaczyć, że wszystkie opisywane testy były prowadzone na niskich ustawieniach graficznych oraz w trybie „Turbo”. Oznacza to, że aby osiągnąć pułap 60 fpsów, układ pobiera aż 30 W mocy. Dla porównania, Steam Deck zużywa od 4 do 15 W, przy czym czas pracy na pełnym obciążeniu to mniej więcej dwie godziny.
Niemniej osiągnięcie przez przenośny sprzęt do gier 60 fps-ów w 1080p w grach AAA jest niesamowitym wyczynem. Dodatkowo, jeśli ROG Ally, zgodnie z zapowiedzią producenta zapewni długość pracy na baterii porównywalną ze Steam Deckiem to w końcu konsola od Valve doczeka się pełnoprawnego konkurenta. A większa różnorodność na rynku, może tylko wyjść na dobre dla graczy.
Więcej:PS6 będzie gorszy od Xboxa Magnusa; nowa generacja konsol przekroczy barierę 30 GB RAM
Komentarze czytelników
adi9568 Generał
Bateria, cena, Win11... paaanie kto to wymyślił?
lechu84 Legionista
Sprzęt fajny ale o ew sukcesie zadecyduje przede wszystkim jego cena. Deck Valve w najtańszej opcji to niecałe 2 tys zł - mniej więcej równowartość ceny Switcha w wersji OLED i jak na jego możliwości cena jest bardzo Ok. Tu nieoficjalnie mówi się o pułapie cenowym Ok 800USD co po doliczeniu podatku da okolice 4 tys zł - a to dla większości klientów będzie już zdecydowanie za drogo.
heyajit Centurion
Twoje wróżby Asusowi do niczego nie są potrzebne.
noobmer Generał
Raz to bateria bedzie trzymać chyba z pól godziny, dwa co z tego żę 2 razy mocniejszy jak i tak specjalnie bedą gracze ograniczać wydajność z racji wcześniej wspomnianej baterii. Trzy, cena, najtansza wersja SD kosztuje 1800zł i można sobie rozszerzyć pamięć kartami pamieci. To jest handheld wiec po co komu 1tb tam?
Największa wada SD to jest ekran, szkoda ze w lepszych wersjach nie połasili sie o jakiś lepszy panel LCD (nie potrzeba od razu OLEDa)
Kamook Generał
"AMD znalazło rozwiązanie tego problemu, umożliwiając korzystanie z technologii RSR (Radeon Super Resolution), która skaluje obraz z 720p do 1080p przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji" Czy się wam coś nie pomejdało? AMD nie wykorzystuję AI do rekonstrukcji, mają swoją technologię opensource FSR, ale i to tu nie pasuje, co wy tam pieprzycie?