Więcej klatek i ładniejsze gry - AMD przekonuje, że drogę do tego zapewnią FSR i ray tracing
Wraz z kartami Radeon RX 7000 AMD wprowadziło nową wersję techniki upscalingu. Aczkolwiek FSR 2.1 nie osiąga wyników zbliżonych do konkurencyjnego DLSS 3. Firma jednak przypomina o swojej technologii i stara się do niej zachęcić.

Firma AMD opublikowała w ostatnim czasie szereg testów, w których zaprezentowała przewagę, jaką oferuje technologia FSR 2 w grach wykorzystujących ray tracing. Do tego celu „Czerwoni” wykorzystali kartę graficzną Radeon RX 7900 XTX oraz Radeon RX 7900 XT. Firma użyła kilka wymagających tytułów, na podstawie których miał pokazać przewagę, jaką daje zastosowanie technologii FidelityFX Super Resolution.
Jaki sprzęt AMD wykorzystało do testów?
Opublikowane poniżej wyniki pochodzą z dwóch platform. Pierwsza z nich wyposażona była w procesor AMD Ryzen 9 7900X, kartę graficzną Radeon RX 7900 XTX, 32 GB RAM DDR5 oraz płytę główną MSI X670E Ace. Druga platforma była nieco uboższa, bowiem na jej pokładzie znalazł się procesor AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT, 32 GB pamięci RAM DDR4 oraz płyta główna ASRock X570 Taichi. Obydwa sprzęty działały na systemie operacyjnym Windows 11 Pro.
Na wykorzystanej przez „Czerwonych” platformie testowej tylko jeden tytuł przekroczył barierę 60 klatek na sekundę na najwyższych detalach i rozdzielczości 4K. Sytuacja poprawiła się jednak po włączeniu FSR w trybie jakości. Zdecydowana większość testowanych przez AMD gier mogła wtedy pochwalić się fps-ami większymi przynajmniej o 30-40 punktów.
Przestawienie autorskiej techniki od AMD na tryb zrównoważony lub tryb wydajności skutkowało dodatkowym wzrostem ilości klatek na sekundę.
Oprócz gier przedstawionych na powyższych grafikach AMD przetestowało również wydajność Cyberpunka 2077 z FSR 2 na ustawieniach Ultra i z włączonym ray tracingiem. Tytuł stworzony przez CD Projekt RED w dalszym ciągu potrafi być bardzo wymagający, co udowodniły testy bez włączonego upscalingu, gdzie gra działała w 21 klatkach na sekundę.
Tryb jakości FSR zapewnił niemal dwukrotną poprawę płynności. Warto jednak pamiętać, że AMD zaprezentowało osiągi jedynie w standardowym ray tracingu, bez wykorzystania trybu RT Overdrive.
Więcej:PS5 Pro wydajniejsze, a DualSense bez wymiennej baterii; ekspert sprawdził model konsoli CFI-ZCT2W
- komputery
- AMD
- gaming
- karty graficzne
- Radeon RX 7900
- Radeon RX 7000
- PC
Komentarze czytelników
zanonimizowany1376576 Generał
Gry technologicznie, a już zwłaszcza graficznie niemalże stoją w miejscu więc to wymysł aby ciągle podwyższać wymagania gier bo muszą opylać cały czas te nowe karty graficzne i zarabiać miliardy.
To też dowód, że korporacje majstrują przy wymaganiach gier jak np. Nvidia do której trzeba wysłać grę przed premierą czyli jest to Mafia która ściąga haracz.
Więc jest tutaj potrzebny ogólnoświatowy protest którego nie widzę z dzisiejszymi społeczeństwami i buractwem jak to np. "profesjonalne" kanały na YouTube które robią te głupie analizy i liczą każdą klatkę, a wystarczy bojkot i niekupowanie podzespołów i konsoli oraz pociśnięcie ich w dobrze zmontowanych filmach.
quark Generał

A czemu nie zrobili porównania z kartami Nvidii z włączonym DLSS i ray tracingiem?
Jakoś mieli odwagę zrobić takie porównanie gdy chodziło o ilość VRAMu a teraz już jednak nie chcą się porównywać? Z czego to może wynikać? No nie mam pojęcia, naprawdę...
Link Senator

droga do lepszej wydajnosci jest obnizenie rozdzielczosci ?
Jeśli w przypadku NVIDIA wybrałeś DLSS jakość, nie DLSS wydajność, to utraty rozdzielczość jest praktycznie nie do zauważenie. Nawet gry w trybie DLSS Q wyglądają trochę lepiej niż bez tego. Przynajmniej w moim odczucie i to na 1920x1080 po wypróbowaniu Cyberpunk 2077 na przykład.
Nie wiem, jak wygląda DLSS Q na 4K. Co do FSR, to nie oceniam, bo nie mam karty AMD.
zanonimizowany1376576 Generał
Do FSR nie trzeba karty AMD, sam używam teraz w kilku grach na 1070ti, daje kopa i wygląda super
Kiedyś to się nazywało obniżeniem rozdzielczości i wyłączeniem AA, ludzie ogarnijcie się
Wenlok Centurion
Zdradzę wam tajemnicę. Nvidia zmyliła was nazewnictwem.
DLSS 3 tak naprawdę nie istnieje.