Unilever i Danone do Apple i Amazona: planeta ważniejsza niż pieniądze
Członkowie B Corporation (m.in. Danone, Unilever, Kickstarter) wystosowali list do Business Roundtable (Apple, Amazon) z apelem, by zamiast mnożyć pieniądze, członkowie organizacji skupili się na planecie i pracownikach.
Ponad trzydziestu przedstawicieli firm (a konkretnie amerykańskich oddziałów m.in. Unilevera, Danone czy Kickstartera) zwróciło się do członków grupy Business Roundtable – wśród nich Amazon i Apple – by bardziej niż na własnych zyskach skupili się na dbaniu o planetę. W apelu opublikowanym na całostronicowej reklamie niedzielnego New York Timesa upominali się również o bardziej etyczne podejście do pracowników i do biznesu w ogóle.
Business Roundtable to grupa lobbingowa zrzeszająca 181 największych amerykańskich firm. Oprócz Jeffa Bezosa (Amazon) i Tima Cooka (Apple), w spisie członków znajdziemy przedstawicieli gigantów takich jak Walmart, Fedex i UPS, Coca-Cola czy przedsiębiorstw naftowych, jak BP.
Nie dalej jak tydzień temu BR uchwaliło dokument, w którym zapowiedziało zmianę priorytetu swojej działalności. Dbanie o jak największy zysk spółek członkowskich rozszerzono o listę zawierającą zobowiązania m.in. do odpowiednich wynagrodzeń i godnej pracy zatrudnionych oraz do dbania o środowisko. Postanowienia obowiązują wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. To jest, oczywiście, o ile decyzja ta jest jakkolwiek wiążąca dla pracodawców.
Tak czy owak, to właśnie do tego dokumentu nawiązały osoby podpisane pod listem w New York Timesie. Firmy, które reprezentują, są członkami B Corporation – organizacji, której celem jest praca nad „zredukowaniem nierówności, obniżeniem poziomu ubóstwa, zdrowszym środowiskiem, silniejszymi społecznościami oraz budowaniem wyższej jakości miejsc pracy, ze szczególnym względem na godność i cel”. W treści można było przeczytać:
Reprezentujemy odnoszące sukcesy biznesy, które spełniają najwyższe standardy potwierdzonego pozytywnego wpływu na naszych pracowników, klientów, dostawców, społeczności i środowisko. Działamy w oparciu o lepszy model korporacyjnego zarządzania, który daje nam, a może dawać i Wam, sposób na walkę z krótkotrwałymi efektami oraz wolność do podejmowania decyzji równoważących zysk i zamysł.
Jaki jest sens, zapytacie, publikowania apelu do kogoś, kto właśnie zobowiązał się do tego, czego od niego oczekujemy? Andrew Kassoy, jeden z założycieli B Lab, fundacji promującej B Corp, być może usłyszał to pytanie od dziennikarza Guardiana, bo tak wyjaśnił powód decyzji o publikacji:
Ta reklama zmusza ich do powzięcia działania i niepoprzestawania na samych słowach zawartych w uchwale.
No, co do tego, to nie bylibyśmy równie pewni, co Pan Kassoy. O ile BC ma już trzy tysiące członków, są to firmy znacznie mniejsze niż członkowie Business Roundtable. New York Times jest jednak wciąż poczytnym tytułem, a medialny ruch, który trwa od publikacji, robi swoje. Raczej nie sprawi on jednak, że Jeff Bezos porzuci nagle swoje plany wyprzedzenia Elona Muska w wyścigu o większą rakietę i przeznaczy swój „kosmiczny kapitał” na walkę z globalnym ociepleniem.
Kassoy nie kryje jednak, że jest zadowolony z ruchu BR:
To znacząca kulturalna zmiana reprezentująca jedne z największych światowych firm w Stanach Zjednoczonych, które przyznały, że dbanie wyłącznie o zysk własny jest problemem. Że podejście to nie tworzy wystarczającego ekonomicznego postępu, nie wpływa też pozytywnie na nierówności czy zmiany klimatyczne w takim stopniu, w jakim byłoby to wskazane.
Nawet jeśli publikacja bądź co bądź reklamy jest wyłącznie zabiegiem marketingowym ze strony B Corporation, prawdopodobnie mało kto straciłby na tym, gdyby Amazon został członkiem organizacji dbającej o prawa pracowników i dobro środowiska. Co nie?
Melodia przyszłości.
Więcej:Awaria AWS powoduje wiele problemów w internecie. Gry i usługi nie działają
Komentarze czytelników
zanonimizowany631395 Legend
Mam pytanie. Nie odbierzcie tego jako krytykę tylko, nazwijmy to, ciekawość osoby, która funkcjonuje w tym środowisku. Skąd Pani fixumdyrdum nabrała takiego stylu? To jakiś akt buntu, naleciałości z poprzedniego miejsca pracy czy pierwszy raz robi przy newsach?
barnej7 Senator
Tak, a Danone dba o planetę swoimi jogurtami w plastikowych kubkach
firebird18 Pretorianin
Serio???? Unilever????? ten moloch.Jeden z największych trucicieli Europy.Nawet większy od shella który tróje środowisko. Unilever truje ludzi bezpośrednio produktami spożywczymi
Mieszkam w Holandii gdzie Unilever ma większość fabryk.
zanonimizowany1173954 Senator
Korporacje vs planeta.
Powiem tak planeta by miała prze..e
Także radzę nie pozwalać na zbyt wiele korporacjom bat musi być żeby to prawidłowo działało.
sc Legionista
Bujda na kółkach, ci co mają kasę, zbudują rakiety i będą oferować lot w jedną stronę np. na Marsa (kogo będzie stać to poleci) a reszta sama się wyniszczy. Nasza ziemia już jest przeludniona a kasa jest potrzebna w tym systemie ziemskim do wykreowania technologi, która umożliwi ucieczkę z ziemi.